صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و چهار - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و چهار - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

مبادله ۲۰۶ اسیر نظامی
بین روسیه و اوکراین

روسیه و اوکراین در آخرین مبادله اسرای خود، ۲۰۶ نظامی از طرفین را با میانجیگری امارات آزاد کردند. وزارت دفاع روسیه شنبه اعلام کرد روسیه و اوکراین اسرای جنگی را مبادله کرده‌اند و هر طرف ۱۰۳ نفر را آزاد کرده است.
این وزارتخانه گفت سربازان روسی که مبادله شدند در منطقه کورسک روسیه اسیر شده‌اند. نیروهای اوکراینی ماه گذشته در اولین حمله بزرگ خود به روسیه، سرزمینی را در آنجا تصرف کردند. پیش‌تر دو کشور ۱۱۵ اسیر جنگی را با میانجیگری کشور امارات مبادله کرده بودند. اوکراین طی هفته‌های گذشته حملات گسترده‌ای را در منطقه‌ کورسک روسیه آغاز کرده است. همه سربازان آزاد شده روسی اکنون در بلاروس هستند و پس از بازگشت به روسیه تحت درمان و توانبخشی قرار خواهند گرفت. به گفته دیمیترو لوبینتس، کمیسر حقوق بشر اوکراین، ۸۲ نفر از نظامیان آزاد شده این کشور در بندر ماریوپول در سال ۲۰۲۲ به اسارت روسیه درآمده بودند. وزارت خارجه امارات متحده عربی با تأیید نقش خود در تسهیل مبادله گفت تعداد کل اسیران مبادله شده به یک‌هزار و ۷۸۸ نفر رسیده است. از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین این هفتمین مبادله‌ای است که با میانجیگری امارات صورت می‌گیرد. آخرین تبادل اسرای بین دو کشور تقریباً به یک ماه گذشته برمی‌گردد که ۱۹۰ سرباز از دو طرف آزاد شدند.

 

اتهام‌زنی امریکا به سازمان ملل

نماینده دائم ایالات‌متحده در سازمان ملل مدعی شد این سازمان به شکل مفرط و بیش‌ از حدی بر مسأله رژیم صهیونیستی تمرکز کرده است.«لیندا توماس گرینفیلد»  این سازمان را متهم کرد به اینکه «تمرکز بیش از حد و مفرط» بر رژیم صهیونیستی که از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون بیش از ۴۱ هزار و ۱۰۰ فلسطینی را در نوار غزه به شهادت رسانده، قرار داده است. گرینفیلد در سخنرانی خود در اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا مدعی شد «یک حجم ناعادلانه از تمرکز بر اسرائیل وجود دارد.» وی اظهار کرد:«فکر می‌کنم ما دارای مشکل اسرائیل در سازمان ملل هستیم. یک تمرکز بیش از حد و مفرط بر اسرائیل -‌حتی قبل از جنگ غزه- در سازمان ملل وجود داشته است. این مسأله‌ای است که ما به طور مرتب مطرح کرده‌ایم.»

جستجو
آرشیو تاریخی