طلبکاری؛ راه‌حل مدیران سابق برای فرار از پاسخگویی

سیاست

66332
طلبکاری؛ راه‌حل مدیران سابق برای فرار از پاسخگویی

در تازه‌ترین نمونه از مواضع دولتمردان حسن روحانی، محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه به تشریح دلایل ناکامی مطلقش در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه در استان گیلان پرداخت و عملاً از مردم رشت بابت عدم انتخاب خودش ابراز طلبکاری کرد!

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، در مرام اصلاح‌طلبان و مدیران دولت قبل، همه می‌توانند مقصر باشند جز خودشان. در تازه‌ترین نمونه از مواضع دولتمردان حسن روحانی، محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه به تشریح دلایل ناکامی مطلقش در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه در استان گیلان پرداخت و عملاً از مردم رشت بابت عدم انتخاب خودش ابراز طلبکاری کرد!

نوبخت روز گذشته در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران که در محل دفتر این حزب برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که چرا در انتخابات مجلس شورای اسلامی مردم رشت اقبالی به او نداشتند، گفت: بنده از قبل از انتخابات در تمام نظرسنجی‌های آن منطقه در صدر قرار داشتم و حتی تا ساعت ۱۸ نیز چون انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شد بنده پیشتاز بودم ولی نتیجه طور دیگری رقم خورد و بنده به نتیجه انتخابات احترام می‌گذارم. این مقام ارشد دولت روحانی همچنین اضافه کرد: نکته دیگری هم که در این رابطه باید گفت مشارکت ۲۰ درصدی مردم در رشت بود که خب این موضوع که اکثریت مردم در انتخابات رشت شرکت نکردند، مزید بر علت شد تا من رأی نیاورم.

 واقعیتی که انکار می‌شود

تأثیر ناکارآمدی و عملکرد غیرقابل قبول دولت سابق تأثیر مستقیمی در کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفند ماه سال قبل برگزار شد داشته است. همین موضوع هم باعث شد قریب به اتفاق نامزدهای وابسته به دولت قبل از راهیابی به بهارستان باز بمانند.

در شرایطی که تنها 3 نامزد از حوزه انتخابیه رشت و خمام مجوز ورود به خانه ملت را می‌گرفتند، نوبخت در جایگاه پنجم قرار گرفت. با این حال، پس از اتمام انتخابات، وی با لحن طلبکارانه نسبت به مردم رشت، خطاب به آنها نوشت: «در تاریخ بماند: نگران شما بودم، آمدم. همه شما نیامدید.»

بلای دولت روحانی بر سر آرای نوبخت

البته رقم خوردن چنین نتیجه‌ای چندان هم دور از انتظار نبود. در سال‌های اخیر، مقامات دولت قبل و حامیان اصلاح‌طلب آنها به حاشیه رفته و اعتبار سیاسی خود نزد مردم را از دست داده‌اند.

نوبخت در شرایطی با «نه» مردم رشت مواجه شد که پیش از این در انتخابات‌های دور سوم، چهارم، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی توانسته بود به ترتیب با 66684 رأی(38 درصد آرا)، 70988 رأی(37 درصد آرا)، 161888 رأی(57 درصد آرا) و 74168 رأی(کم‌تر از 26 درصد آرا) به نمایندگی از مردم رشت وارد مجلس شود.  نکته جالب توجه آنکه برخلاف ادعای نوبخت،مشارکت حوزه انتخابیه رشت و خمام نسبت به دور قبل دچار افت نشده است؛ این مشارکت در انتخابات سال 98 و در دوره مدیریت دولتمردان سابق 23درصد بوده و در انتخابات اخیر نیز میزان مشارکت در این حوزه، با توجه به آرای منتخبان، آرای باطله و واجدین شرایط به همین میزان ارزیابی می‌شود.

این درحالی است که آرای این نماینده ادوار مجلس پس از حضور در دولت روحانی، به 28 هزار و 361 رأی تنزل یافت که این اتفاق به رغم کاهش نسبی مشارکت، یک دلیل دیگر می‌توانست داشته باشد و آن، کارنامه عملکرد اقتصادی دولت قبل است؛ کارنامه‌ای که محمدباقر نوبخت را به عنوان یکی از اصلی‌ترین نگارندگان آن، با «نه» مردم رشت مواجه کرد؛ چه آنهایی که در دوره‌های قبلی به او رأی داده‌بودند و چه آنهایی که این دوره او را انتخاب نکردند.

منبع: روزنامه ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست