صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و چهار - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و چهار - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۹

یک گام تا گازرسانی کامل در سراسر ایران

طی سال‌های گذشته با توجه به روند توسعه پالایشگاه‌های گاز کشورمان شاهد افزایش گازرسانی به اقصی نقاط کشورمان بوده‌ایم به طوری که به نظر می‌رسد در مجموع می‌توان گفت تنها یک گام به پایان گازرسانی به شهرها و روستاهای کشورمان فاصله داریم.  به طوری که می‌توان گفت اکنون ۹۸.۵۷ درصد خانوار شهری، ۸۶.۱۱ درصد خانوار روستایی و در مجموع ۹۵.۵۴ درصد کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.
آنطور که گزارشات وزارت نفت نشان می‌دهد تاکنون یک هزار و 253 شهر به شبکه گاز متصل شده‌اند که از این تعداد ۵۰ شهر و 6 هزار و 354 روستا از ابتدای سال 1400 تاکنون گازرسانی شده‌ و تعداد مشترکان گاز کشور به 27 میلیون و 789 هزار و 518 مشترک رسیده است.

شفاف سازی قابل توجه
آخرین آمارهای منتشر شده توسط شرکت ملی گاز کشورمان نشان می‌دهد میزان گازکشی در اکثر استان‌های کشورمان به 100 درصد رسیده و تنها استان‌های کرمانشاه، فارس، کرمان و مازنداران میزان گازکشی‌ها به بیش از 90 درصد رسیده است به همین دلیل می‌توان گفت 29 استان کشورمان از نظر میزان گازکشی شهرها وضعیت مطلوبی را سپری می‌کند.
در کنار آن اما اوضاع گازکشی شهرها در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان همچنان جالب نیست و این میزان به کمتر از 50 درصد می‌رسد، البته در زمینه گازکشی روستاهای کشور نیز وضع این دو استان مطلوب نیست و کمتر از 10 درصد روستاهای این دو استان گازکشی شده‌اند.
این در حالی است که 100 درصد روستاهای استان‌های البرز، کردستان، تهران، خراسان رضوی و همدان گازکشی شده‌اند و میزان گازکشی روستاها در در باقی استان‌ها نیز بین 80 تا 95 درصد است.
البته در این بین 70 تا 80 درصد روستاهای استان‌های خراسان شمالی، خوزستان، آذربایجان غربی، سمنان و قزوین نیز گازکشی شده‌اند.
به همین دلیل می‌توان گفت از مجموع 50 هزار و 559 روستای کشور 40 هزار و 756 روستا یعنی معادل 81 درصد روستاهای کشورمان از نعمت گاز برخوردار شده‌اند.
از طرف دیگر تا ابتدای سال‌جاری نیز در تمامی شهرهای 22 استان کشورمان گازرسانی صورت گرفته و بالغ بر 90 درصد روستاهای 19 استان به شبکه گاز‌رسانی متصل شده‌اند.
در همین خصوص مجید چگنی، معاون وزیر سابق نفت در امور گاز از پیوستن ۱۶ نیروگاه دیگر به جمع نیروگاه‌های دریافت‌کننده گاز طی این مدت، سخن گفت و تصریح کرد: بدین ترتیب، تعداد نیروگاه‌های گازدار شده اکنون به ۱۰۲ نیروگاه رسیده و با گازرسانی به ۳۱۹۵ واحد صنعتی طی ۳۰ ماهه دولت سیزدهم، تعداد مصرف‌کنندگان عمده صنعتی گازرسانی شده تاکنون، ۳۲ هزار و ۵۱۸ واحد شده است.
مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز نیز در این خصوص می‌گوید: به‌طور معمول، فعالیت گازرسانی ابتدا از شهرها و روستاهای هموار و دردسترس‌تر که به خطوط انتقال هم نزدیک‌تر هستند آغاز می‌شود، به همین دلیل کار گازرسانی به روستاهای سخت‌گذر در این دولت باقی مانده بود که از نظر هزینه، به بودجه بیشتری نیاز داشت و از بُعد عملیاتی، اجرای کار دشوارتر بود.

جستجو
آرشیو تاریخی