متخصص تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در فصل امتحانات

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

69629
بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در فصل امتحانات

محمدحسن انتظاری با اشاره به اینکه در حال حاضر دانش‌آموزان و دانشجویان فصل امتحانات را پشت سر می‌گذارند، گفت: موفقیت در امتحانات با رعایت چند نکته تغذیه‌ای ممکن خواهد شد.

محمدحسن انتظاری متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره اینکه سبک تغذیه دانش‌آموزان و دانشجویان در دوران امتحانات باید چگونه باشد، گفت: در حال حاضر دانش‌آموزان و دانشجویان فصل امتحانات را پشت سر می‌گذارند و دغدغه این را دارند که در امتحانات خود موفق شوند. موفقیت در امتحانات با رعایت چند نکته ممکن خواهد شد. 

وی ادامه داد: نکته اول این است که در دوران امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان باید هر سه وعده غذایی را مصرف کنند و از کم خوری و یا پرخوری پرهیز کنند. همچنین مصرف میان وعده‌ها نیاید فراموش شود، چون یکی از عواملی که خیلی روی تمرکز، فکر و پاسخ گویی تاثیر دارد رسیدن قند به مغز است و نباید بگذاریم سطح قند خون افت پیدا کند. اگر فردی روز امتحان بدون صبحانه راهی شود سر جلسه امتحان قطعا با افت قند خون مواجه می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: مسئله دیگر اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان در مصرف مواد غذایی که قند آن خیلی سریع جذب خون می‌شود همچون غلات صبحانه، سیب زمینی، شیرینی‌جات و ... در دوران امتحانات زیاده روی نکنند، این دسته از واد غذایی قند خون را به سرعت بالا می‌برند و به همان میزان هم قند خون را سریع پایین می‌آورند. لازم است دانش‌آموزان و دانشجویان در این دوران بیشتر از نان‌های سبوسدار استفاده کنند. همچنین در وعده ناهار بهتر است برنج را با سبزی، لوبیا یا عدس بخورند و در میان وعده خود حتما میوه‌ها را بگنجانند. 

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان سر جلسه امتحان برای جلوگیری از افت قند خون باید چه کنند، اظهار کرد: سر جلسه امتحان‌های طولانی حتما آب با کمی عسل با خود همراه داشته باشند. حتما عسل باشد و از شکر استفاده نکنند چون قند عسل مثل میوه‌ها کند جذب است. در جلسه امتحان قطعا نمی‌توانند میوه بخورند ولی می‌توانند آب را با عسل ترکیب کنند و از افت قند خود جلوگیری کنند، این گونه هم آب بدن‌شان تامین می‌شود و هم دچار افت قند نمی‌شوند.

وی هشدار داد: نکته دیگر این است که در دوران امتحانات هیچ‌وقت غذاها یا میوه‌های جدید را امتحان نکنند. اگر تاکنون مثلا آووکادو نخوردند در دوران امتحانات هم از مصرف آن صرف نظر کنند چون احتمال آلرژی وجود دارد و ممکن است کل سیستم بدنی از مغز گرفته تا روده و پوست و ... را بهم بریزد. همچنین از مصرف مواد غذایی که ممکن است به آن حساسیت داشته باشند پرهیز کنند چون ریسک بالایی دارد.

انتظاری خاطرنشان کرد: به اعتقاد من، اینکه ما همه مطالب درسی را حفظ کنیم و به خاطر بسپاریم، طرز تفکر درستی نیست. من همیشه برای دانشجویان مثالی می‌زنم و می‌گویم من اگر هزار لطیفه برای شما تعریف کنم و یک‌ساعت بعد از شما بخواهم عینا این هزار لطیفه را بگویید قطعا حتی صدتای آن را نمی‌توانید بگویید ولی اگر دوباره این هزار لطیفه را تکرار کنم همه می‌گویید همه آن‌ها تکراری هستند. مهم این است که ما یاد بگیریم و لازم به حفظ کردن نیست. اگر مطلب درسی را یاد بگیریم سر جلسه امتحان سوال را که بخوانیم آموخته به ذهنمان می‌آید.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شب امتحانی بودن دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: معمولا دانش‌آموزان و دانشجویان درس‌ها را برای شب امتحان می‌گذارند. قطعا یک درس دو یا سه واحدی با چند صد صفحه کتاب یا جزوه را نمی‌توان یک شبه یاد گرفت.

وی در ادامه افزود: دانش‌آموزان و دانشجویان موقع مطالعه هم همین که احساس کنند مطلب درسی را فهمیدند و یاد گرفتند کافی است، چرا که با این حجم درس و اطلاعات به حافظه سپردن همه کتاب تقریبا غیر ممکن است و همین که یاد بگیریم کفایت می‌کند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه