مقام نظامی امریکا تصریح کرد

رفتار اسرائیل در جنگ همه ما را می‌بلعد

اقدامات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گسترش جنگ و به بن‌بست کشاندن تلاش‌ها برای آتش‌بس، صدای اعتراض اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر غربی و امریکایی را هم بلند کرده است. به تازگی اندیشکده «ریسپانسیبل استیت کرفت» یادداشتی به قلم «دانیل دیویس» از مقامات نظامی امریکا را منتشر کرد که نویسنده در آن از عدم هماهنگی راهبردهای نظامی و سیاسی نتانیاهو انتقاد می‌کند. دیویس در این یادداشت می‌نویسد: «نتانیاهو زمانی که چاقوی جراحی ابزار مناسبی بود، از پتک استفاده کرد و اکنون همه بهای آن را می‌پردازند.»
او ادامه می‌دهد: با نزدیک شدن به سالگرد جنگ، نتانیاهو ممکن است به جای ایجاد راهی برای آتش‌بس، خود مانع صلح باشد. کاملاً منطقی است که بپرسیم اسرائیل چگونه عملیات خود را انجام می‌دهد، بخصوص اگر آشکار شود که تل‌آویو مسیری را دنبال می‌کند که ناکارآمد است- یا بدتر از آن- امنیت اسرائیل را تضعیف می‌کند. من نوامبر سال گذشته در CNN  استدلال کردم که نتانیاهو از قدرت نظامی برای تعقیب هدفی سیاسی استفاده می‌کند که نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد: حذف کامل حماس. دلیل آن نیز ساده است: نمی‌توان یک ایده را با بمب و گلوله کشت!
این نویسنده امریکایی نه با اصل حملات؛ بلکه با شیوه ارتش اشغالگر مخالف است و می‌نویسد: با این حال، راهی که ارتش اسرائیل انتخاب کرد، استفاده از «پتک» به جای «چاقو» برای نابودی سیستماتیک تقریباً همه چیز در داخل نوار غزه است. ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی مستقیماً توسط عملیات ارتش اسرائیل کشته شده‌اند و صدها هزار نفر دیگر از جراحت و بیماری رنج می‌برند. تقریباً کل جمعیت در حال حاضر در معرض خطر قحطی هستند.
من از نزدیک در عراق و افغانستان مشاهده کردم که چگونه عملیات نظامی ایالات متحده که «به طور ناخواسته» باعث کشته شدن شهروندان بیگناه افغان و عراقی شد، دشمنان بیشتری را برای ما ایجاد می‌کرد. در حال حاضر نیز تعداد انسان‌هایی که مایلند علیه اسرائیل اسلحه به دست بگیرند احتمالاً چندین برابر بیشتر از نیروهای حماس در هفتم اکتبر 2023 است.
دیویس خسارات وارده به منافع امنیتی رژیم صهیونیستی طی 11 ماه گذشته را «غیرقابل محاسبه» خوانده و می‌نویسد: ما احتمالاً تا سال‌های آینده نخواهیم دانست که چقدر خسارت به اسرائیل وارد شده است؛ اما قبل از اینکه آسیب بیشتری وارد شود و قبل از اینکه استراتژی «پتک» نتانیاهو نتایج بدتری را به همراه داشته باشد، واشنگتن باید خواستار تغییر مسیر و تلاشی واقعی برای یافتن آتش‌بس باشد یا مایل باشد از اهرم‌هایی مانند تحریم تسلیحاتی استفاده کند.
نویسنده ریسپانسیبل استیت کرفت هشدار می‌دهد که احتمال تشدید جنگ و تبدیل شدن آن به یک آتش منطقه‌ای وجود دارد و این می‌تواند ایالات متحده را به ایفای نقشی مستقیم بکشاند که بشدت مخالف منافع واشنگتن است.
او همچنین منافع امریکا و رژیم صهیونیستی را در محدود کردن خسارات وارده و تلاش برای آتش‌بس فوری و امکان یافتن راه‌حل بلندمدت تعریف می‌کند و نسبت به تبعات ناتوانی امریکا در تعیین سرنوشت جنگ، هشدار می‌دهد: «ناکامی در نشان دادن رهبری قاطع ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ و آغاز روند طولانی و پرزحمت دیپلماتیک می‌تواند منجر به غرق شدن امریکا در یک جنگ منطقه‌ای شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی