در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

نقش اتاق‌های بازرگانی در توسعه روابط ایران با جهان

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

65428
نقش اتاق‌های بازرگانی در توسعه روابط ایران با جهان

رئیس اتاق بازرگانی ایران و استرالیا اتاق‌های بازرگانی را ابزاری برای توسعه روابط ایران با جهان دانست.

حمیدرضا منافی رئیس اتاق بازرگانی ایران و استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین با اشاره به ضرورت های بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی دیگر کشورها برای توسعه ایران گفت: هم اکنون روابط تجاری و اقتصادی به صورت منسجمی در جهان برقرار است و همین تبادلات باعث رشد و ارتقا صنعت و تکنولوژی در دنیا شد.

وی ادامه داد: رشد، پیشرفت و ترقی صنعتی و علمی در دنیا ادامه دارد و همین موضوع باعث می شود تا محصولات و فرصت های جدید در پیش روی کشورها قرار گیرد.

این فعال بازرگانی خاطر نشان کرد: قطعا ایران در سایه همکاری مشترک با جامعه بین المللی و با تکیه بر مزیت های خود می تواند نقش آفرین بوده و ضمن ارائه خدمات به دنیا متقابلا از خدمات دنیا بهره مند شود لذا وظیفه ما به عنوان عضو اتاق بازرگانی توسعه و تسهیل این ارتباط است تا ایران جایگاه مناسب و در شان خود را در میان کشورهایی که به جامعه بین المللی خدمات عرضه می کنند را به دست آورد.

منافی بیان داشت: سیاست دولت سیزدهم با توجه به شناختی که از مزیت های سیاسی، ژئوپلتیک و اقتصادی که از منطقه دارد مبتنی بر توسعه روابط بازرگانی با کشورهای همسایه است اما در کنار آن به استفاده از ظرفیت های دیگر کشورها نیز توجه دارد. چرا که این باور وجود دارد که صرف توجه به نگاه منطقه ای در تجارت بین الملل مردود است و حوزه اقتصادی محدود مزیت های اقتصادی محدود در اختیار کشور قرار می دهد.

وی گفت: تلاش ما این است که فرصت ها را در کشورهای دور دست که دارای تشابهات اقتصادی، سیاسی، صنعتی با کشور ما هستند را یافته و توجه ها را به سمت آنها معطوف کنیم چرا که بر این باوریم که باید از فرصت دیگر کشورها که در سطوح مختلف فن آوری قرار دارند، باید استفاده کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و استرالیا با اشاره به نزولی بودن حجم مالی تجارت بین دو کشور گفت: به طور خاص تجارت با استرالیا تابع تحریم های بین المللی است به این ترتیب که دولت استرالیا و سیستم بانکی این کشور از سیاست های تحریمی ایالات متحده پیروی می کند، لذا نقل و انتقال شفاف ارزی در مبادلات بازرگانی از طریق اعتبار اسنادی، خدمات بیمه و کشتی‌رانی مختل شده اما با این وجود ما به توقف کامل نرسیده ایم.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ هزار مهاجر ایرانی در کشور استرالیا حضور دارند و ارتباط تنگاتنگی بین تجار ایرانی و استرالیایی که اشتراک زبانی دارند، برقرار است بر همین اساس می توان گفت که هنوز حلقه تجاری قطع نشده و مبادلات بازرگانی بین دو کشور صورت می گیرد. در شرایط حاضر ما شاهد کاهش چشمگیر حجم مبادلات بین دو کشور هستیم به نحوی که اگر تا ده سال قبل عدد یک میلیارد دلار را در سال تجربه کرده بودیم اما در سال ۲۰۲۳ به رقم ۲۶۰ میلیون دلار رسیدیم.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: امیدواریم در سایه حمایت ها، مساعدت ها و شناسایی فرصت های موجود بتوانیم مزیت هایی که در کشور ما وجود دارد و متقابلا در کشور استرالیا است را ارائه و حجم روابط را توسعه دهیم.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد