رئیس‌جمهور:

دولت حمایت از افراد دارای معلولیت را وظیفه خود می‌داند

خانواده جای نگهداری کودک است


رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دولت سیزدهم امور پذیرش فرزند برای خانواده‌های متقاضی تسهیل شده است، پیشنهاد کرد: با کدگذاری و تهیه اسناد پشتوانه‌ای، صدور اسناد هویتی و شناسنامه برای خانواده‌های فرزندپذیر به شکلی انجام شود که این کودکان تحقیر نشوند.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در مراسم گرامیداشت هفته بهزیستی و همایش تجلیل از خانواده‌های فرزندپذیر در سالن اجلاس سران خطاب به حاضران در این مراسم اظهار داشت: عشق و محبت شما خانواده‌های فرزندپذیر به این کودکان ارزشمند است.
آیت‌الله رئیسی وظیفه دولت را حمایت از مؤسسات نگهداری از کودکان بی‌سرپرست دانست و گفت: با وجود همه زحماتی که در این مؤسسات می‌کشند، مؤسسه جای نگهداری کودک نیست؛ جای نگهداری کودک کانون پرمهر خانواده است‌.
رئیس جمهور با طرح شعار «حمایت از دولت، مراقبت از خانواده‌ها» برای تسهیل مسائل مربوط به خانواده‌های فرزندپذیر گفت: اقدام ارزشمند و قابل تقدیر خانواده‌های فرزندپذیر برای مراقبت از کودکان حتماً باید با حمایت دولت، سازمان بهزیستی و خیرین همراه باشد که این خانواده‌ها به‌دلیل مسائل مالی و حقوقی دچار مشکل نشوند.
رئیس‌جمهور گفت: در دولت سیزدهم پذیرش فرزند برای خانواده‌های متقاضی تسهیل شد تا بدون سازکار اداری پیچیده و وقت‌گیر، این کار انجام شود به طوری که شیرخوارگاه آمنه بسرعت توانست کودکان را به دست خانواده‌های داوطلب بسپارد.
وی با بیان اینکه بر حمایت علی‌الدوام سازمان بهزیستی و وزارت رفاه از کودکان بدون سرپرست و دارای معلولیت تأکید دارم، رفع برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌های خانواده‌های فرزندپذیر بخصوص در زمینه اسناد هویتی کودکان را از نکات دارای اهمیت برشمرد.
آیت‌الله رئیسی گفت: در تهیه شناسنامه و تنظیم اسناد هویتی برای این کودکان و خانواده فرزندپذیر نباید به نحوی عمل شود که آنان احساس تحقیر کنند، بلکه باید اسناد به شکلی تنظیم شود که مشکلی برایشان ایجاد نشود.
آیت‌الله رئیسی گفت: می‌توان در اسنادی که در اختیار کودک و جامعه است، این کدها مشخص نباشد و صرفاً برای خانواده و در اسناد رسمی تعریف شود.
رئیس‌جمهور گفت: تأمین اشتغال و مسکن کسانی که دارای معلولیت ذهنی هستند، مهم است و باید تسهیل شود؛ البته تاکنون رشد خوبی در این دو بخش شاهد بودیم ولی باز هم نیاز به تلاش بیشتر دارد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه تصادفاتی را که منجر به معلولیت می‌شود مورد اشاره قرار داد و افزود: دقت در رانندگی، توجه به نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و کاسته شدن از تصادفات می‌تواند معلولیت‌ها را کاهش دهد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از معلولیت‌های جسمی، تأمین اقلام مورد نیاز افراد دارای معلولیت جسمی با کمک دولت را به دستگاه‌های مسئول یادآور شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی