تقویم طنز تاریخ

شاه رفت لای دست فرعون

بهزاد توفیق‌فر       طنــزپــژوه 

 

16بهمن سال7 (سال هفتم قمری) - فتح قلعه‌های هفت‌گانه یهودیان(خیبر) توسط مولا علی(ع)
هزاروسیصدونودوپنج سال پیش در چنین روزهایی، جنگ شدت گرفت، کار گره خورده بود. یهودیان خائن هفت قبیله نزدیک به مدینه، در هفت قلعه تودرتو پنهان شده بودند و حمله مسلمانان کاری از پیش نمی‌برد. رسول‌ خدا (ص) پرچم جنگ را به ابوبکر داد و او را برای فتح قلعه اول فرستاد ولی خیلی زود او برگشت و گفت اینا دیوار ساختن این هوا مگه می‌شه رفت تو. فردایش پرچم را به دست عمر داد. او هم به زودی بازگشت و گفت: دروازه ساختن نصفش چوب گردو، نصفش راش روسی. مگه می‌شه این دروازه رو باز کرد.  
رسول‌ خدا (ص) فرمود: فردا اگر خدا بخواهد پرچم را به دست مردی صابر و از اهالی محور مقاومت خواهم سپرد که فرار نمی‌کند و خدا و رسولش را دوست می‌دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست می‌دارند و برنمی‌گردد تا اینکه خداوند به دست او قلعه را فتح می‌کند. آن شب تقریباً هیچکس نخوابید و همه تا صبح در این فکر بودند که وقتی پیامبر(ص) پرچم را به آن‌ها داد، بروند پشت تریبون و از کی‌ها تشکر کنند یا پرچم را به کی تقدیم کنند. اما فردای آن روز، پیامبر(ص) پرچم را به امیرالمؤمنین علی(ع) داد. حضرت علی (ع) به سوی قلعه بیرونی رفت و دو تا از گنده‌لات‌های یهودیان را فرستاد لای دست فرعون، آب جوش بخورند. گنده‌لات سوم اما نامردی ضربه‌ای زد که سپر از دست حضرت علی(ع) افتاد. حضرت(ع) یک یاعلی گفت و در قلعه اول را که بزرگ‌ترین قلعه بود، کَند و به جای سپر، آن را به سوی گنده‌لات یهودی پرتاب کرد که گنده‌لات نتوانست فرار کند و شکلات شد. اینچنین قلعه‌ها فتح شدند.
۸ بهمن 1191(1813 م) - چاپ کتاب غرور و تعصب
211سال پیش در چنین روزی، هفده سال پس از نگارش، کتاب غرور و تعصب نوشته جین استن انگلیسی به چاپ رسید. این کتاب مانند اغلب رمان‌های آن دوره و بعد از آن، حاوی تعدادی دختر جوان و نوجوان قصردار و سرخوش، یک یا نهایتاً دو پسر جوان خیلی چشم آبی و چهارشانه و فک مربعی خیلی خیلی کلاهبردار و دیوسیرت و صدالبته چند کلفت و نوکر سیاه‌پوست بی‌سواد خوب کارکن است. در این سال‌ها اندک‌اندک جریان فمینسیتی واردکردن زنان و دختران به بازار تجارت آغاز شده‌بود. لازم به ذکر است آن موقع آدم‌های اروپایی و آمریکایی هنوز لباس به تن می‌کردند.
15 بهمن 1313   آغاز به کار دانشگاه تهران
89سال پیش در چنین روزی، دانشگاه تهران با ادغام مؤسسه‌های دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، طب، مدرسه عالی فلاحت، مدرسه صنایع و هنر، مدرسه عالی معماری و دانش‌سرای عالی که پیش از آن فعال بودند، آغاز به کار کرد. پیشنهاد تأسیس این دانشگاه را به دکتر محمود حسابی نسبت می دهند اما باید گفت که با فعالیت‌های دانشجویان اعزامی به خارج از کشور علیه رضا شصت‌تیر، وی دستور داد تا فعالیت‌ها و کلاً دانشجویان محدود شوند و حتی‌الامکان همه دانشجویان در یکجا گردآوری شوند تا امکان نظارت و کنترل بیشتری برای دستگاه امنیتی رضاقلدر فراهم گردد. ابتدا قرار بود این دانشگاه در زمین‌های جلالیه ساخته شود اما صاحب زمین بهجت‌آباد (مکان فعلی دانشگاه تهران) که زمینش توسط مهندس فرانسوی رد شده بود، مبلغ قابل توجهی را برای خرید چای به رضاشاه رشوه داد. لذا زمین وی به مبلغ یکصدهزارتومان خریداری شد و دادند همان فرانسوی، دانشگاه تهران را توی این زمین ساخت.
۱۲ بهمن۱۳۵۷ - بازگشت سیدروح‌الله خمینی(ره) به ایران پس از چهارده سال تبعید
چهل و پنج سال پیش در چنین روزی، امام آمد. انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و الان بعد از 45سال... چهل و پنج سال به حروف. 45 سال به عدد، بله! چهل و پنج سال.

جستجو
آرشیو تاریخی