فوق تخصص غدد در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» هشدار داد؛

شیوع دیابت نوع ۲ در کمین نوجوانان و جوانان

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

74339
شیوع دیابت نوع ۲ در کمین نوجوانان و جوانان

دکتر علیرضا استقامتی گفت: دیابت نوع ۲ در نوجوانان و جوانان شیوع پیدا کرده و این مسئله بسیار جدی است.

دکتر علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره اینکه دیابت شایع‌ترین بیماری مزمن در دوران کودکی است، گفت: دیابت نوع یک بیماری‌ای خودایمنی محسوب می‌شود. سلول‌های لوزالمعده در این دیابت به دلیل اختلال در عملکرد سیستم ایمنی تخریب می‌شوند، وقتی این سلول‌ها تخریب ‌شدند طبیعتا ترشح انسولین فوق‌العاده کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه وقتی بیش از ۸۰ درصد سلول‌های لوزالمعده از بین بروند قند خون افزایش پیدا می‌کند و فرد به دیابت نوع ۱ مبتلا می‌شود.

وی با اشاره به شیوع دیابت نوع ۲ در نوجوانان و جوانان خاطرنشان کرد: الان مهم‌تر از این موضوع، شیوع دیابت نوع ۲ در نوجوانان و جوانان است و این مسئله بسیار جدی شده است. در همه دنیا دیابت نوع ۲ رو به افزایش است. در سنین نوجوانی و جوانی به دلیل افزایش و بروز چاقی، بی تحرکی و شیوه نادرست زندگی این نوع از دیابت رواج یافته است. این افزایش وزن و بی تحرکی باعث می‌شود که مقاومت به انسولین اتفاق بیفتد و فرد به دیابت نوع ۲ مبتلا شود. 

این فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: از نظر آماری شیوع این نوع از دیابت بیشتر هم خواهد شد، چون بیش از گذشته شیوع چاقی و شیوه زندگی نادرست روال شده است. الان با توجه به گسترش فضای دیجیتال تحرک و بازی نوجوانان کم شده است و بیشتر به بازی‌های کم تحرک و بازی‌های کامپیوتری روی آورده‌اند و یا در فضای مجازی اوقات خود را می‌گذرانند. غذاهای پرکالری و صرف فست‌فودها هم عامل دیگری است که به این مورد دامن می‌زند. تغذیه نادرست، بی تحرکی منجر به چاقی می‌شود و این روند در نتیجه دیابت نوع ۲ را به همراه خواهد داشت.

استقامتی در ادامه بیان کرد: باید شیوه زندگی را اصلاح کرد. تغذیه مناسب را در برنامه غذایی نوجوانان و جوانان قرار داد. تحرک مهم است پس باید فضای فیزیکی مناسب برای ورزش نوجوانان و جوانان فراهم شود تا به صورت گروهی ورزش کنند. همچنین اختصاص یارانه ورزشی برای تشویق آن‌ها امری تاثیرگذار است. ایجاد محیط‌های سالم و مفرح می‌تواند این رده سنی را مشتاق کند تا در زمان مناسب و محیط خوب تحرک لازم را داشته باشند. این مسائلی است که بهتر است در برنامه دولت‌های سراسر دنیا قرار گیرد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم خارنشان کرد: در کنار اصلاح رژیم غذایی، تحرک و ورزش فرهنگ سازی و آموزش هم مهم است. رسانه‌ها هم باید کمک کنند و به خانواده‌ها هشدار دهند تا آگاهی بخشی جامعه هم بالاتر برود. تغییر شیوه زندگی نیاز به فرهنگ سازی، آگاهی، اقدام و فراهم کردن امکانات لازم دارد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه