صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و چهار - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و چهار - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

اخبار

هوش مصنوعی یاریگر شبکه‌های نسل پنجم
محققان دانشگاه علم و صنعت درصدد توسعه سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که به طور قابل‌توجهی عملکرد شبکه‌های سلولی را بهبود می‌بخشد.
به گزارش مهر، «زینب موحدی» مجری و مدیر پروژه «هوش مصنوعی برای مدیریت و همنوازی سرویس‌های شبکه سلولی» با اشاره به نقش کلیدی فناوری‌های نوین مانند ۵G و اینترنت اشیا در آینده، بر اهمیت مدیریت هوشمند و یکپارچه منابع شبکه تأکید کرد.
وی با معرفی این محصول گفت: این محصول با قابلیت‌های پیشرفته خود امکان مدیریت بهینه منابع شبکه و تطبیق‌پذیری پیکربندی آن را بر اساس شرایط شبکه، برای حفظ کیفیت سرویس کاربران فراهم می‌کند.
موحدی در ادامه با توجه به راهکار مقابله با چالش‌ها گفت: این محصول گامی بزرگ در راستای هوشمندسازی شبکه‌های سلولی به حساب می‌آید که با ارائه قابلیت‌هایی مانند پویایی و کارآیی بالا، قابلیت برنامه‌ریزی و انعطاف‌پذیری و مدیریت بهینه و هوشمند منابع به اپراتورها کمک می‌کند تا خدمات متنوع‌تری را با کیفیت بالاتر به کاربران ارائه دهند.

صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف برق
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب یک طرح کلان، تولید الکتروموتور BLDC را در دستور کار خود قرار داده است که در نتیجه ۴۰ تا ۵۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق کل کشور رقم خواهد خورد.
به گزارش ایسنا، رحیمی، مدیر عامل این شرکت گفت: طراحی این موتورها و فراهم کردن بسترهای تکنولوژی آن از سال ۹۷ کلید خورد و در حال حاضر طراحی‌های اولیه صورت گرفته و تاکنون موفق شدیم در سه فریم سایز موتور BLDC را از توان ۲۵۰ وات تا پیک پاور ۵۰ کیلو وات طراحی کنیم.
وی با بیان اینکه کاربرد این موتورها در کولرهای آبی و فن صنعتی صرفه‌جویی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی برق را به همراه دارد، یادآور شد: این موتورها به دلیل برخورداری از دور پیوسته می‌توانند افت فشار را جبران کنند و با نصب آن، کولرهای آبی با گرید A و A پلاس تولید شد که میزان مصرف را تا اندازه قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

ایجاد یک «منطقه زمانی» برای ماه توسط ناسا
چندی پیش کاخ سفید به ناسا دستور داد تا پایان سال ۲۰۲۶ یک منطقه زمانی مخصوص برای کره ماه ایجاد کند تا مأموریت‌های آینده فضایی کم‌خطرتر شود و حالا ناسا اعلام کرده به دنبال اجرایی کردن این دستور است.
به گزارش ایسنا، ناسا تأیید کرد که در حال توسعه یک سیستم زمان قمری جدید برای کره ماه است. برای درک اینکه چرا ماه به منطقه زمانی مخصوص خود نیاز دارد، باید سراغ نظریات انیشتین رفت. نظریه‌ نسبیت او می‌گوید چون گذر زمان نسبت به سرعت و گرانش تغییر می‌کند، زمان در همسایه آسمانی ما به دلیل گرانش ضعیف‌تر، کمی سریع‌تر می‌گذرد. بنابراین یک ساعت روی زمین در ماه حدود ۵۶ میکروثانیه در هر روز افزایش می‌یابد و این اختلاف می‌تواند مأموریت‌های آینده را که به دقت زیادی نیاز دارند به خطر بیندازد. این مقدار، کم اما قابل توجه است و یک زمان هماهنگ قمری باید این تفاوت را محاسبه کند.

جستجو
آرشیو تاریخی