مردی که سیاست و حماسه را درهم آمیخت

گلوله و تاریکی

عادل ابوهاشم، نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی درمجموعه کتاب‌های خود با نام «گلوله و تاریکی» به موضوع ترور رهبران ‌و‌ کادرهای فلسطینی به دست رژیم‌ صهیونیستی در ‌دو دهه گذشته از مبارزات جنبش‌های مقاومت علیه اشغالگری رژیم کودکش اسرائیل پرداخته است. نویسنده در این مجموعه که مشتمل بر‌(548)‌صفحه است، زندگینامه، مواضع و داستان ترور ده‌ها تن از رهبران و فعالان مردم فلسطین را بدون‌توجه به وابستگی‌های جناحی آنها بررسی کرده است. جلد چهارم این مجموعه به تشریح زندگینامه و عملکرد سعید صیام در دومین سالگرد شهادتش پرداخته است.
وقتی غزه یکی از مردان خود را از دست می‌دهد
عادل ابوهاشم، در مقدمه این کتاب می‌گوید: «غزه با اینکه یکی از مردان برجسته خود را از دست داده هرگز دفاع از حیثیت ملتی که توسط حاکمانش گمراه شده و در تاریکی آن مخدوش شده است را فراموش نکرده. البته مقاومت حق دارد غصه بخورد و بر شهید خود گریه کند.» او می‌افزاید: «صیام، در طول پنجاه سال زندگی خود جنبه‌های سیاسی و نظامی را در هم آمیخت، بسیاری او را آرام و با اعتماد‌به‌نفس توصیف می‌کردند و قبول داشتند که آرامش او راز قدرت اوست. در بسیاری از مساجد نوارغزه که معروف‌ترین آنها مسجد یرموک است هنوز صدای شهید صیام به گوش می‌رسد.» این نویسنده در کتاب خود توضیح می‌دهد که جهانیان، شهید صیام را به‌عنوان یک انسان اصیل، یک مسلمان، یک مؤمن، یک مبارز شجاع، استوار، یک مبارز مقاومت قوی و توانا می‌شناسند که... مدافع امت اسلامی و ملتش در فلسطین بود.
رهبری صریح امنیت به‌نفع مردم فلسطین
وی ادامه می‌دهد: شهید «سعید صیام» باوجود شرایط سخت و پیچیدگی‌های حرفه‌ای تلخ در بحبوحه مناقشات و تحت فشار برخی از حاکمان عرب و سرویس‌های اطلاعاتی، خدمات امنیت ملی را در دولت فلسطین با صراحت رهبری می‌کرد. او و نیروهای سازمان امنیتی جهاد توانستند جنگ امنیتی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی را ساختارمند و براساس تجربیات موفق راهبری و به نتیجه برسانند.
جستجو
آرشیو تاریخی