صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و چهار - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و چهار - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۷

با برنامه سازمان امور مالیاتی

دست فراریان مالیاتی رو می‌شود

مونا توسلی
خبرنگار


در حالی که بسیاری از اقشار جامعه از جمله قشر حقوق‌بگیر، مالیات خود را حتی پیش از دریافت حقوق و بدون هیچ کم‌و‌کاستی پرداخت می‌کنند، کم نیستند افرادی که به شیوه‌های متفاوت و بعضاً خلاقانه سعی در فرار از پرداخت مالیات خود دارند و آماده‌اند تا با افتخار از انجام این مسئولیت شهروندی شانه خالی کنند! خوشبختانه سازمان امور مالیاتی کشور دست روی دست نگذاشته و برای شناسایی و دریافت مالیات از این افراد خودزرنگ‌پندار برنامه‌هایی را تدارک دیده است.
 
3 هزار و 700 پزشک متخلف مالیاتی
در یکی از تازه‌ترین اعلان‌ها از سوی مقامات سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی این سازمان از شناسایی3700 پزشک متخلف در سال 1402 که به‌جای استفاده از دستگاه کارتخوان نسبت به اخذ وجه نقد یا اجبار بیماران به واریز وجه به حساب‌های بانکی معرفی شده از سوی آنها اقدام کرده بودند، خبر داده و عنوان می‌کند: بر‌اساس جزء (2) بند (ط) تبصره (6) قانون بودجه سال 1402، کلیه حِرَف پزشکی مکلف‌اند از دستگاه کارتخوان برای دریافت وجوه حاصل از معالجه بیمار خود استفاده نمایند. در این زمینه تخلفاتی از سوی برخی افراد وجود دارد که ما موظف هستیم گزارش اقدامات خود را به مجلس و هم به مرجع صدور مجوز پزشکان ارائه دهیم.
 
1261 شخص فاقد پرونده مالیاتی
در یکی از اقدامات اخیر سازمان امور مالیاتی کشور جهت مقابله با فراریان مالیاتی، 1261 شخص حقیقی فاقد پرونده مالیاتی در جنوب تهران شناسایی شدند. در این راستا بررسی و تقاطع‌گیری سیستمی اطلاعیه‌های خرید و فروش استخراج شده از سامانه صورت معاملات فصلی منجر به شناسایی این افراد شد و پس از تشکیل پرونده و انجام فرآیند حسابرسی مالیاتی، مبلغ 143 میلیارد تومان برگ تشخیص مالیات صرفاً در منبع مالیات بر درآمد عملکرد سال 1397 برای این افراد صادر شد. بر این اساس و به گفته رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور، صدور اوراق تشخیص مالیات در منبع مالیات بر درآمد سنوات بعد و همچنین صدور برگ مطالبه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار اداره کل امور مالیاتی ذی‌ربط قرار دارد.
 
فراهم شدن افزایش مشارکت مردم
مردم می‌توانند در صورت وجود موارد فرار مالیاتی آنها را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند. سامانه‌ای با نام «سوت‌زنی» در درگاه ملی مالیات به نشانی intamedia.ir/tax-fraud وجود دارد که با مراجعه به این سامانه و ثبت گزارش فرار مالیاتی می‌توان از پاداش ویژه آن بهره‌مند شد. بدین‌صورت که چنانچه گزارش فرار مالیاتی ثبت شده منجر به کسب مالیات برای سازمان امور مالیاتی شود تا یک درصد مبلغ آن مالیات به عنوان پاداش به شخص گزارش‌دهنده پرداخت می‌شود. همچنین سامانه 1526 یا مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور نیز آماده دریافت گزارش‌های مردمی درخصوص مشاهده موارد فرار مالیاتی در سراسر کشور است. رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی در این خصوص می‌گوید: البته سازمان صرف دریافت گزارش‌ها مردمی فرد را متخلف اعلام نمی‌کند، بلکه از طریق واحدهای اجرایی که در سازمان امور مالیاتی تأسیس شده، بازدید میدانی انجام داده و راستی‌آزمایی می‌کند. واقعیت این است که فرار مالیاتی به‌تدریج به نقطه پایان خود نزدیک می‌شود و انتظار می‌رود با اجرای صحیح و مؤثر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و بهره‌گیری از ساماندهی کارتخوان‌ها و تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی دست سازمان امور مالیاتی در آینده‌ای نه‌چندان دور پرتر شده و بیش از پیش شاهد مسدود شدن راه‌های فرار مالیاتی و افزایش شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی باشیم.

 

برش

شفاف‌سازی آمار و ارقام
در زمینه رسیدگی به تراکنش‌های مشکوک بانکی در تیرماه 1403 تعداد 22 برگ تشخیص به میزان 371 میلیارد ریال و تعداد 7 برگ قطعی به ارزش یک‌و‌نیم میلیارد ریال صادر شده است. همچنین در تیرماه سال‌جاری 29 مورد بازرسی مالیاتی در اجرای ماده (181) صورت گرفته که رسیدگی و صدور 479 برگ تشخیص به مبلغ نزدیک به 6 هزار میلیارد ریال و صدور 216 برگ قطعی به مبلغ حدود سه هزار و 600 میلیارد ریال را در پی داشته است. در این بازه زمانی از میان نزدیک به دو هزار گزارش مردمی دریافت شده در حوزه فرار مالیاتی، 17 فرد فاقد پرونده مالیاتی شناسایی شد و 62 مورد از گزارش‌ها نیز در مرحله درخواست استعلام تراکنش بانکی قرار گرفت. 

جستجو
آرشیو تاریخی