دکتر تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

باید و نبایدهای غذایی دانش‌آموزان در ایام امتحانات

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

66269
باید و نبایدهای غذایی دانش‌آموزان در ایام امتحانات

منصور رضایی گفت: در زمان امتحانات ترکیباتی اهمیت دارد که نیازهای متابولیسمی مغز را تامین کنند، پس در این ایام باید غذاهایی را مصرف کرد که فرد دارای آرامش باشد.

منصور رضایی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره بایدها و نبایدهای دانش‌آموزان برای ایام امتحانات خردادماه گفت: برای فعالیت فکری ترکیباتی اهمیت دارد که نیازهای متابولیسمی مغز را تامین کنند. هر نوع اضطراب و استرسی عمکرد حافظه و یادگیری را کم می‌کند، پس در این ایام باید غذاهایی را مصرف کرد که فرد دارای آرامش باشد.

وی در ادامه افزود: اولین مسئله در ایام امتحانات بحث نظم در خواب است، برخی دانش‌آموزان ساعت خواب خود را کم می‌کنند، در صورتی که خواب باعث پردازش اطلاعات در مغز می‌شود. بنابراین خواب منظم توصیه می‌شود. افرادی که شب‌ها بی‌خوابی می‌کشند تا درس بخوانند دچار مشکلات عدم توجه و تمرکز می‌شوند و دقت آن‌ها پایین می‌آید، همچنین آستانه تحمل آن‌ها کم و به شدت پرخاشگر می‌شوند. متاسفانه به خاطر فضای مجازی، گوشی‌های هوشمند و اینترنت دانش‌آ‌موزان بدخواب و کم خواب شده‌اند و اگر این گونه ادامه یابد، نسل آینده بسیار عجول و پرخاشگر می‌شوند و حوصله یک ساعت مطالعه را هم ندارند.

رضایی با تاکید بر مصرف مایعات اظهار کرد: نکته بعدی مصرف مایعات است. دانش‌‌آموزان در ایام امتحانات باید مایعات کافی بنوشند. مسئله دیگر مصرف غذاهای سبک است. وقتی غذای سنگینی همچون آبگوشت، کله پاچه، چلو کباب و غذاهای برنجی یا خورش‌های سنگین و پر چرب می‌خوریم، گردش خون درگیر هضم و جذب غذا می‌شود، در نتیجه فرد نمی‌تواند ورزش و فعالیت کند و همچنین نمی‌تواند فعالیت فکری داشته باشد، برای همین به دانش‌آموزان و ورزشکاران توصیه می‌شود که غذاهای سهم‌الهضم و سبک بخورند و به جای ۳ وعده سنگین ۶ وعده سبک بخورند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: میان وعده‌هایی مثل میوه‌ها، آجیل‌ها، نخود و کشمش و ... مواد مغذی هستند که در طول روز قند خون را تنظیم می‌کنند. مغز برای فعالیت بخش اعظمی از انرژی خود را از کربوهیدرات می‌گیرد و چقدر خوب که این کربوهیدرات از غذاهای سالم دریافت شود. غذاهایی همچون میوه، سبزیجات و غذاهای ساده که دارای فیبر هستند و این مدل غذاها آهسته وارد خون می‌شوند و در نهایت به مغز می‌رسند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی آبمیوه، شربت و نوشابه‌های انرژی زا می‌خوریم، به صورت لحظه‌ای قند خون بالا می‌رود و به طور جبرانی انسولین ترشح می‌شود و دچار افت قند، خستگی و کوفتگی می‌شویم. چون بدن ما، سه گانه سوز است و به کربوهیدرات، چربی و پروتئین نیاز دارد. غذاهای سنتی ایرانی مثل نان و پنیر، نان و ماست، کتلت، کوکو، آش، سوپ و خورش‌ها با حداقل برنج و چربی و روغن مفید خواهند بود. 

رضایی اظهار کرد: مسئله دیگر کولین است. منابع کولین ترکیباتی هستند که منجر به بهبود حافظه و یادگیری می‌شوند که این کولین‌ در داخل تخم مرغ وجود دارد و بهترین غذا برای دانش‌آموزان و دانشجویان محسوب می‌شود. تخم مرغ غذایی است که همه نیازهای بدن را در خود دارد و به دستگاه گوارش هم فشاری وارد نمی‌کند. این باور غلط که به‌خاطر کلسترول مصرف تخم مرغ را نهی می‌کردند امروزه رد شده است. در داخل تخم ماده‌ای به نام لسیتین وجود دارد که از خانواده کولین محسوب می‌شود و وظیفه آن خروج چربی‌ها از بافت‌هایی مثل کبد است. تخم مرغ همچنین برای درمان کبد چرب هم مفید خواهد بود.

متخصص تغذیه گفت: در دوران امتحانات خوردن چای، قهوه و شکلات را هم باید محدود کرد. این  مواد محرک هستند که در مقدار کم باعث شروع فعالیت مغز می‌شود اما مصرف زیاد آن تپش قلب، اضطراب و نگرانی به همراه می‌آورد و در ایام امتحانات بدترین مسئله برای حافظه نگرانی و تشویش است.

رضایی بیان کرد: برای دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات غذاهای فست‌فودی توصیه نمی‌شود. این دسته از مواد غذایی به خاطر افزودنی‌ها و طعم دهنده‌هایی که دارند منجر به تشویش می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: بی آبی برای مغز بسیار خطرناک است و فرد باید مایعات کافی مصرف کند. همچنین خوردن دمنوش‌هایی همچون بابونه، سنبل الطیب و اسطوخودوس باعث آرامش می‌شوند و کم شدن استرس را به دنبال دارند. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه