«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

تشدید انزوای سیاسی اسرائیل پس از جنگ هفتم اکتبر

بین‌الملل

59107
تشدید انزوای سیاسی اسرائیل پس از جنگ هفتم اکتبر

یکی از پیامدهای بزرگ جنگ طوفان الاقصی مخدوش شدن بیش از پیش تصویر اسرائیل در پیشگاه افکار عمومی ملت‌ها؛ به ویژه شهروندان کشورهای اسلامی- عربی بود.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین - محمد بیات: در نظر برخی تحلیلگران غربی رژیم صهیونیستی پس از حمله هفتم اکتبر در یکی از بهترین دوران‌های خود از نظر توسعه عمق نفوذ، ترمیم روابط با جهان عرب و تنظیم روابط با قدرت‌های جهانی قرار داشت. مسابقه آمریکا، چین، هند و امارات برای حضور در بنادر حیفا، اشدود و ایلات یا پروژه‌های مشترک استارآپ‎‌های اسرائیلی با برخی شرکت‌های عربی برای حضور در بازارهای منطقه نشان دهنده افزایش احتمال آغاز دوران جدید در منطقه غرب آسیا بود. در حالی که جامعه جهانی منتظر اعلام رسمی فاز عملیاتی کریدور «هند- خاورمیانه- اروپا» بود که ناگهان عملیات طوفان الاقصی و به دنبال آن تجاوز زمینی- هوایی ارتش اسرائیل به باریکه غزه سبب تغییر معادلات در شرق مدیترانه شد. اکنون با گذشت بیش از ۱۶۵ روز از تجاوز رژیم به نقاط مختلف این منطقه فلسطینی‌نشین، کشتار بیش از ۳۱ هزار غیرنظامی، اپیدمی گرسنگی و تخریب بخش گسترده‌ای از مناطق مسکونی، اسرائیل به عنوان دولتی جنایتکار در پیشگاه افکار عمومی مردم شناخته شده است. تظاهرات‌، اعتصابات و کمپین‌های بی‌سابقه برای اعلام حمایت از آتش بس و در عین حال محکومیت اقدامات کابینه نتانیاهو نشان‌دهنده تغییر افکار عمومی جامعه جهانی به نفع محور مقاومت است. 

یکی از پیامدهای بزرگ جنگ طوفان الاقصی از مخدوش شدن بیش از پیش تصویر رژیم صهیونیستی در پیشگاه افکار عمومی ملت‌ها؛ به ویژه شهروندان کشورهای اسلامی- عربی بود. میزان اهمیت این موضوع تا اندازه‌ای است که در گزارش «سالنامه ارزیابی تهدیدات» جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز به آن اشاره شده و دلیل اصلی این رخداد پوشش گسترده رسانه‌ها (مانند الجزیره) و کمپین‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی اعلام شده است. اخیراً «مرکز الدراسات الخلیج» در مارس ۲۰۲۴ اقدام به انتشار نتایج افکارسنجی در خصوص تاثیر جنگ غزه بر روی افکارعمومی جهان عرب کرده است. در این پژوهش که در شانزده کشور عربی صورت گرفته ۴۸ درصد از افکار عمومی جهان عرب از موضع ایران در قبال بحران فلسطین حمایت می‌کنند. این در حالی است که ۶۷% افراد نظر امارات، به عنوان یکی از اعضای پیمان ابراهیم در قبال بحران غزه را «بد» یا «بسیار بد» توصیف کردند و اساساً ۶۴ درصد آنها نگاه مثبتی در خصوص رویکرد پادشاهی سعودی در قبال مسئله فلسطین ندارند.

پیش از این انستیتو واشنگتن نیز با انجام نظرسنجی اعلام کرده بود که بالای ۹۰ درصد شهروندان جهان عرب مخالف عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با تل‌آویو هستند. برهمین اساس به نظر می‌رسد لشگرکشی اسرائیل به غزه و قتل عام گسترده غیرنظامیان سبب شده است تا «تصویر» اسرائیل به عنوان شریک امنیتی مطئمن، پیشرفته و توسعه گرا از بین رفته و مجدداً این رژیم تبدیل به بازیگری اشغالگر شود که هیچ احترامی به مقدسات، جان، نوامیس و اموال مسلمانان قائل نیست. 

کمپین تحریم و بایکوت کالاهای اسرائیلی یا کشورهای حامی رژیم صهیونیستی دیگر جنبش فعال در دوران جنگ غزه بوده است. کمپین تحریمی «بی دی اس» با هدف قراردادن برندهای مشهوری مانند «نسکافه»، «کوکاکولا» و «مک دونالد» سبب وارد شدن خسارت‌های سنگینی به الگوی فروش این شرکت‌ها در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ و سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی شده است. میزان موفقیت و کارآمدی این کمپین‌ها به اندازه‌ای بوده است که برخی برندهای آمریکایی با اعلام برائت از اقدامات شعبه‌های خود در فلسطین اشغالی یا بی‌طرفی در جنگ به دنبال جلب اعتماد مشتریان‌شان به‌ویژه در کشورهای اسلامی بودند. کارشناسان حوزه اقتصادی معتقدند به دلیل پیوندهای عمیق میان شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و دولت‌های غربی؛ تداوم خرید از این برندها سبب کمک غیرمستقیم به ماشین جنگی اسرائیل در روند کشتار مردم غزه خواهد شد. به عنوان مثال اخیراً کنگره از اختصاص بسته مالی حمایتی از اوکراین، اسرائیل و سایر متحدان واشنگتن در منطقه ایندوپاسفیک خبر داده است. این کمک‌های مالی معمولاً از محل دریافت مالیالت از شهروندان، بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها تامین مالی می‌شود. برخی تحلیلگران معتقدند یکی از دلایل افزایش فشارها از سوی واشنگتن- بروکسل برای پایان یافتن جنگ در غزه، گسترش کمپین «بی دی اس» و خسارات مالی ناشی از تحریم کالاهای غربی است. 

به گزارش اقتصاددانان حاضر در کنفرانس جهانی تجارت و توسعه به نظر می‌رسد برای آنکه اقتصاد غزه بار دیگر بتواند به شرایط پیش از هفتم اکتبر بازگردد به ۶۸ سال زمان نیاز دارد! این جنایت بی‌سابقه در قبال مردم بی‌پناه فلسطین در کوتاه مدت اسرائیل را در جایگاه رژیمی منفور و کودک‌کش در رسانه‌ها به تصویر خواهد کشید و صهیونیست‌ها دیگر به راحتی نمی‌توانند به کشورهای اسلامی سفر کنند. با آنکه سران دولت‌های عربی به دنبال دستورات ابلاغ شده از سوی واشنگتن، دیر یا زود تن به عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌دهند، اما باید آماده واکنش آتش‌ زیرخاکستر و هسته‌های خفته مقاومت در سراسر منطقه باشند. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که کمپین «بایکوت اسرائیل» پس از پایان جنگ نیز همچنان بتواند با قدرت به کار خود ادامه داده و زمینه کاهش فعالیت برندهای معتبر در سرزمین‌های اشغالی را فراهم آورد. علاوه بر اسرائیل به نظر می‌رسد حامیان آمریکایی و اروپایی این رژیم نیز در وضعیت مصونیت قرار نداشته و باید آماده به چالش کشیده شدن ادعاهایشان در خصوص حمایت از حقوق بشر باشند. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل