بهروز وجدانی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به نتیجه جلسه کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس که به تازگی در اداره کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث فرهنگی ناملموس و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، گفت: از حدود ۳۰ پروندهای که از سوی 5 استان برای ثبت ارائه شده بود، 2 پرونده ترانه «دایه دایه وقت جنگه» از استان لرستان و «شیوه ساخت و نواختن ساز چگور» از استان مرکزی به حوزه موسیقی ارتباط داشت که در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شد.
وی درباره اهمیت ترانه «دایه دایه وقت جنگه»، اظهار داشت: قدمت این ترانه بیش از 100 سال بوده که ریشه آن به جنگ جهانی اول و زمان حضور قوای روس و انگلیس در ایران برمیگردد. این پژوهشگر و مؤلف حوزههای مردم شناسی و موسیقی افزود: زمانی که اقوام لُر مورد آزار اقوام خارجی قرار گرفته بودند، این ترانه را برای اتحاد و تقویت روحیه سلحشوری در قوم خود ساختند که نشاندهنده رشادت و مقاومت این اقوام بوده است که معمولاً هم با کمانچه، مهمترین ساز اقوام لُر اجرا میشود. اگرچه این ترانه در بین اقوام لُر رواج داشته و از بستر این قوم برخاسته است اما با توجه به مفهوم و ماهیت آن، دیگر به جغرافیای لرستان محدود نمیشود و در سراسر ایران شناخته شده است و به وقت مبارزه و برای تقویت روحیه سلحشوری و مقاومت خوانده میشود.
گفتنی است، این ترانه با صدای استاد رضا سقایی در فهرست آثار فاخر موسیقی ایران نیز ثبت شده است. وجدانی درباره ثبت ساز چوگور (چگور)، گفت: این ساز که پرونده شیوه ساخت و نواختن آن از سوی استان مرکزی ارائه شد، در بین اقوام عشایری ساکن در این خطه رواج دارد که در زمان ثبت نیز یک چگورنواز حضور داشت و این ساز را نواخت.