مدرس انیمیشن مطرح کرد؛

نقاط ضعف انیمیشن‌های ایرانی؛ عدم شناخت روایت و قصه‌های جذاب

فرهنگ

133669
نقاط ضعف انیمیشن‌های ایرانی؛ عدم شناخت روایت و قصه‌های جذاب

محمدعلی صفورا، نقاط ضعف انیمیشن‌های ایرانی را عدم شناخت شکل روایت و قصه‌های جذاب برای مخاطب و همچنین در مواردی کارگردانی دانست و اظهار کرد: به هر حال ایران نیروی متخصص در حوزه انیمیشن دارد و به لحاظ تکنولوژی و فنی توانسته است اتفاقات خوبی را رقم بزند.

گروه فرهنگی -ایران آنلاین: دکتر محمدعلی صفورا، مدرس انیمیشن با بیان اینکه می‌توان انیمیشن را در سه حوزه سینمایی، تلویزیونی و کوتاه تجربی که جهان هر سه آنها با هم متفاوت است، تقسیم‌بندی کرد، گفت: «انیمیشن کوتاه تجربی بسیار در ایران جا افتاده و جوایز زیادی گرفته است. انیمیشن تلویزیونی هم که مسیر خودش را طی می‌کند. اما در این میان انیمیشن سینمایی به هر حال یکی از انواع بسیار سخت است به این دلیل که یک ساختار وسیع درام دارد و همه ابعاد و عناصر سینما لازم است در آن دیده شود. همچنین مخاطب‌شناسی درست انیمیشن سینمایی مهم است. اینکه چقدر در این حوزه‌ها توانمند هستیم، زیرساخت‌ها هم بسیار است که شامل جنبه‌های تکنیکی و فنی، شناخت جنبه‌های زیبایی‌شناسانه است و همچنین بحث اقتصاد و سرمایه است. انیمیشن سینمایی نسبت به انیمیشن تلویزیونی و کوتاه تجربی، عمر بسیار کوتاه‌تری دارد. حدود شاید ۱۵ تا ۲۰ سال است که انیمیشن‌های سینمایی در ایران ساخته شدند و هنوز لازم است که بیشتر درباره آن تجربه کرد تا نواقص برطرف شود.»

او با اشاره به اینکه موفقیت‌ انیمیشن در جذب تماشاگر به دو عامل شناخت مخاطب و نیازهای آن و قصه‌گویی درست و مناسب بر اساس مدیا وابسته است، بیان کرد: «اگر به این موارد توجه داشته باشیم، قطعاً انیمیشن می‌تواند با مخاطب وسیع ارتباط برقرار کند. نکته دیگری که باید اضافه کنم، این است که حتماً موضوع و ژانرهایی که مخاطب دوست دارد باید در آثار انیمیشن سینمایی باشد و هر کدام از این موارد اگر وجود نداشته باشد، قطعاً انیمیشنی که ساخته می‌شود، با مخاطب محدودتری ارتباط برقرار می‌کند. عناصر جذابیت در سینما و انیمیشن بسیار مهم است یعنی زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی به اضافه عناصر جذابیت و دراماتیک در کنار یکدیگر می‌توانند باعث موفقیت اثر و گسیل مخاطب به سینماها شوند. به هر شکل انیمیشن مدیایی است که به همه عناصر بیانی سینما و انیمیشن و شناخت مخاطب نیازمند است تا بتواند به بهترین شکل با مخاطب خودش ارتباط برقرار کند.»

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه استودیوهای تولید انیمیشن زیادی طی ۲۵ تا ۳۰ سال گذشته شکل گرفته است، مطرح کرد: «متأسفانه بسیاری از این شرکت‌ها و دفاتر کوچک به دلیل مسائل اقتصادی به حالت تعطیل درآمدند. چون انیمیشن ایران مستلزم حمایت مالی از سوی دولت است و در بخش خصوصی بودجه و سرمایه‌ به سمت انیمیشن آورده نمی‌شود. در این میان تعدادی استودیو هستند که توانستند با خارج از کشور ارتباط برقرار کنند و یا با داخل ایران و سازمان‌هایی که در واقع متولی ساخت انیمیشن هستند مانند تلویزیون، کانون پرورش فکری و... ارتباط‌ بگیرند و کار خود را گسترش دهند.»

صفورا افزود: «در حقیقت شرکت‌های بزرگ‌تر همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. تعدادی شرکت‌ جدید طی ۵ تا ۱۰ سال گذشته هم شکل گرفته است که بیشتر تمرکزشان روی آثار سینمایی است. این شرکت‌ها توانستند از بخش خصوصی و سایر بخش‌های غیردولتی جذب سرمایه کنند و پس از اکران به فروش قابل توجهی نیز دست یابند و بودجه آثار بعدی خود را تأمین کنند. من معتقدم این چرخه که طی ۵ تا ۱۰ سال گذشته آغاز شده، روز به روز رشد می‌کند و شاید روزی برسد که انیمیشن سینمایی ما وابسته به نهادهای دولتی نباشد و بتواند در بخش خصوصی فعال شود و به سودآوری برسد.»

این استاد دانشگاه نقاط ضعف انیمیشن‌های ایرانی را عدم شناخت شکل روایت و قصه‌های جذاب برای مخاطب و همچنین در مواردی کارگردانی دانست و اظهار کرد: «به هر حال ایران نیروی متخصص در حوزه انیمیشن دارد و به لحاظ تکنولوژی و فنی توانسته است اتفاقات خوبی را رقم بزند و در مسیر صنعتی شدن است که اگر بتوانیم ضعف‌های خود را برطرف کنیم، به نتایج بهتری می‌رسیم.»

* متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ