کارشناس بهزیستی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

نکات قابل توجه برای سرپرستی فرزندخوانده

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

71398
نکات قابل توجه برای سرپرستی فرزندخوانده

فاطمه محمدی سرشت نکات مهمی برای سرپرستی فرزندخوانده مطرح کرده است.

فاطمه محمدی سرشت کارشناس مسئول فرزندخواندگی بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین در پاسخ به این سوال که در زمان سرپرستی خانواده متقاضی باید ملکی به نام فرزندخوانده کنند، گفت: خیر صرفاً این نیست که حتماً ملکی به نام فرزند بشود. این امکان وجود دارد که با توجه به دستور قاضی یا میل خود خانواده متقاضی، یک سوم اموال به‌عنوان تعهد برای فرزند به صورت وصیت ثبت شود. ضمناً خانواده‌ها می‌توانند صلح عمرا نمایند. لازم به ذکر است بهزیستی فقط بر اساس وضعیت متقاضیان و فرزند، نحوه و نوع تملیک یا تعهد را به دادگاه پیشنهاد می‌کند.

وی درباره اینکه هرخانواده چند فرزند می‌توانند از بهزیستی بگیرند، اظهار کرد: هر خانواده متقاضی می‌توانند ۲ فرزند از بهزیستی به فرزندی قبول کنند اما با فاصله ۲ سال این امکان وجود دارد. مگر اینکه فرزندان از یک خانواده باشند، در این صورت خانواده متقاضی می‌توانند ۲ فرزند را همزمان به فرزندی بگیرند. 

محمدی سرشت درباره اینکه اگر خانواده اصلی فرزندخوانده بعد سال‌ها برگردند و ادعای مالکیت فرزند را داشته باشند، تکلیف چیست، گفت: اگر صلاحیت لازم را داشته باشند طبق قانون فرزند به خانواده زیستی خود بر می‌گردد البته این در صورتی است که کودک در سن تشخیص نباشد، اما اگر کودک در سنی باشد که طبق نظر دادگاه صالح باشد و شرایط تصمیم گیری را داشته باشد خود می‌تواند بین ۲  خانواده انتخاب کند. دادگاه و سازمان بهزیستی با توجه به منافع عالیه فرزند اقدام خواهند کرد.

کارشناس مسئول فرزندخواندگی بهزیستی استان تهران ادامه داد: همه خانواده‌ها چه قبل واگذاری و بعد از واگذاری در مصاحبه‌های اولیه، مشاوره‌ها و کمیته‌ها نسبت به این موضوع آگاه می‌شوند و این را می‌پذیرند که اگر روزی خانواده‌ای بازگشت و صلاحیت داشت فرزند باز پیوند خواهد شد. اما طی ۱۰ سال اخیر کمتر از انگشتان دست این اتفاق افتاده است.

وی در ادامه افزود: این به این معنا نیست که خانواده‌های زیستی مراجعه ندارند اما به این معنا است که خانواده‌های زیستی که مراجعه می‌کنند مادامی که صلاحیت لازم را برای بازپس‌گیری فرزند نداشته باشند حتی خانواده جایگزین از مراجعه این خانواده‌ها مطلع نخواهند شد. فقط در صورتی خانواده جایگزین متوجه حضور خانواده زیستی می‌شوند که در دادگاه صالح صلاحیت این خانواده محرز شده باشد و قرار باشد که برای آینده فرزند تصمیم‌گیری بشود.

محمدی سرشت در پاسخ به این سوال که اگر خانواده‌ی فرزندی از بهزیستی بگیرند و بعد خودشان صاحب فرزند شوند، می‌توانند فرزند را به بهزیستی برگردانند، بیان کرد: در حین واگذاری فرزند و در جریان فرزند خواندگی ممکن است جریان‌هایی مانند ازدواج سرپرست، به دنیا آمدن فرزند زیستی، فوت، زندگی مستقل یا طلاق سرپرستان اتفاق بیفتد. در این صورت اداره بهزیستی به محض اطلاع از این وقایع باید گزارش را به دادگاه ارسال نماید تا دادگاه با نظر مشورتی بهزیستی با رعایت تناسب جنسی، سنی فرزند و در نظر گرفتن مصالح عالیه کودک در خصوص زندگی آتی وی تصمیم گیری کند.

کارشناس مسئول فرزندخواندگی بهزیستی استان تهران درباره نظارت بهزیستی بعد از واگذاری فرزند خوانده خاطرنشان کرد: نظارت روی وضعیت کودکان تحت مراقبت در خانواده متقاضی تا پایان ۱۸ سالگی توسط بهزیستی انجام می‌شود. نظارت توسط کارشناس شبه خانواده یا مددکار اجتماعی شهرستان صورت می‌گیرد. این نظارت باید در ماه اول هفته‌ای یک بار، در ماه دوم تا ششم به صورت ماهیانه و از ماه هفتم تا یک سال اول دوماه یک‌بار  و از سال دوم تا پایان ۱۸ سالگی سالی یک بار انجام می‌شود. گزارش‌ها در پرونده ثبت و ضبط شوند.

وی ادامه داد: در بازدیدها به سلامت جسمی، روانی، تربیتی، رشد و تکامل فرزند، عدم سوء رفتاری و کودک آزاری و رفاه فرزند توجه می‌شود. در صورت تغییر آدرس سرپرستان از یک استان به استان دیگر، تغییر در احوال شخصیه والدین و فرزند باید به بهزیستی گزارش شود و در این فواصل در صورت نیاز خانواده و فرزند مشاوره‌های روانشناختی و فرزند پروری و سایر مشاوره‌ها ارائه خواهد شد. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه