مرندی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

چرا مصرف آهن از پایان ۶ ماهگی ضرورت دارد؟

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

75535
چرا مصرف آهن از  پایان ۶ ماهگی ضرورت دارد؟

متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان گفت: در ۶ ماهه دوم تولد زمانی که کودک علاوه بر شیر مادر از غذای کمکی هم استفاده می‌کند رشد او دو برابر می‌شود، در این صورت بدن کودک نیاز بیشتری به آهن دارد و دیگر آهن موجود در شیر مادر کفایت نمی‌کند.

سید علیرضا مرندی متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره زمان مناسب برای دادن قطره آهن به نوزادان اظهار کرد: نوزاد در ۶ ماهه اول تولد از شیر مادر تغذیه می‌کند و غذای کمکی از پایان ۶ ماهگی شروع می‌شود. در شیر مادر به قدر کافی آهن وجود دارد، این یکی از علت‌هایی است که توصیه می‌شود نوزادان از شیر مادر تغذیه کنند چرا که شیر خشک نمی‌تواند جایگزین آن شود.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول تولد، مصرف آهن برای نوزادان لازم نیست چرا که در شیر مادر آهن موردنیاز وجود دارد و جذب بدن نوزاد می‌شود. اگر قطره آهن هم در ۶ ماهه اول در کنار شیر مادر به نوزاد داده شود اثر میکروب کشی شیر مادر خنثی می‌شود و اثر کشندگی شیر مادر کمتر روی میکروب‌ها اثر می‌گذارد، به همین علت نباید زودتر از ۶ ماهگی از مکمل‌های دارای آهن برای کودک استفاده کرد.

این متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان درباره لزوم مصرف قطره آهن برای کودکان در ۶ ماهه دوم تولد بیان کرد: در ۶ ماهه دوم تولد زمانی که کودک علاوه بر شیر مادر از غذای کمکی هم استفاده می‌کند رشد او دو برابر می‌شود، در این صورت بدن کودک نیاز بیشتری به آهن دارد و دیگر آهن موجود در شیر مادر کفایت نمی‌کند. در این زمان علاوه بر ویتامین‌‌های B، A و D باید قطره آهن هم به کودک داده شود تا خون سازی بدن نوزاد انجام شود. وقتی رشد کودک دو برابر می‌شود حجم خون هم دو برابر شده و نیاز بیشتری به آهن پیدا می‌کند. کودک در ۶ ماهه دوم تولد اگر به حد کافی آهن دریافت نکند دچار کم خونی می‌شود. پایان ۶ ماهگی زمان مناسب مصرف قطره آهن برای کودکان است.

مرندی با اشاره به اینکه دادن قطره آهن به کودک باید با ملاحظاتی همراه باشد، خاطرنشان کرد: البته برخی از والدین از سیاه شدن دندان نوزاد در زمان مصرف قطره آهن گلایه دارند. در گذشته قطره‌های آهن منجر به سیاهی دندان‌ها می‌شد اما در حال حاضر انواع مختلفی از شربت‌های آهن در داروخانه‌ها وجود دارد که کمتر باعث سیاهی دندان در کودکان می‌شود. بهتر است قطره آهن جلوی دهان کودک ریخته نشود و عقب دهان بعد از دندان‌ها ریخته شود تا کمتر با دندان‌ها برخورد کند. از طرفی پس از قطره آهن باید با گوش پاک کن و آب دندان‌های کودک را تمیز کرد تا آهن روی دندان نماند و منجر به سیاهی و تخریب دندان‌ها نشود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه