معرفی وجود ندارد
امیر دژاکام بازیگر، کارگردان، مدرس بازیگری و مدیرمسئول یکی از آموزشگاههای بازیگری پیشتر به «ایران» گفته بود: ما معمولاً از تمامی هنرجویان میخواهیم که تکالیف خود را در قالب فیلمی به ما بدهند و آن را به دفاتر فیلم میفرستیم. در حال حاضر اغلب کلاسهای بازیگری به این شکل است که یک دوربین میگذارند و لنزها، زاویه دوربین و حرکات دوربین را به هنرجو آموزش میدهند، درحالیکه این آموزش بازیگری نیست.
به ندرت دیدهام در این مؤسسات
چیزی یاد جوانها بدهند
قطبالدین صادقی، بازیگر و کارگردان و مدرس دانشگاه در این باره، به ایرنا میگوید: ۹۹ درصد آموزشگاههای بازیگری بچههای علاقهمند را تیغ میزنند و فریب میدهند و در نهایت هم چیزی یادشان نمیدهند. گردانندگان و مدرسان این مراکز آدمهایی هستند که مشهورند اما استاد نیستند و روش انتقال را هم بلد نیستند. متأسفانه بسیاری از این آموزشگاهها از شوروعلاقه جوانان استفاده میکنند و آنها را دنبال خود میکشانند و چه پولهایی هم که از آنها میگیرند ولی در نهایت چیزی یادشان نمیدهند. من به ندرت دیدهام در این مؤسسات چیزی یاد جوانها داده باشند.پیش از این نیز برخی از مدیران آموزشگاههای بازیگری در گفتو گوهایی با هنرآنلاین مطالبی را در این خصوص مطرح کرده بودند.
تهیهکنندگان اهل ریسک نیستند
ناصر شفق از تهیهکنندگان سینما و دیگر مدیر آموزشگاه بازیگری نیز بیان میکند: ما در حال حاضر قادر به تولید 100 فیلم در سال هستیم که حداکثر ۲۰ فیلم اکران میشود و ۸۰ فیلم بهطور طبیعی پنهان یا سوخته میشوند و فرصت دیده شدن پیدا نمیکنند. بنابراین در سینما فرصت دیده شدن و حضور چهرههای تازه خیلی زیاد نیست و تهیهکنندگان و سرمایهگذاران هم با ورود چهرههای بکر کمتر بهدنبال ریسک هستند.
معرفی دو بازیگر در سال از سوی آموزشگاهها، معقول است
عباس مددیان از دیگر مدیران آموزشگاههای بازیگری خاطرنشان میکند: یکسری با عشق میآیند، اما توانایی انجام این کار را ندارند، قرار نیست لزوماً همه بازیگر باشند و این در تمامی رشتههای دانشگاهی اتفاق میافتد. به نظرم هر آموزشگاه اگر سالانه دو بازیگر نیز به این عرصه معرفی کند، معقول باشد که فکر میکنم این امر در حال رخ دادن است.
چهرههای جدید در قالب هنرور وارد میشوند
محسن احتشامی دیگر مدیر آموزشگاههای سینمایی بیان میکند: ما در سال هزاران نفر فارغالتحصیل از آموزشگاهها داریم و به غیر از آن نیز هزاران نفر با روابط، پارتی و پول به این عرصه ورود پیدا میکنند. در اغلب آثار نیز غالباً از بازیگران شناختهشده استفاده میشود که در آثار تکرار میشوند و تعداد محدودی چهره جدید میبینیم که اغلب در قالب هنرور وارد میشوند و این ورود خیلی شکل ویژهای ندارد.
***
ماحصل این صحبتها نشان میدهد که باید برنامهای منسجم برای خیل عظیم علاقهمندان به این حوزه تبیین کرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان اصلیترین متولی حوزه، چهارچوبی را مشخص کند تا بسیاری از نوجوانان و جوانان علاقهمند و مستعد، در رسیدن به آمال و آرزوهایشان سرخورده و مستأصل نشوند.