یزدی خواه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

اهتمام دولت سیزدهم به اجرای سند تحول آموزش و پرورش/ توجه ویژه به آموزش فنی و حرفه‌ای و افزایش ساعات تربیت بدنی

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

64522
اهتمام دولت سیزدهم به اجرای سند تحول آموزش و پرورش/ توجه ویژه به آموزش فنی و حرفه‌ای و افزایش ساعات تربیت بدنی

سیدعلی یزدی‌خواه گفت: با استقرار دولت سیزدهم و با حضور آیت‌الله رئیسی و وزیر فعلی ایشان، این دولت اهتمام جدی به موضوع بازنگری سند تحول آموزش و پرورش و اجرایی کردن بندهای مختلف این سند جامع در حوزه تعلیم و تربیت دارد.

سیدعلی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره سند تحول آموزش و پرورش و نقش سند ۲۰۳۰ در دولت گذشته گفت: دولت قبلی و مسئولان فرهنگی آن اعتقادی به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نداشتند. البته نمایندگان جمهوری اسلامی در کنفرانس‌های بین‌المللی با توجه به قانون‌های آن‌ها اجرای سند ۲۰۳۰ را در کشور تعهد کرده بودند. در آن دولت، تحول آموزش و پرورش مورد بی مهری قرار گرفت. باید هر ۵ سال یک‌بار این سند تحول بازنگری می‌شد اما این اتفاق نیفتاد، حداقل هر ۱۰ سال باید بازنگری صورت می‌گرفت اما رخ نداد.

فقط ۵ درصد کتاب‌های درسی چندرسانه‌ای شدند/ قهر دولت دوازدهم با تحول در آموزش و پرورش

وی در ادامه افزود: در این سند در رابطه با جذب، تربیت و نگاهداشت نیروی انسانی باید اقدام می‌شد و مجرای تامین معلم برای مدارس صرفا از طریق دانشگاه فرهنگیان بود که کلا این موضوعات به فراموشی سپرده شد. در این سند در خصوص پروسه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بحث منزلت و معیشت معلمان، احیای امور تربیتی و کارهای پرورشی، تولید کتاب‌های چندرسانه‌ای برای سهولت امر تعلیم و تربیت و نهادینه کردن آموزش‌ها در مدارس قوانینی گفته شده بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره چندرسانه‌ای شدن کتاب‌های درسی توضیح داد: باید کتاب‌ها به صورت چند رسانه‌ای تالیف می‌شد که شامل محتوا، فیلم‌های آموزشی، سرگرمی‌های علمی، آزمون‌های واقعی و ... بود که تقریبا در ۹۵ درصد کل کتاب‌های درسی انجام نشد. یک مقدار فقیر و ناچیزی در خصوص درس‌های معارف و قرآن به انجام رسید.

یزدی‌خواه تاکید کرد: ما با توجه به رویکردی که دولت قبل به سمت قهر داشت، همیشه غصه می‌خوردیم و می‌دانستیم که این دولت در ارتباط با اجرای سند تحول آموزش و پرورش هیچ کاری نمی‌کند.

اهتمام جدی دولت سیزدهم به بازنگری سند تحول آموزش و پرورش

وی در پاسخ به این سوال که دولت فعلی چقدر به دنبال اجرای واقعی سند تحول آموزش و پرورش است، اظهار کرد: از سوی دیگر با استقرار دولت سیزدهم با حضور آیت‌الله رئیسی و وزیر فعلی، این دولت اهتمام جدی به موضوع بازنگری سند و هم اجرایی کردن بندهای مختلف این سند جامع در حوزه تعلیم و تربیت دارد.

یزدی‌خواه بیان کرد: ما در مجلس رصد و نظارت می‌کنیم که اجرای سند باید در همه بخش‌های آموزش و پرورش ساری و جاری شود. یکی از این بخش‌ها موضوع جذب معلمان جدید است که از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد. البته بخشی از نیاز هم با توجه به ماده ۲۸‌ انجام شد. این ماده مجوز داده که افراد مستعد جذب شوند و با دوره‌های تکمیلی به امر معلمی بپردازند. این هم در این اسناد پیش‌بینی شده و در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هم موجود است.

حل معضل بیکاری جامعه جوان با سند تحول

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه سند تحول چه نتیجه‌ای در آینده خواهد داشت، گفت: در این سند آمده که باید به موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توجه مضاعفی شود، اگر این اتفاق بیفتد یعنی نیروی ماهر تربیت می‌شود و بخشی از معضل بیکاری جامعه جوان از این طریق و به راحتی قابل حل است. گفته شده که باید کتاب‌های درسی از جهت تعداد، حجم و ساعات مورد تجدیدنظر قرار گیرد و کوتاه‌تر و کمتر شود تا فرصت بیشتری برای فعالیت‌های اجتماعی، کارگروه‌های تربیتی، جلسات پرسمانی و ... فراهم شود، خب در این صورت آرامش بیشتر جامعه دانش‌آموزی را به همراه دارد و اشتیاق آن‌ها برای حضور در مدارس را شاهد خواهیم بود. 

جلوگیری از بروز بیماری‌ در دانش‌آموزان با افزایش ساعت تربیت بدنی

وی افزود: اگر در این سند آمده که ساعت تربیت بدنی باید افزایش پیدا کند، این مورد باعث افزایش انگیزه حضور در مدارس و ایجاد تحرک و شادابی دانش‌آموزان می‌شود. همچنین با افزایش ساعت تربیت بدنی از بروز بیماری‌های حادی همچون چاقی‌های مفرط، بیماری‌های مضمن قلبی و عروقی و ... جلوگیری می‌شود. اجرای هرکدام از بندهای این سند باعث تحولات عمده‌ای در نظام تعلیم و تربیت و زیست بوم کشور خواهد شد.

بخش کوچکی از سند تحول اجرا شده است

یزدی‌خواه در پاسخ به این پرسش که در طول این دولت فعلی به هدف‌های این سند می‌رسیم، عنوان کرد: نه قطعا نمی‌رسیم چون ما کارهای معوقه زیادی داریم که باید انجام شوند. سند تحول آموزش و پرورش از سال ۹۱ تصویب شده و الان سال ۱۴۰۳ هستیم، یعنی ۱۴ سال از تصویب آن می‌گذرد. در حال حاضر بخش کوچکی از این سند اجرا شده و در طول عمر دولت سیزدهم و دولت بعدی ما امیدواریم درصد خوبی از این سند به مرحله اجرا برسد.

وی خاطرنشان کرد: ولی انجام این تحولات نیازمند تزریق منابع انسانی، مالی، تبیین برنامه‌های تحولی، برش‌های سالیانه و منطقه‌ای و سایر الزامات موردنیاز است که باید به آن پرداخته شود. این راهی است که باید برویم و هرچه زودتر باید آن را آغاز کنیم، البته در این مسیر گام نهاده‌ایم اما هرچه زودتر به سمت اجرایی شدن بندهای آن باید پیش برویم، در این صورت امید به نتیجه رسیدن این سند مضاعف می‌شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه