اعضای شورای شهر تهران به بهانه «روز شوراها» عنوان کردند

شوراها، پارلمان‌هایی برای حل مسائل محلی

جامعه

63309
شوراها، پارلمان‌هایی برای حل مسائل محلی

نهم اردیبهشت ماه «روز شوراها» است. در قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاه ویژه‌ای دارند تا جایی که چند اصل از اصول قانون اساسی به جایگاه شوراها اختصاص دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، نهم اردیبهشت ماه «روز شوراها» است. در قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاه ویژه‌ای دارند تا جایی که چند اصل از اصول قانون اساسی به جایگاه شوراها اختصاص دارد.
سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به «ایران» گفت: همان‌طور که مجلس شورای اسلامی عصاره فضائل ملت است و مردم سراسر کشور هر ۴ سال یک بار نماینده خود را برای حضور در این مجلس و تصمیم‌گیری درخصوص مسائل ملی و کلان کشور انتخاب می‌کنند، وجود چنین ساختاری در شهرها و استان‌ها برای بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات حوزه شهری و روستایی یکی از ضرورت‌های حکمرانی موفق بود که این امر با تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا تحقق یافت.
نجفی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا امروز پارلمان‌هایی هستند که درخصوص مسائل شهر و روستا همچون عمران، آبادانی، محیط زیست، حمل و نقل، سلامت و موارد فرهنگی و اجتماعی کار و تلاش می‌کنند.
سوده نجفی گفت: سازمان‌ها و نهادهای مختلف در اداره امور شهر وظایفی دارند که شورای اسلامی شهر به دلیل جایگاه خود که با رأی مستقیم مردم تشکیل می‌شود، می‌تواند در هماهنگی این نهاد با مدیریت شهری نقش ویژه‌ای داشته باشد.
او افزود: امروز بسیاری از مشکلات و معضلات شهری خارج از وظایف و اختیارات مدیریت شهری است و باید با همکاری و تعامل و عمل به وظایف دیگر نهادها حل و رسیدگی شود. شورای شهر ناظر بر وظیفه قانونی و نظارتی خود می‌تواند در پارلمان شهری این موضوعات را پیگیری کند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از اولین نهادهایی که در هر حادثه و رخدادی مورد توجه شهروندان قرار می‌گیرد، مدیریت شهری است. فارغ از آن که ظهور و بروز این مسأله به دلیل بی‌توجهی سایر نهادهاست، در شهر تهران موارد مختلفی از این موضوع دیده می‌شود که یکی از بارزترین آنها ترافیک و آلودگی هوا است.
او افزود: شورای اسلامی شهر و روستا محلی برای بیان مسائل و مشکلات شهرها و روستاهاست و باید از شهروندان، نخبگان و معتمدین دعوت کرد  و آنها را در مسائل و رفع مشکلات مشارکت داد. یکی از بهترین راه‌های اداره شهر مشارکت شهروندان در اداره آن است که در این زمینه شوراها باید به آن توجه داشته باشند. توسعه همه‌جانبه و عدالت‌محور شهر تهران بدون در نظر گرفتن خواست شهروندان و مشارکت دادن آنها در امور شهر سخت و دشوار است.
سوده نجفی با بیان اینکه روز شوراها نقطه عطفی در مدیریت شهرها و روستاها است، گفت: امیدوارم شوراها بتوانند با مشارکت شهروندان و همکاری و تعامل سایر نهادها و سازمان‌ها در چهارچوب قانون به وظایف خود عمل کرده و در مسیر توسعه و آبادانی شهر و روستای خود قدم بردارند.
هنوز شوراها جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند
ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و از مدیران سابق شهرداری تهران، در این رابطه با اشاره به اینکه هنوز شوراها جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند به «ایران» گفت: شوراها در سطوح مختلف از محلات، روستا، بخش، شهر، شهرستان تا جایگاه عالی استان‌ها وجود دارند، جایگاهی که می‌تواند به صورت مستقیم به مجلس شورای اسلامی لایحه ارائه دهد، اما در اجرا هنوز جایگاه خود را به درستی پیدا نکرده‌اند.
او افزود: از برنامه سوم به بعد تأکید شده بود که ۲۰ وظیفه از وظایف دولت باید به شوراها محول شود. در شروع برنامه هفتم هستیم اما هنوز این وظایف به شوراها واگذار نشده است. این درحالی است که مدیریت یکپارچه شهری هم نداریم. ما باید مدیریت واحد شهری داشته باشیم تا همه دستگاه‌های خدمت‌رسان زیرنظر شورا و شهرداری باشند ولی درحال حاضر مدیریت شهری ناهمگون است.

خبرنگار: مهسا قوی قلب


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه