«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

تکرار ادعاهای نخ‌نمای اروپا علیه ایران / غرب ایران هسته‌ای را نمی‌خواهد

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

69823
تکرار ادعاهای نخ‌نمای اروپا علیه ایران / غرب ایران هسته‌ای را نمی‌خواهد

با وجود اینکه ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی مناقشه هسته‌ای به شدت دنبال انتخابات ریاست جمهوری هستند اما اروپایی‌ها در این میان دنبال افزایش فشار به کشورمان برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

گروه سیاسی ایران آنلاین: چند روز پیش بود که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با اتهام‌پراکنی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان درصدد صدور قطعنامه در شورای فصلی حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآمدند و بدون اشاره به اینکه بدعهدی و بی‌عملی کدام طرف‌ها اجرای برجام را به بن‌بست کشانده است، خواستار پایبندی کامل ایران به محدودیت‌های اتمی در این توافق شدند.

این سه کشور بدون اینکه اشاره‌ای به فقدان اراده سیاسی کاخ سفید در مذاکرات رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای برجام، داشته باشند، مدعی شدند که ایران در سال ۲۰۲۲ دو بار از دست‌یابی به توافقی که این کشور را به پایبندی به برجام باز می‌گرداند، خودداری کرده و مسیر تشدید و گسترش برنامه اتمی خود را در یک سطح هشدار دهنده، انتخاب کرده است.

آنها با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف فوری پیشرفت‌های اتمی ایران و پرهیز از تهدید ادعایی ایران برای تولید سلاح هسته‌ای شدند.

پیشتر نیز جدیدترین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع هسته‌ای ایران منتشر شد؛ گزارشی با پیش‌درآمدی از گزارش‌های رسانه‌ای مختلف و براساس اهداف تاکتیکی.

آژانس در گزارش یاد شده ادعا کرد که مقدار ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بیش از ۳۰ برابر حد مقرر در توافقنامه ۲۰۱۵ (برجام) است و ایران اکنون ۱۴۲.۱ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دارد که نسبت به آخرین گزارش در فوریه (بهمن سال گذشته) ۲۰.۶ کیلوگرم افزایش داشته است.

در بخش دیگری از این گزارش این‌گونه ادعا شده است که: براساس برآورد‌ها، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با افزایش ۶۷۵.۸ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم رسیده است.

اروپا دست از اظهارات پوچ و غیرعقلانی خود بردارد

در همین رابطه، فریدون مجلسی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین درباره هدف تروئیکای اروپایی از صدور قطع‌نامه علیه ایران در نشست فصلی شورای حکام اظهار کرد: بعد از اینکه جنگ حماس با اسرائیل علنی شد و به مراحل گسترده‌تری کشیده شد طبیعی بود که واکنش اروپایی‌ها به عنوان حاکمان اسرائیل شدت یابد چرا که اروپایی‌ها خواهان این هستند که ایران دست از حمایت‌از طرف‌های جنگی اروپا بردارد یا اینکه خود را آماده جنگ محتمل آینده در برابر متفقین آمریکایی و اروپایی کند.

وی در پاسخ به این سوال که این قطعنامه می‌تواند زمینه‌ساز اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشد، عنوان کرد: اروپایی‌ها تا آنجا که ممکن بوده تحریم‌های خود را علیه ایران اعمال کرده‌اند و ممکن است تحریم‌های خود را به شکلی دیگر و در قالب امور نظامی انجام دهند مثلا تهدید کشتی‌‌هایی که مقصدشان ایران است را مورد تهدید قرار دهند یا بالعکس.

وی در پایان تاکید کرد: امید می‌رود که چنین اظهارات پوچ و غیرعقلانی دیگر تکرار نشود و اجازه داده شود که ایران به عرصه بین‌المللی بازگردد.

اروپا می‌خواهد که ایران فعالیت هسته‌ای خود را متوقف کند

همچنین، اسفندیار خدایی دیگر کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین در این باره عنوان کرد: هدف تروئیکای اروپایی از صدور قطع‌نامه علیه ایران این است که کشور ما فعالیت هسته‌ای خود را متوقف کرده و به آستانه هسته‌ای شدن نرسد.

خدایی ادامه داد: حمایت‌های آمریکا و فعالیت‌های اسرائیل نیز در صدور این قطعنامه علیه ایران بی‌تاثیر نبوده است.

کارشناس سیاست خارجی در ادامه به دلایل دیگری که ممکن است در صدور این قطعنامه علیه ایران موثر باشد اشاره کرد و گفت: در دنیای سیاست اینکه اروپا بخواهد بر روی انتخابات ایران فشار بیاورد و در این زمینه تاثیر بگذارد هم می‌تواند یکی از دلایل صدور این قطعنامه باشد.

خدایی در ادامه با اشاره به انتخابات زودهنگام ایران عنوان کرد: انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز ممکن است در صدور قطع‌نامه علیه ایران تاثیر داشته باشد و اروپا بخواهد با این اقدام بر روی انتخابات ایران فشار بیاورد و در این زمینه تاثیر بگذارد.

وی افزود: احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا نیز ممکن است در صدور این قطعنامه تاثیرگذار باشد، چرا که اروپا نمی‌خواهد بحران منطقه گسترده شود و با هسته‌ای شدن ایران، منطقه وارد فاز رقابت‌های هسته‌ای شود و یا اینکه درگیری‌ها با اسرائیل افزایش یابد.

کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: اگر تنش‌ها مدیریت نشود منجر به فعال شدن مکانیسم ماشه خواهد شد و این امر ممکن است موجب شود که تحریم‌های سازمان ملل به ایران بازگردد و باقی مانده برجام که یک محدودیت‌های نسبی بود که از یک طرف غنی‌سازی انرژی هسته‌ای ایران را پایین نگه می‌داشت و از طرف دیگر جلوی فعال شدن مکانیسم ماشه را می‌گرفت، از بین  برود در مقابل ایران هم غنی‌سازی را افزایش خواهد داد و این موضوع ممکن است تنش‌ها و تحریم‌ها را بیشتر کند.

به گزارش ایران آنلاین، اعضای اروپایی توافق برجام ادعا کردند که صدور قطع‌نامه علیه ایران به بازسازی «اعتماد ضروری بین ایران و جامعه بین‌المللی» کمک می‌کند. آنها با تکرار این ادعای نخ‌نما که پیشرفت‌های اتمی ایران «به‌طور قابل‌توجهی به امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند و نظام منع اشاعه تسلیحات اتمی را تضعیف می‌کند»، مدعی شدند: ما در کنار شرکای بین المللی خود در مورد بهترین راه‌حل برای رفع تردیدهای فزاینده در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد. ما به راه‌حل دیپلماتیک متعهد هستیم و آماده استفاده از تمام اهرم‌های دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم.

ایران نیز به قطعنامه شورای حکام واکنش نشان داده تا جایی که نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل، در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت، ادعا‌های مطرح‌شده علیه ایران در قطعنامه شورای حکام آژانس را رد کرد.

«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، با رد ادعا‌های مطرح‌شده علیه ایران در قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تشریح مواضع خود پرداخت.

در نامه امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل آمده است: «تروئیکای اروپا همچنان جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم می‌کنند در حالی که به عمد منشا اصلی وضعیت کنونی را نادیده می‌گیرند.»

در نامه سفیر ایران در سازمان ملل آمده است که «تصمیم تهران برای اتخاذ اقدامات اصلاحی کاملاً مطابق با حق ذاتی‌اش طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از این توافق صورت گرفته است.»


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست