حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» عنوان کرد؛

افزایش اشتغال در دولت سیزدهم با احیای کارگاه‌های نیمه فعال / دولت چهاردهم اقتصاد دیجیتال را دریابد

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

اقتصاد

69926
افزایش اشتغال در دولت سیزدهم با احیای کارگاه‌های نیمه فعال / دولت چهاردهم اقتصاد دیجیتال را دریابد

کارشناس بازار کار گفت: احیای کارگاه‌های معطل مانده از برنامه‌هایی که دولت سیزدهم در پیش گرفت و از این طریق بخش زیادی از این کارگاه‌ها به بخش تولید بازگشتند و همین موجب شد تا عده‌ زیادی شاغل شوند.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت‎‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین درباره میزان اشتغال ایجاد شده در دولت سیزدهم اظهار کرد: در دولت سیزدهم اقدامات زیادی در زمینه اشتغال صورت گرفت، به عنوان نمونه همین که مسئولان دنبال احیای کارگاه‌های معطل مانده و دچار مشکل رفتند، اقدام مناسبی بود که صورت گرفت زیر از این طریق بخش زیادی از این کارگاه‌ها به بخش تولید بازگشتند و همین موجب شد تا عده‌ زیادی شاغل شوند.

حاج اسماعیلی با اشاره به وجود پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور عنوان کرد: بخشی از این پروژه‌ها که در مجموعه خدمات کشور قرار می‌گرفتند با اقدامات مناسب دولت سیزدهم سر و سامان پیدا کردند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: تا پیش از این در بخش خودروسازی بسیاری از قطعات را وارد می‌کردیم، اما به واسطه شرکت‌های دانش بنیان توانستیم بسیاری از قطعات خودرو را در کشور تولید کنیم که این خود عاملی بود برای افزایش میزان اشتغال در کشور.

کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما یک اقتصاد خدماتی است، گفت: همین موضوع موجب شد تا بعد از دوران کرونا آسیب‌هایی زیادی متوجه کشور ما شود، اما با اقدامات مناسب دولت سیزدهم کرونا فروکش کرد و بسیاری مشاغل همچون مشاغل وابسته به گردشگری و غیره دوباره به چرخه فعالیت بازگشتند که همگی بر روی اشتغال کشور تاثیر مثبت داشتند.

حاج اسماعیلی در ادامه عنوان کرد: ما یک سری گروه‌ها را داریم که متقاضی شغل در کشور هستند و در طول چندین سال گذشته نه تنها اینکه بحث دولت سیزدهم در میان باشد نتوانستیم برای آنها شغل مناسب ایجاد کنیم و نارضایتی که در میان جوانان و فارغ‌التحصیلان دیده می‌شود، ناشی از این است که نتوانستیم شغل‌های مناسب اقناع‌کننده ویژه آنها و یا حتی زنان ایجاد کنیم؛ یعنی ما در این بخش‌ها ناموفق بودیم و راهبرد مناسبی در ۱۵ سال اخیر برای این گروه‌ها نداشتیم.

وی افزود: آن بخشی که همیشه بر روی آن تاکید بوده که بتواند مشکلات را حل کند و درعین حال ظرفیت اشتغال را بالا ببرد فرصتی بوده که در بخش‌های فناوری اطلاعات، اینترنت و فضای مجازی و پلتفرم‌ها وجود داشته و یک فرصت استثنایی است که می‌توانست در عین بالا بردن ظرفیت‌های اشتغال موجب افزایش بهره‌وری نیز بشود همچنین می‌توانست کاهش هزینه‌ها را به دنبال داشته باشد که همه اینها سهمی است از اقتصاد دیجیتال که دنیا در حال پیشروی به این سمت است.

کارشناس بازار کار افزود: سال‌هاست که نتوانسته‌ایم تحول جدی در زمینه اقتصاد دیجیتال ایجاد کنیم، هنوز نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های آن را فراهم کرده و در عین حال یک راهبرد مناسب برای آن داشته باشیم؛ به‌طوری که با وجود اینکه مشاغل اینترنتی زیادی داریم اما این مشاغل هنوز به رسمیت شناخته نشده و تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نگرفته‌اند و اقدامات اساسی برای توسعه آنها صورت نگرفته است و در عین حال اقتصاد ما نیز به این واسطه آسیب دیده است چرا که حدود ۴۵ درصد اقتصاد دنیا در کشورهای در حال توسعه به سمت اقتصاد دیجیتال رفته در حالی که این میزان در کشور ما چیزی حدود ده درصد است.

وی افزود: در حالی که اقتصاد دیجیتال نه تنها می‌توانست مشکل اشتغال کشور ما را برای جوانان، زنان و فارغ التحصیلان ایجاد کند بلکه می‌توانست در بالا بردن میزان تولید در کشور، ثروت کشور و در عین حال به رشد و پیشرفت کشور هم کمک کند و افزایش توسعه را به همراه داشته باشد؛ بهتر است دولت جدید این موضوع را در اولویت های خود قرار دهد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد