احتشامی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

ساخت ۲۶۴ تصفیه خانه در کشور / ۵۴ درصد جمعیت تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب است

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

65408
ساخت 264 تصفیه خانه در کشور /  ۵۴ درصد جمعیت تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب است

سرپرست معاونت بهره برداری شرکت فاضلاب تهران گفت: در کل کشور حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چاه فاضلاب داریم که بالغ بر ۳۷ میلیون نفر تحت پوشش فاضلاب بوده و تقریبا ۵۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاصلاب هستند.

سید مرتضی احتشامی سرپرست معاونت بهره برداری شرکت فاضلاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره آخرین وضعیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور گفت: ما الان در کل کشور حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چاه فاضلاب داریم که بالغ بر ۳۷ میلیون نفر تحت پوشش فاضلاب بوده و تقریبا ۵۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند. حدود ۷۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در کل کشور احراث شده و ۲۶۴ تصفیه خانه هم در کل کشور ساخته شده است. فاضلاب‌ها در این تصفیه خانه‌ها جمع آوری می‌شوند و به مصارف گوناگونی همچون صنعت، فضای سبز و کشاورزی و ... می‌رسند.

وی درباره ظرفیت تصفیه خانه‌های در دست بهره برداری اظهار کرد: ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب در روز پسابی است که تولید می‌شود و در کل یک میلیارد و ۶۰۰ هزار متر مکعب در سال پساب تولید می‌کنیم. حدود ۵۰ درصد آن در مصرف کشاورزی، ۵ درصد در فضای سبز، ۵ درصد در صنعت، زیر یک درصد برای تغذیه آب‌های زیرزمینی و ۳۷ درصد برای تخلیه آب‌های سطحی استفاده می‌شوند.

سرپرست معاونت بهره برداری شرکت فاضلاب تهران ادامه داد: تصفیه خانه‌ها فرآیندهای مختلفی دارند که بیشترین آن سیستم لجن فعال است که با کیفیت خیلی بالا پساب تولید می‌کند. سیستم‌های دیگری هم هستند که در برخی شهرها اجرا شده و در حال تصفیه فاضلاب هستند.

احتشامی بیان کرد: در سال ۱۳۶۸ حدود ۱۵ تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری داشتیم و جمعیتی در حدود ۲/۴ تحت پوشش داشتیم ولی الان در حال حاضر بالغ بر ۲۶۴ تصفیه خانه داریم و ۳۷میلیون نفر هم تحت پوشش قرار دارند. 

وی بیان کرد: در کل کشور بالاترین جمعیتی که تحت پوشش شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب قرار دارد، استان کردستان است که ۹۶ درصد جمعیت آن تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند. برخی استان‌ها کمتر است. 

احتشامی با اشاره به بحران آب گفت: در این مدت که کشور با کمبود آب مواجه است استفاده از پساب بیشتر شده و در این زمینه رشد داشتیم. نسبت به سال گذشته رشد پساب در صنعت ۱۳ درصد و در فضای سبز ۳۱ درصد رشد داشته‌ایم. 

سرپرست معاونت بهره برداری شرکت فاضلاب تهران افزود: از ۲ جنبه این امر مهم است، یکی اینکه به تغذیه آب‌خوان‌ها یا سفره‌های زیرزمینی در سطح شهر کمک می‌کند و از فرونشست زمین جلوگیری می‌شود. مورد بعدی هم این است که می‌تواند درآمدی برای شرکت‌های آب و فاضلاب داشته باشد که طرح‌های خود را با جدیت بیشتری به انجام برسانند.

وی خاطرنشان کرد: پوشش فاضلاب برای همه شهرهای کشور در حال انجام است.د بیشترین پوشش در کردستان و کمترین پوشش در شهرهایی مثل کرمان، کاشان و فارس است که ۱۵ درصد تحت پوشش قرار دارند. زیر ۱۵ درصد پوشش دیگر نداریم. البته در حال پیگیری هستیم که این درصدها را به نقطه ایده آل برسانیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه