لایحه کاربردی دولت برای تحقق شعار سال

اقتصاد

62736
لایحه کاربردی دولت برای تحقق شعار سال

معافیت مالیاتی می‌تواند جذابیت برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند. این اقدام نیز در راستای سوق دادن سرمایه‌ها به بخش‌های مولد اقتصاد خواهد بود

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، معافیت مالیاتی می‌تواند جذابیت برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند. این اقدام نیز در راستای سوق دادن سرمایه‌ها به بخش‌های مولد اقتصاد خواهد بود

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: کاهش مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اقدام خوبی در راستای حمایت از تولید است.
از شواهد این‌طور برمی‌آید که در حال حاضر رکود سرمایه در کشورمان سود بیشتری دارد؛ به نحوی که افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بخش‌های غیرمولد به کار بیندازند و از این طریق سود ببرند. این وضعیت شاید به نفع دلالان و سودجویان باشد، اما هیچ سودی برای اقتصاد کشور ندارد.
در راستای تغییر وضعیت موجود، دولت به ارائه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس پرداخت. در این لایحه، تمرکز اصلی بر اصلاح قوانین مالیاتی از طریق توجه به تسهیل سرمایه‌گذاری مولد بوده است.
در این لایحه دولت پیشنهاداتی همچون کاهش ۴۰ درصدی مالیات عملکرد تولید، افزایش مالیات بخش‌های غیرمولد اقتصاد، در نظر گرفتن مشوق برای سرمایه‌گذاری‌های خرد مردمی و معافیت مالیاتی دائم‌العمر مناطق آزاد و شرکت‌های با رشد سالانه فروش بیش از ۳ درصد مطرح کرده است.
به زعم بسیاری از کارشناسان، اجرای این بندها به نفع اقتصاد کشور است و بستری برای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم به‌وجود می‌آورد. لازمه بهره‌مندی از مزیت‌های لایحه مورد بحث این است که با اولویت در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد.
نظرات فریال مستوفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران را در ارتباط با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در ادامه می‌خوانید.
مستوفی درخصوص پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تصریح کرد: کاهش مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اقدام خوبی در راستای حمایت از تولید است.
به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، کاهش مالیات عملکرد تولید به معنای کاهش هزینه‌های تولید و در کنار آن جذابیت بیشتر بخش مولد اقتصاد است که به سودآوری بیشتر تولید منجر می‌شود و برایمان مزیت دارد و کمک به رشد بیشتر اقتصادی کشور خواهد کرد.
وی ادامه داد: پیشنهادات مطرح شده در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر توسعه زنجیره ارزش محصولات مفید است. چنانچه ارتباطات بین‌المللی گسترش پیدا کند، اتصال به زنجیره‌های ارزش جهانی برای کشور منفعت‌های زیادی به ارمغان خواهد آورد.
نظر مستوفی را درمورد درنظر گرفتن مشوق برای سرمایه‌گذاری‌های خرد مردمی که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است، جویا شدیم و وی در پاسخ گفت: معافیت مالیاتی می‌تواند جذابیت برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند. این اقدام نیز در راستای سوق دادن سرمایه‌ها به بخش‌های مولد اقتصاد خواهد بود.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که چاره‌اندیشی‌ درخصوص سیستم اخذ مالیات فقط یک تصمیم از هزاران تصمیمی است که دولت می‌تواند برای بهبود اوضاع اقتصاد اتخاذ کند و در کنار توجه به این موضوع مسائل مهم دیگر نیز مورد بازبینی و اصلاحات مقتضی قرار بگیرد.
مستوفی گفت: در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی مادام‌العمر برای مناطق آزاد اقدام مثبتی است. باید در عمل تلاش کنیم که اعطای مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی به‌طور هوشمندانه و در راستای ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه بازارهای صادراتی صورت بگیرد؛ به‌طوری که این اقدام به رقابت سالم منجر شود و تلاش بنگاه‌ها برای افزایش کیفیت محصولات را به دنبال داشته باشد. در این خصوص مطالعه موردهای موفق در دنیا و استفاده از تجربه‌های این کشورها می‌تواند مفید‌ باشد.
وی در خصوص این موضوع که برخی کارشناسان لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را بهترین لایحه دولت در راستای تحقق شعار سال می‌دانند، تصریح کرد: پیشنهادات خوبی در لایحه مورد بحث مطرح شده است و این لایحه در کلیت مثبت ارزیابی می‌شود. باید مجلس به بررسی‌های کارشناسانه بپردازد و با استفاده از نظر کارشناسان و صاحب نظران به بررسی و تصویب این لایحه اقدام کند.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد