در جلسه نقد و بررسی کتاب «چالش هسته ای» مطرح شد

«وعده صادق» در دولت قبل هیچ‌گاه محقق نمی‌شد

سیاست

65491
«وعده صادق» در دولت قبل هیچ‌گاه محقق نمی‌شد

نماینده مجلس شورای اسلامی، رویکرد دولت قبل در سیاست خارجی و مسأله هسته‌ای را مبنی بر عقب‌نشینی و تسلیم شدن توصیف کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، نماینده مجلس شورای اسلامی، رویکرد دولت قبل در سیاست خارجی و مسأله هسته‌ای را مبنی بر عقب‌نشینی و تسلیم شدن توصیف کرد و با بیان اینکه رویکرد مقابل آنها رویکرد مقاومت فعال در برابر نظام سلطه است، تصریح کرد: اگر عملیات «وعده صادق» در زمان دولت روحانی و ظریف بود مطمئن باشید شورای عالی امنیت ملی تصویب نمی‌کرد زیرا آنان دائماً عقب‌نشینی دارند.
به گزارش ایرنا، سید محمود نبویان که شنبه گذشته در نشست نقد و بررسی کتاب «چالش هسته ای» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سخن می‌گفت، اظهارکرد: برجام روشن کننده دو رویکرد در ایران نسبت به جهان زورگویی و سلطه امریکا است.
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم، با اشاره به اینکه برجام فوق‌العاده ارزشمند است تا بدانیم با این کشورها چطور باید رفتار کنیم، اضافه کرد: اگر عملیات «وعده صادق» در زمان دولت روحانی و ظریف بود، مطمئن باشید شورای عالی امنیت ملی تصویب نمی‌کرد زیرا آنان دائماً عقب‌نشینی دارند.
 
قبول کردند که ایران استثنا تلقی شود

وی با برشمردن عقب‌نشینی‌های صورت گرفته از حقوق مسلم هسته‌ای ایران در برجام، گفت: در ماده ۴ ان‌پی‌تی تأکید شده است که همه کشورهای دنیا می‌توانند از سه حق تحقیق و توسعه، تولید و بهره‌وری در زمینه هسته‌ای به طور مساوی برخوردار باشند، البته با این شرط که صنعت هسته‌ای در این کشورها صلح‌آمیز باشد. نبویان با طرح این سؤال که آیا این امر، این معنی را می‌رساند که ما صرفاً روی سانتریفیوژهای نسل یک متمرکز باشیم، ادامه داد: امریکا، اروپا و اسرائیل برجام را به آقایان تحمیل کردند و آنان نیز پذیرفتند و برخلاف آنچه در ان‌پی‌تی بر آن تصریح شده، قبول کردند که ایران استثنا باشد و حق ندارد از حقوق طبیعی دیگر کشورها در صنعت هسته‌ای برخوردار باشد. عضو کمیسیون اصل نود با تأکید بر اینکه تفاوت آقای جلیلی و ظریف همین بود، گفت: در دوره آقای جلیلی دنیا پذیرفت که ایران یک کشوری استثنایی در دنیا نیست، اما آقایان روحانی و ظریف این را پذیرفتند و به همین دلیل در برجام غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد، استفاده از نسل اول سانتریفیوژها و محدودیت برای تحقیق و توسعه را پذیرفتند.
 
تسلیم شدن آقایان ما را به اینجا کشاند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه برخلاف برخی کشورها، آقایان حتی بالاتر از پروتکل الحاقی را پذیرفتند که برای هیچ کشوری سابقه نداشته است، اضافه کرد: به همین دلیل بود که پس از برجام آقای ظریف عنوان کرد ۹۲ درصد همه نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران رخ داده است.
نبویان، این امر را «تحقیر» توصیف و تصریح کرد: رویکرد عقب‌نشینی و تسلیم این آقایان بود که ما را به این وضعیت کشاند، اما رویکرد مقابل آنها رویکرد مقاومت در برابر نظام سلطه است که آن را در یمن و حزب‌الله لبنان می‌بینیم.
وی در توصیف عایدی و دستاورد ایران از این همه عقب‌نشینی گفت: این جمله آقای سیف (رئیس کل بانک مرکزی وقت) در خاطرتان هست که از عبارت «تقریبا هیچ» برای برجام استفاده کرد، یا آقای ظریف که گفت بهره ما از برجام صفر است.
عضو سابق کمیسیون ویژه بررسی برجام، «تقریباً هیچ» سیف و «صفر» ظریف را نتیجه عقب‌نشینی مقابل غرب دانست و گفت: اما امروز شاهد عقلانیت و مقاومت فعال در برابر غرب هستیم که نمونه آن عملیات «وعده صادق» ایران است. نبویان با اشاره به اینکه امروز رژیم صهیونیستی هیچ حقوق و مقررات بین‌المللی را قبول ندارد، تأکید کرد: بنابراین در مقابل آنان نباید رویکرد عقب‌نشینی را پیش گرفت.

پیامدها عقب‌نشینی مقابل زیاده خواهی غرب

وی در بخش دیگری از سخنان خود، منطق جریان غربگرای کشور را «ذلیل شدن» دانست و گفت: اینکه چرا نباید صنعت هسته‌ای مثل دیگر کشورها داشته باشیم، همین رویکرد عقب‌نشینی آقایان روحانی و ظریف بود که ما را به این سمت و سوی کشاند، چرا که هرچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرد، انجام دادند و حتی بالاتر از پروتکل هم انجام دادند، اما تنها چیزی که به دست آوردیم، به قول خودشان «هیچ» بود.
نبویان اضافه کرد: براساس همین رویکرد، زیاده‌خواهی‌های غرب به جایی رسید که حتی به آقای روحانی هم برخورد که دیدیم در مقطعی خطاب به غرب گفت پیشنهادات شما شبیه کاپیتولاسیون است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه هر کس بخواهد بفهمد برجام موفق بود یا نه، باید نامه‌های ظریف به آژانس را بخواند تا ببیند چه تحریم‌هایی را علیه ما وضع کردند، ادامه داد: مشکل ما اوباما و ترامپ نیست، ضمن اینکه تحریم‌های وضع شده علیه ما به بهانه‌های مختلفی بوده که شامل موضوعات هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای، حقوق‌بشر و حتی ادعای اثبات نشده ارسال پهپاد به روسیه نیز می‌شود، اما آقایان در برجام پذیرفتند که فقط تحریم‌های هسته‌ای رفع شود و باقی تحریم‌ها باقی بماند.

در برجام تحریم‌ها لغو شدنی نیست

نبویان یکی از دیگر مشکلات و ضعف‌های برجام را تعلیق‌های دوره‌ای و کوتاه مدت تحریم‌ها از سوی امریکا برشمرد و تصریح کرد: در برجام امریکا گفته بود هر سه یا ۶ ماه تحریم‌های هسته‌ای وضع شده علیه ایران را تعلیق می‌کند. در این شرایط آیا شرکتی برای انعقاد قرارداد یا همکاری اقتصادی به ایران می‌آید؟
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه برجام به گونه‌ای نوشته شد که نمی‌توان از زیر تحریم‌ها خارج شد، افزود: در برجام تأکید شده که امریکا بر اساس قوانین داخلی خود تحریم‌ها را تعلیق می‌کند، در مقابل آقای ظریف هم (برای توجیه این امر) گفتند افراد متخصص برای مذاکرات نرفتند زیرا امریکا قوانینی دارد که نمی‌گذارد با ایران کاری پیش برود. وی ادامه داد: این اظهارات درحالی بود که مشکل رفع تحریم‌ها اوباما و ترامپ نبود، بلکه اساساً خود برجام اجازه لغو تحریم‌ها را نمی‌دهد. نماینده مردم تهران در مجلس در توضیح اینکه راهکار این وضعیت چیست، گفت: راهکار همان است که رهبر انقلاب گفتند، یعنی تحریم‌ها باید از سوی امریکا رفع و سپس از سوی ایران راستی آزمایی شود.
گفتنی است کتاب «چالش هسته‌ای» مجموعه‌ای شش جلدی است که به قلم سیدمحمود نبویان و از سوی انتشارات روزنامه ایران منتشر شده است. در این مجموعه کتاب که به گفته وی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و اعضای تیم‌های مذاکره کننده به رشته تحریر درآمده است، از آغاز فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و مزیت‌های توسعه‌ای این صنعت پیشرو برای کشور آغاز شده و به برجام و پیامدهای آن برای کشور می‌پردازد. نبویان در مجلس نهم شورای اسلامی عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام بود که به همین دلیل در جریان جزئیات و ریزترین مسائل مربوط به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی نیز قرار دارد.

منبع: روزنامه ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست