در گفت‌وگوی دبیر شورای آموزش دندان پزشکی وزارت بهداشت با «ایران آنلاین» تشریح شد؛

چگونه کمتر هزینه دندانپزشکی بدهیم؟

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

64725
چگونه کمتر هزینه دندانپزشکی بدهیم؟

رضا یزدانی با اشاره به هزینه بالای درمان در دندان پزشکی گفت: پوسیدگی دندانی تنها بیماری است که افراد از زمان تولد تا لحظه مرگ با آن درگیر می‌شوند ولی بسیار ساده، عملیاتی و ارزان قابل پیشگیری هستند و به رفتار بهداشتی افراد بستگی دارد.

رضا یزدانی دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره پویش دهان و دندان که از ۱۷ اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرده و تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، گفت: متولی این امر سامانه اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. قرار است همه برای این پویش مشارکت داشته باشند، اعم از دندان پزشکان، حوزه بهداشتی وزارتخانه و دانشکده‌های دندان پزشکی.

هزینه‌های بالای درمان در دندان پزشکی

وی در ادامه افزود: هدف اصلی هر پویشی اطلاع‌رسانی به مردم جامعه راجع موضوعات مهم سلامتی است. مشکلات دندان پزشکی بسیار شایع است و در همه گروه‌های سنی مشکلات دندان پزشکی وجود دارد. ضمن اینکه هزینه‌های درمان دندان بالا است چرا که تجهیزات و موارد مصرفی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیمت‌های بالایی دارند، در نتیجه هزینه‌های درمان هم بالا می‌رود.

یزدانی اظهار کرد: با این پویش می‌خواهیم مردم را آگاه کنیم که خودشان بتوانند با رفتار صحیح مانع از این بشوند که هزینه‌های بالای درمان را پرداخت کنند. با رعایت روزانه بهداشت دهان و دندان و کنترل تغذیه و عدم مصرف مواد قندی، نوشیدنی‌های قندی و... می‌توان به راحتی از بیماری‌های دهان و دندان که شایع‌ترین آن پوسیدگی دندانی و بیماری‌های لثه است، جلوگیری کرد.

ارائه راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندانی و بیماری‌های لثه

دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت بیان کرد: ما ۴۴ دانشکده دندان پزشکی داریم. بیش از ۱۴ هزار دندانپزشک، رزیدنت تخصصی و بیش از دو هزار هیئت علمی در دانشکده‌ها مشغول به فعالیت هستند و می‌توانند نقش موثری در اطلاع‌رسانی داشته باشند. قرار است از طریق دانشکده دندان پزشکی آموزش‌های بهداشتی دهان و دندان به مردم گفته شود. همچنین بیمارانی هم که به دانشکده برای درمان مراجعه می‌کنند با حساسیت بیشتری آموزش بهداشت دهان و دندان داده می‌شود. امید است که در روزهای پویش این اتفاق را به خوبی شاهد باشیم.

وی عنوان کرد: تمام مراکز بهراشتی درمانی برای این پویش فعالیت خواهند کرد. انجمن دندان پزشکی و دانشکده‌های دندان پزشکی نیز مشارکت می‌کنند. وظیفه دانشکده‌ها مشخص است و برنامه‌هایی دارند ولی در این پویش تاکید بیشتر بر روی اطلاع‌رسانی در رابطه با اهمیت سلامت دهان و دندان و راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندانی و بیماری‌های لثه است. 

پوسیدگی دندانی؛ از بدو تولد تا لحظه مرگ

یزدانی درباره بیماری‌های شایع دهان و دندان توضیح داد: منظور از بیماری‌های شایع دهان و دندان که همه دنیا روی آن تاکید دارند، پوسیدگی دندانی است. پوسیدگی دندانی در هیچ کشوری در دنیا ریشه کن نشده است، یعنی با این بیماری همه کشورها درگیر هستند و به آن مبتلا می‌شوند. به خاطر مشکلاتی که ایجاد می‌کند بسیار شایع شده و هزینه‌های درمان آن بسیار بالا است. از زمانی که کودک شروع به در آوردن دندان می‌کند تا پایان عمر درگیر بیماری‌های دهان و دندان می‌شود. حتی فردی که تمام دندان های خود را کشیده چون مخاط دهان هنوز هم مطرح است با مشکلات دندان مصنوعی درگیر می‌شود.

دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ادامه داد: پوسیدگی دندانی تنها بیماری است که افراد از زمان تولد تا لحظه مرگ با آن درگیر می‌شوند. با این اوصاف بسیار ساده، عملیاتی و ارزان قابل پیشگیری هستند و به رفتار بهداشتی افراد هم بستگی دارد. خیلی از بیماری‌ها همانند بیماری قلبی، عروقی و دیابت و ... به این سادگی قابل پیشگیری نیستند ولی بیماری‌های دهان و دندان خصوصا پوسیدگی دندانی و بیماری‌های لثه کاملا توسط رفتارهای بهداشتی و تغدیه مناسب قابل پیشگیری و کنترل هستند.

آموزش بهداشت دهان و دندان به خانه سالمندان و بهزیستی

وی در پاسخ به اینکه به جز این پویش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چه برنامه‌های دیگری برای سلامت دهان و دندان و اطلاع‌رسانی به مردم جامعه دارند، گفت: ما یک‌سری برنامه‌های جاری در دستورکار داریم که انجام می‌شود. در حوزه دانشکده‌های دندان پزشکی برنامه آموزش بهداشت دهان و دندان در برنامه‌های درسی وجود دارد و عرصه‌های مختلفی برای دانشجویان تعریف شده است. از این عرصه‌ها می‌توان به مدارس، خانه سالمندان، بهزیستی و ... اشاره کرد که دانشگاه‌ها طبق برنامه آموزشی به آن‌ جا مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را به گروه‌های هدف تعریف شده می‌دهند که جزو برنامه‌های رایج و واحدهای درسی است که مرتب انجام می‌شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه