صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

پاشینیان: قلمرو ارمنستان توسط کشور دیگری کنترل نخواهد شد

نخست‌وزیر ارمنستان تأکید کرد هیچ ماده‌ای در توافق سال ۲۰۲۰ وجود ندارد که به موجب آن، «قلمرو ارمنستان توسط کشور دیگری کنترل شود.»
«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان سه‌شنبه در مجمع بین‌المللی «گفت‌وگوی ایروان»، این اجلاس را بستر مهمی برای بحث در مورد موضوعات دستورکار بین‌المللی و منطقه‌ای، اشتراک‌گذاری افکار و ایده‌ها خواند.
نخست وزیر ارمنستان با بیان اینکه «صلح پایدار در قفقاز جنوبی نه تنها ممکن، بلکه واقع‌بینانه است»، گفت: «بسیار شنیده‌اید که روی ۸۰ درصد پیش‌نویس پیمان صلح، توافق شده است. بر اساس نتایج فعلی پیش‌نویس معاهده صلح، ۱۳ ماده و مقدمه پیش‌نویس به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است. سه ماده دیگر شامل ۲ جمله‌ای است که تا حدی مورد توافق قرار گرفته است. یکی از جملات آن ماده، مورد توافق است و دیگری نه.»
پاشینیان در سخنانش با اشاره به بیانیه ۹ نوامبر که پس از جنگ قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ امضا شد، تأکید کرد که «هیچ ماده‌ای وجود ندارد که بگوید به موجب آن، قلمرو ارمنستان توسط کشور دیگری کنترل شود.»
او همچنین گفت: «ناگفته نماند که بخش توافق شده پیمان صلح، شامل مفاد برقراری روابط دیپلماتیک بین ارمنستان و آذربایجان است. به گفته پاشینیان، موضوع مهم بعدی روند «تعیین حدود مرزهاست که در آن تغییر قابل‌توجهی هم وجود دارد. این تغییر با این واقعیت بیان می‌شود که کمیسیون‌های مربوطه ارمنستان و آذربایجان اخیراً آیین‌نامه فعالیت مشترک کمیسیون‌های تعیین مرز را امضا کردند.»
پاشینیان در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: «پروژه تقاطع صلح، نه تنها گشایش ارتباطات منطقه‌ای بین ارمنستان و آذربایجان، یعنی راه‌آهن، بزرگراه، خطوط احتمالی، خطوط لوله گاز احتمالی، خطوط برق و سایر کانال‌های ارتباطی را پیش‌بینی می‌کند، بلکه فرض بر این است که چنین ارتباطی وجود دارد. توسعه در ارمنستان و ترکیه هم صورت خواهد گرفت. »

 

برش

چهارراه صلح
پاشینیان گفت:چهارراه صلح همچنین برای ما مهم است، چرا که اگر اجرا شود، فرصتی برای ارتباط ریلی با ایران به دست می‌آوریم که روابط با آن برای ما بسیار مهم است، ما هم این فرصت را داریم که با ترکیه، اروپا و روسیه ارتباط ریلی داشته باشیم.» پاشینیان تأکید کرد: «البته آذربایجان هم این امکان را دارد که از طریق خاک ارمنستان با ترکیه، ایران ارتباط ریلی داشته باشد، البته ایجاد ارتباط جاده‌ای و ریلی بین نخجوان و بخش اصلی آذربایجان از طریق خاک ارمنستان هم حائز اهمیت است. ما آمادگی برقراری چنین ارتباطی را داریم، اما باید این را هم بیان کنیم که امروز نخجوان از ارتباط حمل و نقل محروم نیست، زیرا نخجوان از طریق خاک ایران و ترکیه امکان ارتباط با جهان خارج را دارد.» نخست‌وزیر ارمنستان افزود: «ارمنستان آماده اجرای این پروژه در هر زمان از جمله ایجاد ارتباط حمل و نقل بین بخش اصلی آذربایجان و نخجوان است.»

جستجو
آرشیو تاریخی