ترمیم رابطه دولت و دانشگاه در دولت چهاردهم
امیرحسین زید یحیایی، دبیر انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی نوشت: در جوامع توسعه یافته، دانشگاهها و اندیشکدهها بیشترین تأثیر را بر تصمیمگیریهای حوزههای سیاستگذاریهای کلان دولت دارند. دانشگاهها عالیترین منبع تصمیمگیری هستند و همواره به عنوان مراجعی شناخته میشوند که عقلانیت و علم را سرلوحه خود قرار میدهند.
این در حالی است که در تاریخ معاصر ایران، دانشگاه و دانشجویان همواره به عنوان یک مهره اثرگذار بر تحولات اجتماعی و سیاسی نقش بازی کردهاند و در بسیاری از موارد تغییر دهنده بازی سیاست بودند.
این دوگانگی عمدتاً سبب نادیده گرفتن یا کنارگذاشتن دانشگاهیان از صحنه سیاسی و تصمیمسازی و بروز پدیدههایی همچون اخراج دانشجویان و اساتید منتقد، آنچنان که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، بوده است. این سیاستها در آن سال موجب بروز شکافی عمیقتر میان دانشگاه و دولت شد. اما در دولت چهاردهم از دو وجه نشانههایی از اهمیت بیشتر به دانشگاه و شخصیت بخشی به آن میتوان مشاهده کرد که مایه امیدواری نسبت به بازگشت این رابطه دوسویه به سمت کارآیی و اثرگذاری در مسیر رشد و توسعه کشور را فراهم میآورد.
اولین گام تغییر مثبت در این رابطه، بازگشت تعداد قابل توجهی از اساتید و دانشجویان اخراجی به دانشگاه بود که نشان داد دولت چهاردهم به دانشگاه به عنوان تهدید نمینگرد. علاوه بر این، ریاست محترم جمهوری بارها بر ارائه راهکارهای علمی برای حل بحرانهای پیش روی کشور و استفاده از دانشگاهیان تأکید کرد و در عمل نیز این تغییر رویکرد ملموس است. ادامه این وضعیت نوید روزهای بهتری را برای رابطه دولت و دانشگاه میدهد.
انتهای پیام/