کوچک‌زاده در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

الزامات رئیس جمهور چهاردهم در معرفی اعضای کابینه چیست؟/ لزوم نصب‌العین قرار دادن رهنمودهای رهبری

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

72351
الزامات رئیس جمهور چهاردهم در معرفی اعضای کابینه چیست؟/ لزوم نصب‌العین قرار دادن رهنمودهای رهبری

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر رئیس‌جمهور در انتخاب و معرفی وزرایش به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کند، کوچک‌ترین مشکلی با مجلس در اخذ رای اعتماد برای وزرا نخواهد داشت.

مهدی کوچک زاده نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور جدید چه الزاماتی را باید در معرفی اعضای کابینه به مجلس رعایت کند، اظهار کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که اگر رئیس‌جمهور در انتخاب و معرفی وزرایش به آن توجه و رعایت کنند، کوچک‌ترین مشکلی با مجلس در اخذ رای اعتماد برای وزرا نخواهد داشت، رهنمود مقام معظم رهبری در دیدار مردمی مورخ ۵ تیرماه است که فرمودند: "کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرّه‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرّه‌ای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمیخورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که دلبسته‌ی آمریکا باشد و تصوّر کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیّتهای کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریّت نخواهد کرد؛ آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنائی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد."

وی ادامه داد: رئیس جمهور اگر همین رهنمود را نصب‌العین خود قرار دهد برای تمام وزرایش رای اعتماد خواهد گرفت. البته در قانون اساسی هم در مورد حدود و اختیارات هر یک از قوا فصل جداگانه‌ای اختصاص یافته، و در جمهوری اسلامی فصل الخطاب بوده و تکلیف همه قوا و مسئولیت‌ها در جمهوری اسلامی را معین کرده است.

کوچک‌زاده افزود: رعایت مفاد قانون اساسی از جمله اصول ۱۹ و ۲۰ که بر برابری مردم ایران از هر قوم و قبیله و رنگ و نژاد و زبان تصریح و بر حمایت یکسان از زن و مرد تاکید می‌ورزد، و لحاظ نکردن معیارهای غیرقانونی و غیرقابل پذیرش، تحت عنوان فریبنده "تبعیض مثبت" و اصل ۵۷ ،که "استقلال قوا" و "انجام وظیفه زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت" را مورد تاکید قرار می‌دهد، در انتخاب وزرا  و نیز وعده‌ها و قول و تعهداتی که خود ایشان در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به مردم داده‌اند از قبیل پیروی از سیاست‌های کلی نظام مورد تایید مقام معظم رهبری و برنامه مصوب مجلس، تامین‌کننده شروط لازم و کافی برای معرفی اعضای کابینه به مجلس است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه نکته دیگری که موجب تسهیل فرآیند معرفی و رای اعتماد مجلس به وزرا می شود رعایت الزاماتی است که در سوگند رئیس جمهور در اصل ۱۲۱ آمده، گفت: رعایت این الزامات در انتخاب و معرفی وزرا قطعا مفید خواهد بود که در راس آنها "پرهیز از هرگونه خودکامگی " است.

وی در پایان تاکید کرد: نکته مهم دیگر که به نظرم توجه به آنها کار رئیس جمهور در انتخاب و معرفی وزرا به مجلس و اخذ رای اعتماد را تسهیل می‌کند، استفاده از روش‌ها و افرادی است که برای بزرگ‌ترین اقلیت کشور که در انتخابات رقیب وی بودند، حساسیت برانگیز نباشد؛ چنین توصیه‌ای مبتنی بر یکی از اهداف رئیس جمهور یعنی همکاری و کنار گذاشتن دعواهاست.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست