«ایران آنلاین» گزارش می دهد؛

حذف ناترازی مصرف بنزین با بهره گیری از «کارت سوخت شخصی»

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

61749
حذف ناترازی مصرف بنزین با بهره گیری از «کارت سوخت شخصی»

آمارها حکایت از آن دارند که میزان مصرف بنزین در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت میلیون لیتر افزایش یافته که مقصر اصلی این افزایش مصرف، چیزی جز عدم استفاده از کارت های سوخت شخصی در جایگاه ها نیست.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: در روزهای پایانی سال گذشته بود که زمزمه سوخت گیری در پمپ بنزین ها صرفا با استفاده از کارت سوخت شخصی در سال 1403 به گوش رسید. طرحی که هدفش تراز کردن میزان تولید و مصرف بنزین بود تا ناترازی موجود در این بخش با نظارت بر چگونگی توزیع این محصول از بین برود.

با عبور از فصل سفرهای نوروزی حالا وزارت نفت از اجرایی شدن این طرح از ابتدای اردیبهشت ماه خبر داده هرچند که این شائبه در اولین گام وجود دارد که به دلیل زمان بر بودن فرایند صدور کارت سوخت المثنی و همچنین محدودیت 160 لیتر مجموع سهمیه 1500 و 3000 تومانی اختصاص یافته به افراد مانع از اجرای صد در صدی آن در جایگاه های سوخت شود.

با تاکیدی که وزارت نفت بر عملیات سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی داشته برخی گمانه زنی ها در خصوص افزایش قیمت بنزین بالا گرفته است، موضوعی که جواد اوجی وزیر نفت آن را بی اساس دانسته و هدف از اجرای این طرح را نزولی کردن رکورد رشد 7 میلیون لیتری مصرف بنزین نسبت به سال گذشته بیان کرده است. به عبارتی استفاده از روش‌ غیرقیمتی برای مدیریت مصرف بنزین.

حرکت به سمت 95 درصدی شدن سوخت گیری با کارت سوخت شخصی

در شرایطی وزارت نفت اجرایی شدن این طرح را سفت و سخت گرفته که این وزارتخانه بر اساس قانون بودجه 1403 موظف شده تدابیری را اتخاذ کند تا 95 درصد عملیات سوخت‌گیری توسط کارت سوخت شخصی انجام گیرد.

در حالی اول اردیبهشت نقطه آغازین این طرح معرفی شده که پیش از این در نیمه نخست سال گذشته نیز ساماندهی کارت های سوخت آزاد در جایگاه ها در دستور کار قرار گرفته بود. طرحی که قرار بود با اجرای آن استفاده از کارت های سوخت شخصی به مرز 90 درصد برسد اما این مهم به دلیل کاهش ناگهانی سهمیه 150 لیتری سوخت 3 هزار تومانی در کارت ها و رسیدن آن به 100  لیتر باعث شد تا این طرح به هدف خود نرسد. بر اساس همین تجربه مهم است تا در مسیر اجرای این طرح موانع به درستی شناسایی و راهکارهای عبور از آنها با سرعت پیشنهاد شود تا طرح بنزینی وزارتخانه به مانند سال گذشته بی نتیجه نماند.

تحویل کارت سوخت طی یک هفته

اما گویی این بار اجرای این طرح چفت و بست قانونی بیشتری را با خود به همراه دارد به نحوی که حتی نیروی انتظامی بر اساس قانون بودجه 1403 موظف شده تا ظرف مدت یک هفته اقدام به تحویل کارت های سوخت 12 الی 15 هزار متقاضی کند که به صورت روزانه اقدام به درخواست دریافت کارت سوخت می کنند. ماموریتی که اجرایی شدن آن تا حدود زیادی متکی به آنلاین شدن ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی است.

اینترنتی شدن درخواست کارت سوخت

بر اساس برنامه ریزی که وزارت نفت داشت، مقرر شده بود تا در بهمن ماه سال گذشته متقاضیان دریافت کارت سوخت سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنند اما این امکان هنوز در دسترس قرار نگرفته هرچند که مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا خبر داده که از اردیبهشت ماه درخواست «صدور کارت سوخت» اینترنتی خواهد شد.

وجود 31 میلیون کارت سوخت فعال در کشور

بر اساس آمار ۳۱ میلیون کارت سوخت فعال در کشور وجود دارد که ایجاد اقبال عمومی در استفاده از این کارت ها به منظور سوخت گیری می تواند میزان مصرف بنزین در کشور را مدیریت و حجم رو به رشد آن را در مسیر کاهشی قرار دهد. بر همین اساس آنطور که وزارت نفت گفته هیچ گونه نگرانی در خصوص تامین و توزیع بنزین وجود نداشته و برنامه خاصی در خصوص افزایش قیمت ها در دستور کار دولت قرار نگرفته است پس مردم می توانند با خیال راحت با کارت های شخصی خود در جایگاه ها اقدام به سوخت گیری کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد