عطای والیبال را به لقایش ببخشید

گروه ورزشی/ روزهای بد تیم ملی والیبال تمامی ندارد. تیمی که قبلاً هدفش شادی دل مردم بود و حتی بعضی مواقع جورناکامی‌های فوتبال را هم می‌کشید، این روزها اما  اصلاً حال خوبی ندارد. آن هم در سال شلوغ و سرنوشت‌ساز. سالی که خیلی‌ها امیدوار به هت‌تریک سهمیه المپیک والیبال بودند.
تیم ملی که 10 دوره لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها را تجربه کرده، امسال اما بدترین عملکرد را داشت. هرچند هنوز دو بازی مقابل آرژانتین و کوبا از دور مقدماتی مانده است. اما 9 امتیاز از 10 بازی گرفته با تنها دو برد، 8 باخت و یازدهمی جدول رده‌بندی. این نتیجه نه تنها کارشناسان، بلکه مردم را هم شاکی کرده و عملکرد ملی‌پوشان را قابل قبول نمی‌دانند. محمد ترکاشوند، کارشناس والیبال دراین باره می‌گوید: «ایده‌آل‌ترین نتیجه برای تیم ملی 5 برد و 5 باخت از 10 بازی بود. وقتی تیم 8 باخت ثبت کرده و دو برد، یعنی سیستم و برنامه نداشته است.»
این درست که شروع بد در تورنمنت‌ها، برای تیم ملی یک عادت بد همیشگی شده و به قول والیبالی‌ها کم کم بهتر می‌شود اما تیم  امسال بد که نه، افتضاح شروع کرد، هیچ خبری هم از اوضاع بهتر نبود. ملی‌پوشان هر هفته بدتر از هفته قبل و هر بازی افتضاح‌تر از بازی دیروز بودند.
کار به جایی رسید که میلاد عبادی‌پور که با اجازه بهروز عطایی قید لیگ ملت‌ها را زد، گفته: «تیم ملی والیبال ایران به زور بازی می‌کند.»
همه تیم‌ها با شروع هفته سوم برای اینکه از گردونه عقب نمانند، آخرین تقلا را برای بالا رفتن در جدول رده‌بندی و صعود به مرحله نهایی انجام می‌دهند اما  تیم ایران، بهتر که نشد هیچ، بدتر شد. تیمی که تنها یک بازیکن اصلی‌اش یعنی امین اسماعیل‌نژاد را نداشت.
اما اوج ضعف تیم ملی باخت عیدانه تیم ملی به بلغارستان بود. باختی که  نسخه تیم ملی والیبال‌برای صعود به دور نهایی لیگ ملت‌ها را پیچید. اما همه نتایج ضعیف تیم ملی والیبال پشت ندادن ویزا به بهروز عطایی سرمربی تیم ملی، امین اسماعیل‌نژاد ستاره نوظهور و ریجکت محمدطاهر وادی پاسور مخفی ماند.
تیمی که سال قبل لیگ ملت‌ها را متفاوت تجربه کرد، یعنی با ترکیبی جدید و کادر تمام ایرانی پا به لیگ ملت‌ها گذاشت و با درخشش بازیکنان جلوی غول‌های بزرگ والیبال دنیا، حتی به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها هم رسید. با اینکه سرمربی تیم ملی باید بعد از تجربه دوره قبل لیگ ملت‌ها امسال هدفگذاری دیگری می‌کرد، اما ظاهراً هدف دیگری نداشت.
شاید نتیجه تیم در لیگ ملت‌ها خیلی‌ها را ناامید کند. هرچند محمد ترکاشوند معتقد است شاید تیم در لیگ ملت‌ها عملکرد ضعیفی داشته اما در قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی بهتر نتیجه بگیرد.
به هر حال باید این اتفاقات ریشه‌یابی شود و با آسیب‌شناسی دلایل عملکرد ضعیف مشخص شود تا تیم ملی در تورنمنت‌های بعدی نتیجه بهتری بگیرد.
جستجو
آرشیو تاریخی