متخصص تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

۴۰ درصد سرطان‌ها ریشه در کیفیت تغذیه‌ دارد/ مغفول ماندن ایمنی مواد غذایی در همه کشورها

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

69075
۴۰ درصد سرطان‌ها ریشه در کیفیت تغذیه‌ دارد/ مغفول ماندن ایمنی مواد غذایی در همه کشورها

ضیاءالدین مظهری با بیان اینکه غذای ناایمن حتی بیش از ۲۵۰ بیماری را در بدن انسان ایجاد می‌کنند، گفت: ۴۰ درصد سرطان‌ها ریشه در نوع، کیفیت غذا و آلودگی‌های تغذیه‌ای دارد.

ضیا الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس سابق انجمن غذا و تغذیه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره شعار روز جهانی ایمنی غذا در ۲۰۲۴ «ایمنی مواد غذایی: آمادگی برای موارد غیرمنتظره»، گفت: ایمنی غذا یک معضل بزرگ در کشور محسوب می‌شود. مسئله تغذیه از بُعد نیاز بشری از آغاز لحظه حیات تا زمان مرگ با اسنان همراه است و در هر برهه‌ای از زمان اثرات خاص خود را دارد.

وی در ادامه افزود: ایمنی و امنیت غذا باهم تنیده شده هستند، منتهی به علت سیاست‌های اقتصادی و سیاسی، رویکرد اصلی همه دولت‌های جهان بر اساس امنیت غذایی است. امنیت غذا برای همه کشورها در اولویت است چرا که چشمگیرتر بوده و کمبود مواد غذایی باعث حرکات اعتراضی می‌شود اما اغلب مسئله ایمنی مواد غذایی تهیه شده از زمان داشت، کاشت و برداشت تا فرآوری مغفول می‌ماند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره ویژگی غذاهای ناایمن اظهار کرد: غذاهای ناایمن از بعد میکروارگانیسم‌ها که شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و ... تا مواد افزودنی، طعم دهنده، رنگ دهنده، نگهدارنده و باقی مانده سموم از زمان کاشت، برداشت و فرآوری هستند، از سلامتی لازم برخوردار نیستند.

مظهری با اشاره به اینکه غذاها به دو گروه حیوانی و گیاهی تقسیم بندی می‌شوند، بیان کرد: در غذاهای گیاهی‌ مسئله مهم برای بذر است که در مزارع و باغ به صورت طبیعی یا مهندسی شده کاشته می‌شود. همچنین محلی که بذر افشانده می‌شود ممکن است در معرض خطر آلودگی‌های مختلف شیمیایی از بعد شیمی آلی و کانی و آفت‌های مختلف قرار بگیرند.

وی ادامه داد: برای اینکه به محصول صدمه وارد نشود و یا از میزان آن کاسته نشود تولیدکنندگان و فرآوری کنندگان از آفت کش‌ استفاده می‌کنند، اگر این آفت کش‌های سمی غیر استاندارد باشد، خطرآفرین می‌شوند. همچنین آثار داروها و آنتی بیوتیک‌هایی که به حیوان داده می‌شود یا غذا و آب آلوده‌ای که آشامیده است در سلامت آن محصول تاثیر گذار است چرا که اگر محصول فاصله زمانی زیادی را تا کشتارگاه داشته باشد آثار این موارد می‌تواند به مصرف کننده انتقال پیدا کند.

استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: از این رو است که ما با بیماری‌های نوپدید یا بیماری‌های خود ایمنی مختلف ناشی از انتقال موارد آلرژی زا و بیمازی زا از طریق غذاهای مصرفی مواجه می‌شویم.

وی هشدار داد: مواد غذایی پخته شده در دمای غیر استاندارد می‌تواند به ازای هر دقیقه به طور تساعدی به آلودگی‌های اولیه و ثانویه آلوده شود و همه این‌ها باعث صدمه رسیدن به سلامتی جسم، آزاردگی جان، افت توان کار آفرینی در بعد خدماتی و چه از بعد تولیدی برای کشور شود که اگر این آمار در طول سال مورد توجه قرار گیرد و جمع‌بندی شود، میلیاردها تومان هزینه در بر خواهد داشت. 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه غذای ناایمن حتی بیش از ۲۵۰ بیماری را در بدن انسان ایجاد می‌کنند، گفت: تمام بیماری‌ها ریشه در تغذیه دارد، چه از بعد عدم تامین نیاز مصرف کننده به ریز و درشت مغذی‌ها و چه از بعد آلودگی‌های غیر استانداردی که به خاطر نمک، طعم دهنده و رنگ دهنده‌ها و ... می‌تواند خطرآفرین شود. ۴۰ درصد سرطان‌ها ریشه در نوع، کیفیت غذا و آلودگی‌های تغذیه‌ای دارد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه