تشریح اقدامات دولت در مدیریت آب در گفت‌وگوی «ایران آنلاین» با سخنگوی صنعت آب کشور:

کارنامه موفق دولت سیزدهم در تدوین نقشه راه آب کشور

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

69209
کارنامه موفق دولت سیزدهم در تدوین نقشه راه آب کشور

سخنگوی صنعت آب تدوین نقشه راه آب کشور را کارنامه موفق دولت در ایجاد پایداری آب و رفع تنش های آبی در کشور دانست و گفت: در نقشه راه آب کشور تلاش شده تا محدودیت آب مانع تولید شغل و تولید سرمایه برای شهروند ایرانی با پیش بینی جمعیتی در حدود ۱۰۰ میلیون نشود.

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین با اشاره به سیر تحولی در این صنعت از ابتدای کار دولت سیزدهم تا کنون گفت: در شروع کار ما در تامین آب شرب و بهداشت شهرهای فراوانی از کشور از خوزستان گرفته تا سیستان و بلوچستان، از مشهد گرفته تا تهران و از تبریز تا همدان و شهرکرد با مشکل مواجه بودیم. بر همین اساس در این دوره بیشترین تمرکز وزارت نیرو بر روی طرح های آبرسانی بود.

وی ادامه داد: در برنامه پیشنهادی که وزیر نیرو در ابتدای دولت تقدیم مجلس و مردم شریف ایران کرد، متعهد شد تا در دوره چهارساله هفتصد میلیون متر مکعب تامین پروژه های آبرسانی را محقق کند. در شرایط حاضر که هنوز یک سال از آن وعده چهارساله باقی مانده، 185 درصد ضریب تحقق وعده به ثبت رسیده است. به این معنی که تا کنون در طرح های آبرسانی بیش از یک هزار و 200 میلیون متر مکعب کار انجام شده و همین موضوع باعث شده تا تنش آبی در بسیاری از مناطق یا رفع و یا کمرنگ شود.

سخنگوی صنعت آب کشور اذعان داشت: نمونه بارز این موضوع را می توان در منطقه سیستان و بلوچستان دید. طرح های آبرسانی گسترده ای در حوزه روستایی در استان هایی همچون همدان، شهرکرد و خوزستان به اجرا درآمد و به عبارتی می توان گفت تمرکز روی این رویکرد در دستور کار دولت قرار داشته است.

وی با بیان اینکه دولت در پروژه های تامین آب و پروژه های آب و فاضلاب و شبکه های آبیاری و زه کشی نیز به صورت فعالانه اقدام کرده است، گفت: دولت نه تنها در پروژه های ساخت و سازی و سازه ای تمرکز داشته بلکه در بخش آبرسانی در پروژه های غیر سازه ای، ساز و کاری و مدیریتی هم سعی کرد تا اقدامات موثری را به انجام برساند که در صدر آن می توان به تدوین نقشه راه آب کشور اشاره کرد.

بزرگ‌زاده خاطر نشان کرد: دولت تلاش کرد تا بر اساس این نقشه راه و با اتکا به دیگر اسناد بالادستی از جمله سند عالی آمایش سرزمین، سند ملی امنیت غذایی، سند الگوی کشت، اقدام زمینه ای را فراهم آورد که محدودیت آب در آینده به عنوان گلوگاه توسعه خود را نمایان نسازد.

وی بیان داشت:  در نقشه راه آب کشور تلاش شده تا محدودیت آب مانع تولید شغل و تولید سرمایه برای شهروند ایرانی با پیش بینی جمعیتی در حدود 100 میلیون ایجاد نشود. این اقدام را باید اقدامی مهم در تولید شغل و مدیریت آب دانست.

سخنگوی صنعت آب کشور باز توزیع و بازتخصیص آب در بین مشاغل در ایران را از دیگر رویکردهای مدیریت آب در دولت برشمرد و اذعان داشت: دولت در طی سه سال گذشته به صرفه جویی آب ناشی از افزایش بهره وری در بخش کشاورزی ورود کرد و همچنین به دنبال آن بود تا با هدایت آب به سمت حوزه های مولد سرمایه در ایران از جمله صنعت و خدمات زمینه را برای افزایش تعداد شغل در کشور ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه سند ملی امنیت غذایی در نقشه راه آب کشور به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت، بیان داشت: توجه کردیم تا امنیت غذایی کشور در مراحل مختلف اجرای نقشه راه آب کشور آسیب نبیند و اهداف ملی در دسترس باشد. دولت به باز تخصیص آب صنایع با استفاده از ظرفیت بند «ع» تبصره 8 قانون بودجه سال 1402 که همین مضمون در برنامه هفتم هم به آن توجه شده اندیشید و آن را عملیاتی کرد.

بزرگ‌زاده ادامه داد: حدود یک میلیارد متر مکعب آب صنایع را که از منابع آب سطحی و زیرزمینی درون سرزمینی تامین می شد، با استفاده از ظرفیت منابع آب نامتعارف یعنی از دریا و پس‌آب بازتخصیص داده شد. در کنار تمامی این موارد مدیریت حوادث و اتفاقات حدی هیدرولوژیکی که از جمله مدیریت خشکسالی و سیلاب در دستور کار قرار گرفت. پیش بینی های بارش، پیش بینی سیلاب و اجرای طرح هایی برای بهره برداری بهینه از سدها برای مهار سیلاب بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته از سوی دولت بوده است.

وی گفت: با توجه به موارد مطروحه باید گفت که دولت در طول این سه سال خدمت و پایداری آب از نوع زیربنایی را در دستور کار داشته است.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: به نظر من هرکسی که بعد از انتخابات به عنوان رئیس جمهور معرفی شود حتما باید فعالیت های صورت گرفته در مدیریت آب را ادامه دهد چرا که آب اولویت کشور و پیوند خورده با پایداری زیست بوم و پیوند خورده با پایداری اجتماعی است. آب رابطه مستقیمی با رفاه و اقتصاد این کشور دارد بنابراین ناچار به توجه به موضوع آب و نقشه راه آب هستیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد