خودکفایی در حوزه ایمنی ساختمان‌های پایتخت

جامعه

71322
خودکفایی در حوزه ایمنی ساختمان‌های پایتخت

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران از خودکفایی ۸۰ درصدی در موضوع ایمنی ساختمان‌های پایتخت خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، مهدی بابایی روز شنبه اظهار داشت: در حوزه تجهیزات آتش نشانی اینگونه نیست و ۹۰ درصد تجهیزات وارداتی است و نیازمند پشتیبانی هستیم، متاسفانه در شهرداری ها ساختاری برای حمایت از ایده‌های جدید و ساختار سازمانی که شرکت های دانش بنیان را حمایت کند و تسهیلات در اختیار آنان قرار دهد وجود ندارد.

وی آینده نگاری و حکمرانی ایمنی در شهرها را موضوع مهمی دانست و اظهار کرد: سیاست گذاری حوزه ایمنی موضوع مهمی است که فعالیت‌های حوزه ایمنی را جهت دار می‌کند.

بابایی گفت: بر اساس آمار موجود، تهران دارای رتبه نخست در تعداد ایستگاه آتش نشانی و آتش نشانان فعال و خودرو آتش نشانی نسبت به جمعیت و وسعت شهر است.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی تهران ادامه داد: وقتی ابرشهرهای مهم دنیا از جمله نیویورک، لندن، توکیو و استانبول را مورد بررسی قرار می دهیم مشاهده می‌کنیم که تهران دارای رتبه اول است اما این موضوع افتخار آمیز نیست.

بابایی، تلاش برای کاهش حادثه در شهر را افتخار دانست و تاکید کرد: سیاست گذاری و حکمرانی نادرست موجب شده تا در تهران به جای آنکه به سمت کاهش حوادث حرکت کنیم، به سمت توسعه ایستگاه‌ها برویم در حالیکه کاهش حوادث باید برای سیاست گذاران افتخار باشد.

وی همچنین با یادآوری حادثه پلاسکو که خسارت معنوی بسیاری برای تهران و کشور در پی داشته و شوک بزرگی به کشور وارد آورده است، گفت: در پی این حادثه در دوره پنجم شورای شهر، نسبت به تخصیص بودجه بیشتر برای تقویت تجهیزات آتش نشانی اقدام کردند اما این اقدام جلو حوادث را نگرفت بلکه بعد از حادثه پلاسکو، حوادث مشابهی از جمله حادثه آتش سوزی در کلینیک سینا اطهر رخ داد.

بابایی با بیان اینکه حوادث داخل ساختمانی بیشترین تلفات جانی و مالی را در بردارد، افزود: از ابتدای انقلاب سالی یک درصد رشد داشته ایم و هرساله باید بودجه جدیدی را تخصیص می دادیم اما در تدوین برنامه چهارساله چهارم، سیاست گذاری درستی در حوزه ایمنی انجام شد و شهرداری تهران را به کاهش حوادث ملزم کردیم؛ در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی ملزم شدند با اقدامات پیشگیرانه، فرهنگی و آموزشی، رشد حوادث را متوقف کنند تا از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ شاهد کاهش حوادث باشیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر آمار ساختمان های ناایمن تهران از ۱۲۹ به ۷۰ ساختمان رسیده است، این آمار نشان دهنده آن است که سیاست گذاری با اولویت ویژه پیشگیری از حوادث موفق بوده است.

به گفته وی، الزام شهرداری به ایمن سازی سالانه حداقل یک هزار ساختمان پر خطر و میان خطر موضوعی است که در برنامه چهارم به آن تاکید شده و باید بر اساس این سیاست به تخصیص منابع و امکانات بپردازیم.

بابایی با تاکید بر ارتقای فرهنگ ایمنی و جلب مشارکت شهروندان گفت: این نقطه کلیدی است و آتش نشانی در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما در تولید محتوا در فضای مجازی دارای ضعف هستیم و بصورت جدی سازمان آتش نشانی باید به این عرصه ورود کند و انتظار داریم شاهد آموزش های بیشتری در حوزه فرهنگ ایمنی باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، نوآوری در حوزه ایمنی شهری را از دیگر نکاتی برشمرد که در سیاست گذاری‌ها باید به آن توجه شود.

بابایی اظهار کرد: شبکه ملی نوآوری ایجاد شده و متولی کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است؛ اما درصد بسیار کمی از پروژه‌های پارک‌های علمی و فناوری به پروژه‌های مدیریت شهری با رویکرد ایمنی اختصاص دارد، بنابراین مدیریت شهری باید در حوزه سیاست گذاری علمی و فناوری برنامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه از نگاه بخش خصوصی سرمایه گذاری در این حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر است، اضافه کرد: شهرداری‌ها باید با ایجاد صندوق سرمایه گذاری، از ایده‌های جدید حمایت کنند.

بابایی افزود: تاسیس سازمان نوآوری و فناوری‌های نوین در سیر مراحل مجوز به نتیجه رسید و این سازمان متولی نوآوری در شهرداری تهران می‌شود و در آینده برنامه به این سمت پیش می‌رود که پارک علمی و فناوری حوزه ایمنی را تاسیس کنیم که این امر نیازمند حمایت دولت و شهرداری است.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران از حذف یک هزار و ۲۰۰ ساختمان حیاتی از لیست ناایمن در پایتخت خبر داد و یادآور شد: روند ایمن سازی این ساختمان‌ها همچنان ادامه دارد.

 پیش‌تر بابایی گفته بود که قرار است تا پایان سال جاری ۱۴۰۳ تمامی ساختمان حیاتی ناایمن از پایتخت حذف شوند و این مهم توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در حال انجام است و امیدوار هستیم، محقق شود.

وی افزوده بود شورای شهر دیدگاه جامعی بر وضعیت ایمنی ساختمان‌های حیاتی پایتخت که شامل بلند مرتبه‌ها، بیمارستان‌ها، دستگاه‌های دولتی و استراتژیکی می‌شوند، به گفته بابایی، در ایمن سازی این ساختمان‌ها هم موضوع ایمنی و هم موضوع سازه‌ای مد نظر قرار گرفته است.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه