از آخرین قتل 1401 تا نخستین همسرکشی 1402

مرجان همایونی/ تعطیلات نوروز امسال نیز همانند سال‌های قبل با حوادث خونینی همراه بود که قتل یک زن جوان، کشته شدن 5 مرد و همچنین خودکشی متهمی سابقه‌دار با شلیک گلوله از جمله این حوادث مرگبار بود.

آخرین قتل سال 1401
ساعت 4 صبح 27 اسفند رهگذری در حال عبور از کنار پمپ بنزینی در شهرری متوجه صدای ناله‌های مرد جوانی شد. وقتی به طرف او رفت متوجه شد وی از ناحیه ران پا به شدت خونریزی دارد و به سختی نفس می‌کشد با تماس رهگذر جوان، امدادگران اورژانس او را به بیمارستان منتقل کردند اما ساعاتی بعد تسلیم مرگ شد. مرگ مرد 22 ساله به کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت اعلام شد بررسی‌ها نشان می‌داد یک ضربه به ران پای وی مرگ او را رقم زده است. در بازرسی بدنی از مقتول، مدارکی که هویت او را برملا کند به‌دست نیامد. به دستور بازپرس کشیک قتل شهرری تحقیقات برای شناسایی هویت مقتول و عامل یا عاملان این جنایت از سوی کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت ادامه دارد.

خودکشی متهم تحت تعقیب
 نخستین حادثه‎‌ای که در سال 1402 به بازپرس جنایی پایتخت اعلام شد مرگ خودخواسته متهم تحت تعقیب بود. گزارش این حادثه ساعت 5 بعد از ظهر 5 فروردین به بازپرس محمدمهدی براعه اعلام شد. با گزارش این خبر، تحقیقات به دستور بازپرس کشیک قتل پایتخت آغاز شد. بررسی‌ها نشان می‌داد مأموران گشت پلیس، لحظاتی قبل از حادثه، به مرد جوانی که پیاده در حال عبور از خیابان نواب، تقاطع خیابان هاشمی بود، مشکوک شدند. مأموران به مرد جوان دستور ایست دادند اما زمانی که به سمت او حرکت کردند، مرد جوان ناگهان اسلحه کلت کمری که همراهش بود را بیرون آورد و به سمت آنها شلیک کرد. به‌دنبال این تیراندازی، تیر به شانه یکی از مأموران اصابت کرد و با دیدن این صحنه، مأموران به ناچار دست به اسلحه شدند. آنها ابتدا چندین بار به وی هشدار دادند که اسلحه‌اش را روی زمین بگذارد و زمانی که مرد جوان بدون توجه به اخطار آنها به تیراندازی‌اش ادامه داد، مأموران اقدام به شلیک هوایی کردند، اما مرد ناشناس ناگهان اسلحه را روی شقیقه‌اش قرار داد و با شلیک یک گلوله به زندگی خود پایان داد. با استعلام هویت مرد جوان مشخص شد او به اتهام قاچاق مواد مخدر و مظنون در قتل از سوی مقامات قضایی تحت تعقیب بوده است. تحقیقات به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران ادامه دارد.

قتل بر سر جای پارک
ساعت 7:30 شامگاه هشتم فروردین، مأموران گشت پلیس متوجه مرد میانسالی در محدوده یافت آباد شدند که چهره‌ای مضطرب و نگران داشت. در بازرسی بدنی از مرد 60 ساله یک قبضه کلت کمری از او کشف و برای تحقیقات به اداره آگاهی منتقل شد.
مرد میانسال در بازجویی‌ها بلافاصله به قتل پدر و پسری اعتراف کرد و گفت: ساعت 6 بعدازظهر در چهاردانگه اسلامشهر، پدر و پسری را با شلیک گلوله به قتل رساندم. پدر 53 ساله و پسر 25 ساله‌اش همسایه ما بودند. اختلاف و درگیری ما با خانواده مقتول از یک سال قبل آغاز شد. اختلاف و درگیری ما با مقتول بر سر جای پارک خودرو بود. این اختلاف و درگیری روز به روز بیشتر می‌شد تا اینکه روز حادثه در حال عبور از کوچه بودم که با مقتول و سه نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش مواجه شدم. آنها به من حمله کرده و مرا به شدت کتک زدند. در حالی که از اتفاقی که رخ داده بود به شدت ناراحت و عصبانی بودم، وارد خانه شده و اسلحه کلت کمری‌ام را که 20 سال قبل غیرمجاز خریداری کرده بودم از داخل خانه برداشتم و شروع به تیراندازی کردم. پدر و پسر کشته شدند من هم به تهران فرار کردم اما دستگیر شدم.
سرهنگ مرتضی نثاری، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: باتوجه به اینکه محل قتل‌ها در شهرستان اسلامشهر بود، متهم میانسال با قرار عدم صلاحیت در اختیار پلیس غرب استان تهران قرار داده شد.

نخستین همسرکشی سال 1402
ساعت 7 شب چهارشنبه 9 فروردین، مرد میانسالی به کلانتری 144 جوادیه رفت و از ناپدید شدن دخترش خبر داد: «از صبح هر چه با دخترم شقایق تماس می‌گرفتم تلفن را پاسخ نمی‌داد و پس از ساعاتی هم تلفن همراهش خاموش شد. این موضوع باعث نگرانی‌ام شد و با دامادم تماس گرفتم. اما او هم تلفن‌هایم را پاسخ نداد و بعد از چندین تماس، تلفنش را از دسترس خارج کرد. رفتارهای مشکوک دامادم، ما را بیشتر نگران کرد و باعث شد که راهی خانه دخترم شویم. اما کسی در را به رویمان باز نکرد.»
با شکایت مرد میانسال، مأموران کلانتری جوادیه پس از هماهنگی‌های قضایی با بازپرس وحید ناصری وارد خانه زن جوان شدند. به محض ورود به خانه آنها با جسد زن جوان داخل اتاق پذیرایی در حالی مواجه شدند که با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود. یکی از همسایه‌ها در تحقیقات گفت: ساعت حدود 9 صبح بود که صدای درگیری شقایق و همسر 45 ساله‌اش را شنیدیم. صدای درگیری آنها به قدری بلند بود که کاملاً به گوش می‌رسید. ناگهان صدای درگیری قطع شد و حدود ساعت 11 صبح بود که شوهرش با حالتی پریشان از خانه خارج شد.
سرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: با توجه به شواهد و مستندات به‌ دست آمده، با توجه به اینکه احتمال دست داشتن شوهر مقتول در این جنایت وجود دارد بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی تهران دستور بازداشت او را صادر کرده است.

سارقان جنایتکار
 ساعت دو بامداد نهم فروردین امسال خبر قتل دیگری به بازپرس وحید ناصری گزارش شد.
در تحقیقات صورت گرفته، یکی از اقوام مقتول که شاهد این جنایت بود به تیم جنایی گفت: به همراه مقتول که از اتباع افغان است در حال عبور از پل عابر پیاده بودم که چند مرد جوان روی پل عابر پیاده راه را بر ما سد کردند. آنها با تهدید چاقو گوشی‌هایمان را سرقت کرده و از آنجایی که با مقاومت مقتول مواجه شدند با چاقو به او چندین ضربه زدند. بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی تهران دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی و تحقیقات برای دستگیری سارقان جنایتکار را صادر کرد.

مرگ در بیمارستان
ساعت 7:30 دقیقه شامگاه 10 فروردین، درگیری خونینی در جنوب تهران به مأموران کلانتری 116 مولوی اعلام شد. مأموران بلافاصله راهی محل شده و با بدن نیمه جان مرد 35 ساله در حالی مواجه شدند که با ضربه چاقو مجروح شده است. مرد جوان به بیمارستان منتقل شد اما تنها 30 دقیقه پس از انتقال به بیمارستان تسلیم مرگ شد.
گزارش این جنایت به بازپرس وحید ناصری اعلام شد و در تحقیقات صورت گرفته به دستور بازپرس جنایی مشخص شد مقتول اعتیاد به مواد مخدر داشته و محل درگیری نیز پاتوق موادفروشان بوده است.
با حضور تیمی از کارآگاهان اداره دهم در محل و تحقیق از شاهدان و افرادی که در پاتوق حضور داشتند، راز قتل مرد معتاد برملا شد. عامل جنایت یکی از معتادان پاتوق بود و هویت او خیلی زود برملا شد. با مشخص شدن هویت متهم، کارآگاهان جنایی موفق شدند او را عصر جمعه گذشته در پاتوق دیگری دستگیر کنند.
متهم جوان در تحقیقات گفت: درگیری من و مقتول از یک ماه قبل بر سر حضور در پاتوق معتادان شروع شد. این ماجرا ادامه داشت تا اینکه یک روز مقتول مرا کتک زد و پشت سرم بدگویی کرد. من که از او کینه به دل گرفته بودم تصمیم گرفتم، انتقام بگیرم. شب حادثه به سراغش رفتم و درگیری ما منجر به قتل او شد.

جستجو
آرشیو تاریخی