پیکر پری صابری، پیشکسوت تئاتر کشورمان با همراهی اهالی هنر در آغوش خاک آرام گرفت

نامی همیشه ماندگار در هنر ایران‌زمین

گروه فرهنگی/ پیکر پری صابری، چهره سرشناس تئاتر کشورمان که نام وی یادآور نمایش‌های ماندگاری همچون «شمس پرنده»، «هفت شهر عشق» و «باغ دلگشا» است با حضور اهالی تئاتر و سینما از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرا(س) بدرقه شد. صابری افزون بر آن که آثار تألیفی و اقتباسی بسیاری را به روی صحنه برده، با تأسیس تالار مولوی نقش مؤثری نیز در حمایت از دانشجویان ایفا کرده بود.

آخرین حضور در تالار وحدت
پری صابری، بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری عصر سه‌شنبه بیستم شهریور ماه در سن 92 سالگی زندگی را بدرود گفت. پیکر این هنرمند پیشکسوت تئاتر که بسیاری از نمایش‌های خود را در تالار وحدت روی صحنه برده، صبح روز گذشته در همین تالار تشییع شد و در بهشت زهرا(س)، در آغوش خاک آرام گرفت.
 ایرج راد، بازیگر پیشکسوت تئاتر و رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر از نخستین سخنرانان این مراسم بود؛ او ضمن ابراز تأسف از درگذشت پری صابری گفت: «خانم صابری علاوه بر تحصیلاتش، در زمینه تجربی هم تجربیات بسیاری به دست آورد و در دو فیلم ارزشمند سینمای کشورمان حضور داشت. ایشان هم آثار با ارزشی را که خود ترجمه کرده بود به روی صحنه آورد و هم آثاری را با بهره‌گیری از شعر شاعرانی که فخر کشورمان و جزو بزرگان ادب این مملکت به شمار می‌آیند کارگردانی و اجرا کرد؛ کسانی که کشورمان به نام آنان در جهان شناخته می‌شود.» او با اشاره به دیگر اقدامات صابری در تئاتر ایران افزود: «زنده‌یاد صابری علاوه بر ترجمه‌های فراوان، نمایشنامه‌های متعددی هم نوشت و در کنار اینها با راه‌اندازی تالار مولوی، فضایی برای کار دانشجویان فراهم کرد. خوشبختانه این اواخر درباره ایشان، کتاب «بانوی رند» توسط نشر ثالث و به همت آقای شکرریز منتشر و فیلمی هم درباره او ساخته شده است. ولی هنوز جا دارد که بیشتر درباره او بنویسیم چرا که از دوران نوجوانی کوشید و بدون سر و صدا و تبلیغات، فقط به هنر کشورمان خدمت کرد و قطعاً نامش در فرهنگ و هنر ما ماندگار خواهد بود.» در بخش دیگری از این مراسم، محمد حاتمی، بازیگری که در کارهای متعددی با زنده‌یاد صابری همکاری داشته، به بیان نکاتی درباره او پرداخت و گفت: «۳۷ سال پیش با ایشان آشنا شدم، وقتی که پیشنهاد حضور در نمایشی درباره سهراب سپهری را با عنوان «باغ عرفان» مطرح کرد، نمایشی که سرشار از ایران و فرهنگ ایران بود.»
این بازیگر ادامه داد: «موسیقی در نمایش‌های او غوغا می‌کرد. متأسفانه امروز بر برخی از آثار نام کنسرت‌نمایش گذاشته‌اند که با اجرای موسیقی‌های بی‌محتوا همراه است. او شگفتی‌های ادبیات را به نمایش می‌گذاشت. صابری هنرمندی اندرزگو نبود، حضور زن در آثارش پررنگ‌ بود و تا آخرین لحظه عمرش زنانه زندگی کرد و در ذهن‌ها جاودانه شد.»

کارهایش شناسنامه و موسیقی ایرانی داشت
فروغ قجابگلی، دیگر بازیگری که با صابری همکاری‌های بسیاری داشته با خوانش شعر «مرده بدم، زنده شدم» از مولانا گفت: این شعر در جای جای نمایش‌های او جریان داشت. او قلب‌ها را فتح می‌کرد. من با دیدن نمایش‌های او با تئاتر آشنا شدم. هر جای جهان کارش اجرا می‌شد، با توجه ویژه‌اش به فرهنگ ایرانی بود، آثار او شناسنامه و موسیقی ایرانی داشتند.»
او با بیان خاطره‌ای از دوران دانشجویی خود و سابقه نخستین همکاری‌اش با صابری افزود: «در نمایش او دستیار صحنه شدم. آن زمان چنان باور و عشقی به من داد که همچنان با نیروی آن کار می‌کنم. بعدها فهمیدم رازهای او رازهای بازیگری استلا آدلر (استاد بزرگ بازیگری) است.
این بازیگر در پایان سخنانش، از صابری به عنوان خالق شکوه و عظمتی ماندگار در تئاتر کشور یاد کرد و از همه آنهایی که زمینه را برای فعالیت زنده‌یاد صابری فراهم کردند تشکر کرد. گفتنی است که این مراسم با حضور چهره‌هایی همچون حسین پاکدل، ایرج راد، هادی مرزبان، علیرضا تابش، شهره سلطانی، مارال فرجاد، مهوش وقاری، شکرخدا گودرزی، اردشیر صالح‌پور، محمد ساربان، عباس عظیمی، حمید نیلی، کاظم نظری، مهدی شفیعی، اصغر همت، منظر لشکری، داود فتحعلی بیگی، امیر کاوه آهنین جان، فرزانه نشاط خواه، شهرام کرمی، بهرام ابراهیمی، بابک محمدی، محمد بهرامی، مریم معترف، مسعود میرطاهری و فرهاد شریفی برگزار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی