19 سال از شهادت دکتر عبدالعزیز الرنتیسی می‌گذرد

مرد میدان مقاومت

او یک بار در مصاحبه‌ای گفت: «مرگ چه با سکته قلبی و چه توسط آپاچی‌ها می‌آید و من آپاچی‌ها را ترجیح می‌دهم». وی واقعاً این‌گونه ترور شد و به آسمان پرکشید. عبدالعزیز الرنتیسی یکی از بنیانگذاران جنبش حماس و برجسته‌ترین رهبران بود که در تاریخ 17 آوریل سال 2004 همراه با دو تن از یارانش در جریان بمباران خودروی ایشان، توسط هواپیماهای رژیم اشغالگر قدس، در نوار غزه به شهادت رسید و به دیدارمعبود شتافت. در این نوشتار بر آن هستیم تا مهمترین لحظات زندگی ایشان را مرور کنیم.

 از کار در خان یونس تا پزشکی در اسکندریه
رهبر بزرگ، دکتر عبدالعزیز علی عبدالحافظ الرنتیسی در تاریخ 23/10/1947 در روستای یبنا (بین عسقلان و یافا) به دنیا آمد و پس از جنگ 1948 خانواده وی به نوار غزه پناهنده شده و در آنجا ساکن شدند. وی شش ماهه بود که همراه با خانواده در اردوگاه پناهندگان «خان یونس» سکونت کرد. او در مدارس UNRWA تحصیل کرد و همچنین مجبور شد در آن سن برای کمک به خانواده پرجمعیت خود که شرایط سختی را پشت سر می‌گذاشتند، کار کند. وی تحصیلات دبیرستان خود را در سال 1965 به پایان رساند و در سال 1972 از دانشکده پزشکی دانشگاه اسکندریه فارغ التحصیل شد. وی بعداً مدرک فوق‌لیسانس خود را در رشته‌‌ اطفال دریافت کرد و سپس در سال1976‌به عنوان پزشک مقیم در بیمارستان الناصر (مرکز اصلی پزشکی در خان یونس) مشغول به کار شد.
 روح حق‌طلبی که آرام نمی‌گرفت
دکترالرنتیسی متأهل بود و نقش پدری آگاه و دلسوز برای شش فرزندش (دو پسر و چهار دختر) را برعهده داشت. وی چندین سمت در مشاغل عمومی داشت، از جمله عضویت در سازمان اداری آکادمی‌ اسلامی، انجمن‌ پزشکی عرب در نوار غزه (سندیکای پزشکان) و هلال‌احمر فلسطین. او همچنین در دانشگاه‌ اسلامی غزه از زمان افتتاح آن در سال 1978 به عنوان مدرس دروس علوم، ژنتیک و انگل شناسی مشغول به کار شد. وی در سال 1362 به دلیل امتناع از پرداخت مالیات به مقامات اشغالگر دستگیر شد و در تاریخ 1/5/1367 مجدداً به مدت 21 روز بازداشت شد. او و هفت نفر اول جنبش در سال 1987 جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را در نوار غزه تأسیس کردند. وی برای سومین بار در 13 بهمن 1367 دستگیر شد و به مدت دو و نیم سال در زندان‌های اشغالی زندانی شد. سال‌ها به دلیل شرکت در فعالیت‌های خصمانه با رژیم صهیونیستی در تاریخ 13 بهمن 1369 آزاد شد و در تاریخ 14/12/1990 مجدداً دستگیر شد و به مدت یک سال در بازداشت اداری به سر برد.
 
 اولین فرمانده «حماس» که بازداشت شد
وی در تاریخ 17/12/1992 به همراه 416 نفر از فعالان و کادرهای جنبش حماس و جهاد اسلامی به جنوب لبنان تبعید شد و در آنجا به عنوان سخنگوی رسمی تبعیدشدگان مستقر در اردوگاه بازگشت. در منطقه مرج‌الظهور ظاهر شد تا رژیم صهیونیستی را مجبور به بازگرداندن آنها کند. نیروهای اشغالگر صهیونیستی بلافاصله پس از بازگشت از مرج‌الظهور او را دستگیر کردند و دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی او را به زندان محکوم کرد و تا اواسط سال 1997 در بازداشت بود. او اولین رهبر جنبش بود که پس از شعله‌ور شدن جنبشش دستگیر شد.‌ در اولین انتفاضه فلسطین در 9 دسامبر 1987 در 15 ژانویه 1988 دستگیر شد و پس از درگیری بین او و سربازان اشغالگر که می‌خواستند به اتاق خواب او نفوذ کنند به مدت 21 روز تحمل بازداشتگاه انفرادی را تجربه کرد.البته صهیونیست‌ها بدون اینکه بتوانند وارد اتاق او شوند وی را بازداشت کردند. این قیام موفق او برای اخراج صهیونیست‌ها از محل زندگی فلسطینی‌ها بود.
 
 مسئولیت بزرگ حفظ «حماس»
دکتر عبدالعزیز الرنتیسی زندان را ترک کرد تا نقش خود را در رهبری حماس که در سال 1996 ضربه دردناکی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین خورده بود به عهده بگیرد. او شروع به دفاع قاطع از اصول مردم فلسطین و مواضع جنبش جاودانه کرد تا آنها را تشویق به قیام مجدد کند. این امر برای مقاماتی که پس از آن او را دستگیر کردند خوشایند نبود. کمتر از یک سال پس از آزادی وی از زندان‌های اشغالی در 19 فروردین 1377 با فشار اشغالگران به زندام بازگردانده شد اما پس از 15 ماه به دلیل مرگ مادرش از بازداشتگاه فلسطینی‌ها آزاد شد. پس از این ماجرا، سه مرتبه دیگر به بازداشتگاه بازگردانده شد. وی پس از یک دوره اعتصاب غذا، بعد از بمباران هواپیماهای دشمن صهیونیستی، در حالی که در زندان انفرادی زندان مرکزی فلسطین محصور بود و در زمانی که زندان از افسران تخلیه شده بود، آزاد شد.
 
حفظ قرآن در کنار« شیخ احمد یاسین»
دکتر الرنتیسی در سال 1990 در حالی که با مجاهد «شیخ احمد یاسین»، هم‌بند بود توانست حفظ کتاب خدا را در زندان به پایان برساند و اشعاری دارد که ریشه وطن و مردم فلسطین را در اعماق قلب خود بیان می‌کند. او نویسنده یک مقاله سیاسی است که توسط ده‌ها روزنامه منتشر شده است. وی در 19 ژوئن 2003 در حمله بالگردهای رژیم صهیونیستی به خودروی خود از سوء قصدی که توسط نیروهای اشغالگر صهیونیستی انجام شد جان سالم به در برد و یکی از همراهان وی و تعدادی از رهگذران از جمله یک دختر به شهادت رسیدند. در 24 مارس 2004، دو روز پس از ترور شیخ احمد یاسین، دکتر الرنتیسی به عنوان رهبر جنبش حماس در نوار غزه انتخاب شد و جانشین رهبر معنوی جنبش، شهید شیخ احمد یاسین شد.
 
 مردی که راه‌های آسمان را بلد بود...
شهید، دکتر الرنتیسی همواره برای شهادتش آرزوهای متفاوتی داشت. همیشه می‌گفت ترجیح می‌دهم با هلی‌کوپترهای آپاچی صهیونیست‌ها شهید شوم تا اینکه در اثر بیماری بمیرم، پس به خواسته‌اش رسید. 17/4/2004 میلادی هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی از نوع مورد نظر فرمانده الرنتیسی وی و تعدادی از یارانش را هدف قرار دادند که دکتر الرنتیسی به همراه دو تن از همراهانش به شهادت رسیدند و از نوار به آسمان پرکشیدند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی