حیرت بازرگانان ۱۰۰ کشور از ایران اکسپوی ۲۰۲۴

مقاصد صادراتی اصلاح می‌شوند

اقتصاد

63499
مقاصد صادراتی اصلاح می‌شوند

این روزها خبرهای خوبی به اقتصاد ایران مخابره می‌شود؛ خبرهایی که نوید بخش روزهای بهتر برای آینده تجاری، ‌صنعتی و تولیدی کشور است.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین،  این روزها خبرهای خوبی به اقتصاد ایران مخابره می‌شود؛ خبرهایی که نوید بخش روزهای بهتر برای آینده تجاری، ‌صنعتی و تولیدی کشور است.
برگزاری نمایشگاه ایران اکسپوی ۲۰۲۴ که با استقبال وسیع تجار و تولیدکنندگان خارجی روبه‌رو شد، برپایی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا که توانست بازار آفریقا را به تجار ایرانی معرفی کند و همچنین فعالان اقتصادی آفریقا را با ظرفیت‌های کم نظیر ایران آشنا نماید، از جمله خبرهای مثبتی است که جامعه فعالان اقتصادی در محافل خود بیان می‌کنند و پیگیر آن هستند.
در کنار این موارد باید به کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی کشورمان هم اشاره کرد. طی یک هفته اخیر، ایران میزبان مقامات اقتصادی و سیاسی بیش از ۱۰۰ کشور از آفریقا، ‌آسیای میانه، حوزه خلیج فارس، ‌اروپا و... بوده است. نمایندگان این کشورها در مذاکرات و گفت‌و‌گو با مقامات سیاسی و اقتصادی بخش خصوصی و دولتی کشورمان تأکید داشتند که با وجود شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، ‌خواهان همکاری مشترک هستند. تحریم کنندگان ایران به دنبال آن بودند با فشارهایی که وارد می‌کنند، اقتصاد کشورمان منزوی و تضعیف شود. اما نمایشگاه ایران اکسپو و حضور گسترده سرمایه‌گذاران و تجار خارجی نشان داد که ایران برای اکثر کشورها قابل تحسین است و آنها قصد دارند همکاری‌های خود را قوت ببخشند.
از روز شنبه هفته جاری و همزمان با آغاز به کار ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران رسانه‌های معاند و آنهایی که پیشرفت و توسعه ایران را نشانه گرفتند، از استقبال وسیعی که از این نمایشگاه و ظرفیت‌های تولیدی و تجاری ایران شده است، عصبانی هستند و حتی حضور نمایندگان برخی از کشورها در ایران را زیر سؤال می‌برند. طی این روزها که تجار و بازرگانان از کشورهای ترکیه، زیمبابوه، سریلانکا، عربستان، امارات، ‌کره شمالی، غنا و... به ایران آمده‌اند از پیشرفت‌های اتفاق‌افتاده درایران با وجود شدیدترین تحریم‌ها، متحیر شدند و فعالیت تولیدکنندگان داخلی را تحسین می‌کنند. بخش قابل توجهی از تجار خارجی که به ایران آمدند، اعتقاد دارند که وارد یک کشور قدرتمند و با صلابت شدند چرا که در برابر رژیم اشغالگر قدس ایستادند و اجازه ندادند که رژیم صهیونیستی حرفی برای گفتن داشته باشد.

حضور ۲ هزار تاجر خارجی
روز گذشته عباس علی آبادی، ‌وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) که توانسته برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشورمان فرصت‌سازی کند، گفت: در این نمایشگاه نمایندگانی از ۱۰۰ کشور ‌دنیا و بیش از
۲ هزار تاجر خارجی حضور دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو در راستای تحقق شعار سال، توسعه صادرات و ارزآوری است، افزود: قصد ما اول از برگزاری این نمایشگاه، معرفی دستاوردها به کشورهای دیگر و اعلام آمادگی تعامل با سایر کشورهاست زیرا بعضی از این کشورها تولیدات ما را نمی‌شناسند و باور نمی‌کنند که این محصولات در ایران تولید می‌شود.

نیازمند نقشه‌ راه هستیم
وزیر صمت ادامه داد: کشورهایی شریک تجاری ما هستند که از ما کالا بخرند و ما به آنها کالا خواهیم فروخت، ضمن اینکه بسیاری از بازارها برای ما وجود دارد که ما به‌دنبال اصلاح مقاصد صادراتی هستیم. وی اضافه کرد: کم و کاستی‌هایی از بعد از انقلاب تاکنون وجود دارد که باید رفع شود، هر چند اقداماتی در این عرصه صورت گرفته است. برای تحقق جهش تولید هر کاری انجام دهیم، کامل نیست و حدی بر اقدامات این موضوع وجود ندارد که نیازمند نقشه‌ راه هستیم.

اولویت‌های تخصیص ارز
وزیر صنعت، معدن و تجارت اولین موضوع تحقق شعار سال را بحث تأمین ارز عنوان کرد و گفت: با اختصاص ارز باید نیازهای تولید را رفع کرده و صادرات را توسعه دهیم. همچنین اولویت تخصیص ارز با شرکت‌هایی است که ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشند و در جهت تحقق شعار سال اقدام به صادرات کنند. اگر شرکتی بر ساخت داخل تمرکز کند، می‌تواند از ابزارها و خدمات وزارت صمت بهره‌مند شود. همچنین هر شرکتی ارز کمتر و بهره‌وری بیشتری را با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد در اولویت تخصیص ارز بوده که این امر توسط دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت صمت رصد می‌شود.
توسعه صندوق‌های پروژه
علی آبادی، تکمیل سرمایه‌گذاری‌های ناقص و راه‌اندازی بنگاه‌های ناقص را از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه بیان کرد.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل در تحقق شعار سال استفاده از مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری است، گفت: باید بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کرده و پتانسیل‌های بزرگ را ایجاد کنیم. این مقام مسئول افزود: همچنین صندوق‌های پروژه را برای طرح‌ها ایجاد و از مشارکت مردم استفاده کنیم که در همین راستا به‌دنبال ایجاد سازکارهای توسعه این ابزار هستیم.

برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی
وی با اشاره به توسعه بازارهای صادراتی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید، نبود بازار برای کالاهای تولیدی است که در همین راستا یکی از اقدامات ما، بازار خارج از مرزهاست. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بسیاری از کالاها با کیفیت بدتر و قیمت ارزان‌تر از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که این موضوع را نیز دنبال می‌کنیم.
وی از برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این راستا از روش‌های نوین و فناورانه استفاده خواهیم کرد. همچنین نمایشگاه‌های هدف صادراتی را در کشورهای همسایه برگزار خواهیم کرد.
علی آبادی با اشاره به اینکه کشورهای آفریقایی یک اقیانوسی از فرصت‌های بی‌نظیر است، گفت: فرصت برای پیمانکاران در حوزه زیرساخت‌ها در قاره آفریقا زیاد است.همچنین باید تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و شغل را به کشورهای آفریقایی ببریم. البته در حال حاضر کشورهای آفریقایی و  برخی از کشورهای اروپایی طالب خرید خودروی ایرانی هستند.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد