سخنگوی وزارت آموزش و پرورش:

۲۰ نفر به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند

جامعه

63503
۲۰ نفر به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در نشست خبری خود از انتخاب معلمان نمونه در آستانه روز معلم خبر داد و گفت: ۱۵ نفر از معلمان و ۵ نفر در گروه‌های کیفیت‌بخشی به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین،  سخنگوی وزارت آموزش و پرورش و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در نشست خبری خود از انتخاب معلمان نمونه در آستانه روز معلم خبر داد و گفت: ۱۵ نفر از معلمان و ۵ نفر در گروه‌های کیفیت‌بخشی به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند.
علی فرهادی در نشست خبری با موضوع بررسی محورهای متعدد در آموزش و پرورش، درباره انتخاب معلمان نمونه به مناسبت هفته معلم افزود: هر سال معلمان نمونه در سراسر کشور، در هفته معلم انتخاب می‌شوند اما امسال نحوه شناسایی معلمان تغییر کرد و به جای کاندیدا شدن معلمان، آموزش و پرورش از طریق نظرخواهی از معلمان، دانش‌آموزان و والدین، برای شناسایی معلمان نمونه اقدام کرد. تاکنون ۹۳ هزار معلم در سطح مدارس به عنوان نمونه شناسایی، ۲۳۱۷ معلم نمونه در سطح مناطق معرفی و در سطح استانی ۱۵۹ نفر در دوره‌های تحصیلی مختلف در گروه معلم و ۱۶۰ نفر در گروه کیفیت‌بخشی به عنوان نمونه معرفی شده‌اند. همچنین در بخش کشوری ۲۰ نفر به عنوان معلم نمونه شناسایی شده‌اند که ۱۵ نفر معلم و ۵ نفر در گروه‌های کیفیت‌بخشی یعنی مشاور، مربی تربیت بدنی و امور تربیتی هستند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان نمونه امروز با رئیس جمهور دیدار دارند. همچنین با رهبر معظم انقلاب هم دیدار خواهند داشت.
فرهادی با اشاره به اینکه خلاقیت رکن اساسی معلم نمونه است، گفت: برای نخستین بار این افراد در کانون‌های ارزیابی در معرض بررسی قرار گرفتند. ما با شناسایی معلمان نمونه به دنبال تقویت خلاقیت هستیم همچنین آنها را به عنوان افراد برتر در عرصه تعلیم و تربیت معرفی می‌کنیم.

۹۸۰ هزار نفر از کارکنان رتبه‌بندی شدند
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: تا امروز ۹۸۰ هزار نفر از کارکنان که مدارک خود را بارگذاری کرده بودند رتبه‌بندی شدند. همچنین ۹۲ درصد کارکنان ما در بخش آموزشی این وزارتخانه فعالیت می‌کنند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره رفع دغدغه‌های اقتصادی معلمان گفت: معیشت معلم در سند تحول بنیادین نیز قید شده و به همت دولت تقریباً همه معلمانی که مدارکشان را بارگذاری کرده‌اند در نظام رتبه‌بندی مورد توجه قرار گرفته‌اند. به جرأت می‌گویم رویداد رتبه‌بندی در آموزش و پرورش یکی از مؤلفه‌های توجه به معلم نه تنها از بابت معیشت بلکه از لحاظ کیفیت‌بخشی است زیرا تقویت معیشت به طور مستقیم کیفیت آموزش را هم شامل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی فعلی و سال گذشته، ۱۸۵ هزار ردیف استخدامی در قالب دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و رجایی و آزمون استخدامی ماده ۲۸ صادر شد، افزود: مهر امسال ۳۲ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان و رجایی تحصیل خواهند کرد. امسال سعی کردیم تا حدی چالش کمبود معلم را جبران کنیم. این چالش به واسطه جذب نامناسب از سال ۹۲ تا ۹۷ به وجود آمده بود. کیفیت کار معلم نیز در کنار تأمین معلم اهمیت دارد.
فرهادی درباره پذیرش معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی گفت: سال گذشته و امسال، ما برای پذیرش معلمان توسط کانون‌های ارزیابی و شناسایی معلمان اقدام کردیم. تمام ابعاد شخصیتی افراد در این آزمون بررسی شده و ۶۰ درصد نمره آزمون به این بخش اختصاص دارد.

کمتر از دو درصد مدارس ابتدایی تراکم ۴۰ نفر دارند
سخنگوی آموزش و پرورش درباره تراکم کلاس‌های درس گفت: در کمتر از دو درصد مدارس ابتدایی تراکم ۴۰ نفر است. لازم به ذکر است که ما ۲۲۴ هزار دانش‌آموز داریم که در مدارس عشایری درس می‌خوانند.
علی فرهادی درباره توزیع شیر بعد از ۱۰ سال خاطرنشان کرد: ما اکنون شاهد توزیع شیر در مدارس پس از گذشت ۱۰ سال هستیم و تاکنون ۲۰۰ نوبت شیر رایگان برای ۸ میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی توزیع شده است.
فرهادی درباره محدوده‌بندی مدارس و مشکلات والدین برای ثبت‌نام دانش‌آموزان گفت: تمام تلاش ما این است که دانش‌آموزان بموقع ثبت‌نام کنند. دستورالعمل ثبت‌نام به نحوی تدوین شده که ما حداقل مشکلات را برای ثبت‌نام داشته باشیم و سال گذشته هم برخی ثبت‌نام‌ها الکترونیکی بود و اولیا از این شیوه راضی بودند. در زمینه محدوده اسکان، تلاش می‌شود حداقل محدودیت‌ها در نظر گرفته شود. البته در نظر گرفتن محدوده اسکان با مدرسه نکته‌ای است که ناظر بر کاهش اتلاف وقت و انرژی دانش‌آموز و کاهش ترافیک است. در عین حال مدارس باید به صورت متوازن ثبت‌نام کنند تا شاهد این نباشیم که یک مدرسه ظرفیتش پر شود و یک مدرسه دیگر مجبور شود که از محله‌های دیگر ثبت‌نام کند.

برنامه‌ریزی ساخت مسکن در ۱۸ استان در حال انجام است
معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص مسکن فرهنگیان گفت: معلمان از طریق چند مسیر برای مسکن اقدام کرده‌اند. بیش از صد هزار معلم فاقد مسکن در کشور شناسایی کرده‌ایم. برنامه‌ریزی ساخت مسکن در ۱۸ استان برای ۵۰ الی ۸۰ هزار مسکن در حال انجام است. بحث مسکن زمانبر است ولی ما مقدمات کار را انجام داده‌ایم و بزودی کار آغاز خواهد شد.

هیچ تغییری در تقویم آموزشی اعمال نشده است
فرهادی درباره اوقات فراغت دانش‌آموزان گفت: آموزش و پرورش ۱۱۰۰ کانون فرهنگی تربیتی و ۳۴۰ اردوگاه فرهنگی و تربیتی دارد که ۴ اردوگاه آن کشوری و بین‌المللی بوده و بهترین فضا برای اوقات فراغت و فعالیت‌های غیررسمی است. اما در سال ۱۴۰۲ با دستور وزیر آیین‌نامه اجرایی و مالی برای کانون‌هایی که دارای مشکل بودند تنظیم و ابلاغ شد.
وی درباره تقویم آموزشی گفت: سال‌هاست این رویه را داریم که دانش‌آموزان اول مهر به مدرسه بروند و تابستان تعطیل شوند. معلمان در تابستان در دوره‌های ضمن خدمت و آموزشی شرکت و خودشان را برای سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند. تاکنون تغییری در تقویم آموزشی ایجاد نشده و اگر چنین چیزی باشد اعلام می‌کنیم.

خبرنگار: غزل رضایی


انتهای پیام/
دیدگاه ها