متخصص تغذیه بالینی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» تشریح کرد؛

چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

62524
چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

حسین ایمانی به فواید استفاده از نان سبوس‌دار اشاره کردو گفت: این نوع نان می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها غیرواگیر جلوگیری کند.

دکتر حسین ایمانی متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره تاکید وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن نان، گفت: از آن‌جا که تکنولوژی پیشرفت کرده پخت نان‌ هم به سمت صنعتی شدن رفته است. بیشتر اوقات آردهایی که استفاده می‌شود بدون سبوس هستند و وقتی سبوس به آن اضافه نمی‌شود دریافت ویتامین‌های گروه B مثل B۲ ،B۱ و B۳ و سایر ویتامین‌های گروه B در رژیم غذایی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی نشاسته‌های ساده یعنی بدون سبوس در بدن افزایش پیدا می‌کند، قندهای ساده می‌توانند کبد را چرب کنند، یعنی سطح تری گلیسیرید را در بدن بالا ببرند، برای همین توصیه بر این هست که از آردهای سبوس دار برای تهیه نان استفاده شود.

دیابتی‌ها نان سبوس دار بخورند

متخصص تغذیه بالینی درباره فواید سبوس بیان کرد: سبوس کمک می‌کند که جذب قند از دستگاه گوارش کمتر صورت بگیرد. خود سبوس هم محلول و هم نامحلول دارای فیبرهای زیادی است که این فیبرها به حرکت دستگاه گوارش کمک می‌کنند و می‌توانند از یبوست جلوگیری کرده وبه کاهش چربی خون کمک کنند. در نهایت افرادی که دارای سابقه بیماری قلب و عروق هستند و سابقه دیابت دارند یا به آن مبتلا هستند وقتی نان‌ سبوس دار استفاده می‌کنند به کاهش قند و چربی کمک می‌شود. 

بهره از نان‌های سبوس دار در رژیم‌های کاهش وزن

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند وقتی نان‌های سبوس‌دار استفاده کنند زودتر احساس سیری و پر شدن پیدا می‌کنند تا اینکه نان‌های بدون سبوس مصرف کنند، چون سبوس یا فیبر در معده به‌خصوص وقتی به حالت محلول باشد می‌تواند با آب ترکیب شود و تشکیل ژلاتین بدهد و معده را پر کند. حتی فیبرهای نامحدود هم تا حدی احساس پر شدن به فرد می‌دهد. برای همین است افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند می‌توانند در رژیم‌های کاهش وزن از نان‌های سبوس دار استفاده کنند و از این خاصیت سبوس یا فیبر بهره بگیرند. 

پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر 

وی در پاسخ به این سوال که مصرف نان سبوس‌دار در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر موثر است، عنوان کرد: بیماری‌های غیر واگیر دار به بیماری‌های قلب و عروق، چربی خون، فشار خون و دیابت می‌گویند که ویروسی هم نیستند. وقتی ما به آرد سبوس اضافه کنیم یا از نان‌های سبوس دار استفاده کنیم به کاهش چربی و قند کمک کرده و از ایجاد و بروز بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری می‌شود.

دکتر ایمانی درباره اینکه در دولت چه تدبیری برای استفاده از سبوس در نان شده و آیا الزامی برای نانوایی‌ها برای استفاده از سبوس در نان وجود دارد، گفت: فعلا الزامی برای نانوایی‌ها وجود ندارد و در حد توصیه است، البته با توجه به اهمیت موضوع تدابیری حتما در دست انجام خواهد بود. بیشتر اوقات نان‌هایی که تهیه می‌کنیم، بدون سبوس است. نکته‌ای که وجود دارد این است که مردم می‌توانند خودشان انتخاب کنند‌ و نان سبوس دار تهیه کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه