صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و شش - ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و شش - ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

امریکا با فشار بر مصر و قطر
درصدد ارائه پیشنهاد جدید
برای آتش‌بس غزه است

در سایه لجاجت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کارشکنی وی در رسیدن به یک توافق برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا، منابع از رکود در مذاکرات غزه خبر می‌دهند. یک رسانه عبری از تحرکات امریکا برای به جریان انداختن روند مذاکرات پرده برداشت. منابع فلسطینی که پرونده مذاکرات غزه را پیگیری می‌کنند، روز یکشنبه اعلام کردند که میانجیگران قطری و مصری همراه با ایالات متحده در تلاش هستند تا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای بازگشت به مسیر مذاکره جهت دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا تحت فشار قرار دهند. این منابع به العربی الجدید گفتند مذاکرات از چند هفته‌ پیش «غیرفعال» بوده و همه متقاعد شده‌اند که نتانیاهو نمی‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد. با این حال دوحه و قاهره هر دو به دنبال اعمال فشار بر دولت امریکا هستند تا امریکا نیز نتانیاهو را برای بازگشت به مذاکرات و اجرای الزامات دستیابی به توافق تحت فشار قرار دهد. این منابع اعلام کردند یک شکاف واقعی بین آنچه حماس می‌خواهد و آنچه نتانیاهو می‌خواهد، وجود دارد که مانع از دستیابی به توافق می‌شود. علاوه بر این، همه می‌بینند که هر لحظه موضع نتانیاهو تغییر می‌کند. در این راستا روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: امریکا از نتانیاهو درخواست خواهد کرد در صورتی که حماس امتیازاتی داد، نرمش بیشتری از خود نشان دهد. این روزنامه نوشت: «واشنگتن فشار شدیدی بر مصر و قطر آورده تا بر حماس برای نرم کردن موضع خود فشار بیاورند.» این روزنامه به نقل از یک منبع اسرائیلی افزود: «قرار است امریکا طی روزهای آینده پیشنهاد جدیدی را برای نجات معامله تبادل اسرا ارائه کند.»

 

«پیام جدید» رهبر حماس
در آستانه یک‌سالگی جنگ علیه غزه

«اسامه حمدان» عضو بلندپایه دفتر سیاسی جنبش حماس، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه به تشریح وضعیت حماس و دیدگاه این جنبش برای نحوه اداره کردن نوار غزه پس از جنگ پرداخت و مطلب مهمی را مطرح کرد که تقریباً مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار نگرفت، اما قطعاً تصمیم‌گیران دولت اسرائیل، آن را خوب شنیده‌اند. وی گفت رهبر حماس بزودی پیام جدیدی به فلسطین و دنیا خواهد داد. حمدان در این مصاحبه که تقریباً در آستانه یک‌ساله شدن جنگ غزه در استانبول انجام شد، از سازگاری حماس برای بقا و تجدید نیرو سخن گفت و تشریح کرد: «توان مقاومت برای ادامه دادن، بسیار بالاست و این توان ادامه خواهد یافت. بله شهدایی هست و فداکاری‌هایی... اما در مقابل، تجاربی نیز روی‌هم انباشته شده و از نسل‌های جدید در مقاومت هم به خدمت گرفته شده است.»

 

حضور رئیس ام‌آی۶
در جمهوری آذربایجان

رئیس آژانس‌ اطلاعاتی انگلیس در سفری ناگهانی، وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد. «ریچارد مور» رئیس سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی۶) شامگاه یکشنبه و در سفری ناگهانی و از پیش اعلام نشده، وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شده است. به نوشته برخی منابع خبری، مور ضمن بازدید از دانشگاه ای‌دی‌ای (ADA) باکو، در این دانشگاه نیز سخنرانی کرده است.

 

عذرخواهی گرجستان از روسیه

نخست‌وزیر سابق گرجستان پیشنهاد داد کشورش باید بابت جنگ ۲۰۰۸ با روسیه عذرخواهی کند؛ جنگی که منجر شد مسکو دو منطقه آبخاز و اوستیای جنوبی را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت بشناسد. «بیدزینا ایوانیشویلی»، نخست‌وزیر سابق گرجستان و میلیاردر معروف این کشور که برای انتخابات ۲۶ اکتبر خود را کاندیدای حزب حاکم «آرزوی گرجستانی» کرده، ادامه داد، «رژیم جنایتکار» دولت سابق «میخائیل ساکاشویلی»، به دستور قدرت‌های خارجی این جنگ را با روسیه به راه انداخت. به نقل از خبرگزاری رویترز، وی افزود: «پس از انتخابات ۲۶ اکتبر، آنهایی که این جنگ را به راه انداختند باید در مقابل دادگاه حاضر شوند. مردم گرجستان باید بابت این جنگ عذرخواهی کنند.» ساکاشویلی در حال سپری کردن ۶ سال حبس خود به اتهام سوءاستفاده از قدرت است. حزب «جنبش متحد ملی» ساکاشویلی گفته اظهارات ایوانیشویلی یک «شرمساری ملی» است که به نفع روسیه گفته شده و این اظهارات، «خائنانه» است.

 

امریکا تسلیحات نظامی غیرقابل‌استفاده به تایوان ارسال کرد

رسانه انگلیسی دیلی‌تلگراف گزارش داد، تجهیزات نظامی که ایالات متحده به تایوان تحویل داده، معیوب و حاوی مهمات تاریخ مصرف گذشته بوده است. براساس این گزارش، ایالات متحده اقلام نظامی معیوب، از جمله جنگ‌افزارهای زرهی کهنه و مهمات تاریخ مصرف گذشته را به تایوان فرستاده است. بیشتر تجهیزات نظامی که به‌دلیل تماس با آب آسیب دیده‌اند از نوامبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ تحویل داده شده است. این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت، این تجهیزات بیش از سه ماه در بندر در انتظار حمل‌و‌نقل هوایی به تایوان مانده بودند. ارتش ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۲۳ درخواست حمل‌و‌نقل را آغاز نکرد، زیرا قادر به آماده‌ کردن ظرفیت ذخیره‌سازی کافی نبود و نتوانست به‌طور کامل مانع از قرار گرفتن اقلام در شرایط نامساعد جوی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی