روسیه: برنامه‌ای برای حمله به ناتو نداریم / آماده مذاکره

بین‌الملل

75347
روسیه: برنامه‌ای برای حمله به ناتو نداریم / آماده مذاکره

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور هیچ برنامه ای برای حمله به کشورهای عضو پیمان آتلانتیکی شمالی (ناتو) ندارد.

 

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که در شرایط برابر و به دور از نظامی سازی منطقه، مسکو برای مذاکره با ناتو همچنان آماده است.

کاخ کرملین نیز در همین ارتباط خاطرنشان کرد که روسیه به دنبال ایجاد هیچ خطر و تهدیدی نیست، اما اقدامات تحریک آمیز و مخالف با منافعش را نیز نادیده نمی گیرد.

در سال های اخیر روسیه بارها به فعالیت های بی سابقه ناتو در نزدیکی مرزهای غربی خود اشاره کرده است.

در همین ارتباط خبرگزاری نووستی گزارش داد که لیتوانی ساخت یک پایگاه نظامی را آغاز کرده و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۷ میلادی حدود ۴ هزار سرباز ارتش آلمان در آن مستقر شوند.

وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به این اقدام با تصریح اینکه این یک "تصمیم تاریخی" است، افزود اولین گروه این سربازان در ماه آوریل سال جاری وارد این منطقه شدند و در سال ۲۰۲۵ به طور رسمی آلمان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

این وزارت خانه تاکید کرد که در صورت حمله روسیه به کشورهای عضو ناتو این سربازان باید حملات خود را آغاز کنند.

مقامات بلند پایه آلمان مدعی هستند که احتمالا روسیه در طی ۵ تا ۷ سال آینده به ناتو حمله کند.

روسیه بارها اعلام کرده است که کشورش هیچ برنامه ای برای حمله به خاک ناتو را ندارد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه اول تیرماه ۱۴۰۳ در نشستی اعلام کرده بود که این کشور آماده است با همه طرف‌ها از جمله کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو در مورد امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در اوراسیا گفت‌وگو کند.

وی اظهار داشت:‌ روسیه آماده گفت‌وگوی گسترده بین‌المللی درباره این موضوعات کلیدی و حیاتی است - هم با همکاران‌مان در سازمان همکاری شانگهای، کشورهای مستقل مشترک المنافع، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بریکس و هم با سایر انجمن‌های بین‌المللی از جمله کشورهای اروپایی و ناتو.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا به دنبال تحمیل شکست راهبردی به روسیه هستند؛ موضوعی که مقام‌های روس تأکید کرده‌اند محقق نخواهد شد.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل