متخصص فيزيوتراپی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

ویژگی‌های یک کوله پشتی استاندارد برای دانش‌آموزان

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

75959
ویژگی‌های یک کوله پشتی استاندارد برای دانش‌آموزان

یحیی سخنگویی گفت: وزن کوله پشتی نباید از ۱۰ درصد وزن دانش‌آموز بیشتر باشد به خصوص در دوران ابتدایی چرا که می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

یحیی سخنگویی متخصص فيزيوتراپی و عضو هیئت علمی گروه فيزيوتراپی دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره ویژگی‌های یک کوله پشتی استاندارد برای دانش‌آموزان اظهار کرد: کوله پشتی مناسب باید با وضعیت جسمی، وزن و جثه دانش‌آموزان مطابقت داشته باشد. حجم و سایز آن باید با وضعیت ستون فقرات و تن دانش‌آموزان همخوانی داشته باشد. کوله متناسب برای هر کودکی ممکن است متفاوت باشد.

وی ادامه داد: وزن کوله پشتی نباید از ۱۰ درصد وزن دانش‌آموز بیشتر باشد به خصوص در دوران ابتدایی، چرا که می‌تواند آسیب‌رسان باشد. ممکن است دانش‌آموز در کوتاه مدت شکایتی نداشته باشد اما در طولانی مدت می‌تواند برای ستون مهره‌ها عوارض سوء بر جای بگذارد. وزرن کوله دانش‌آموزان دبیرستانی با محتویات داخل آن می‌تواند بیشتر هم باشد چون توان جسمی آن‌ها افزایش پیدا کرده و تا ۱۵ درصد وزنشان مناسب خواهد بود. 

این متخصص فیزیوتراپی بیان کرد: بندهای کوله پشتی باید قابل تنظیم باشد چرا که قد دانش‌آموزان با هم یکسان نیست. این بندها باید روی شونه‌های هر فردی که استفاده می‌کند، تنظیم شود. دانش‌آموزان باید از بندهای دو طرفه کوله استفاده کنند و هر طرف بند روی هر دو شانه قرار بگیرد. این بندها بهتر است پهن و نرم باشند که روی شانه‌ها فشار غیر طبیعی وارد نکنند و اذیت کننده نشوند. پهنای این بندها تا ۵ سانتی متر استاندارد است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: کوله پشتی بهتر است چند قسمت جدا کننده داشته باشد تا کتاب و سایر وسایل در محفظه‌های جداگانه قرار بگیرد، اینگونه توزیع وسایل داخل کوله پشتی به حالت متعادل در می‌آید و یک سمت سنگین نمی‌شود و روی ستون فقرات دانش‌آموز نیروی غیر طبیعی و نامتقارن وارد نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: جنس کوله پشتی باید محکم انتخاب شود تا مستهلک نشود. وقتی کوله پشتی با وسایل موردنیاز دانش‌آموز پر شود کمی حالت آویزان پیدا می‌کند و منجر به خم شدن وی می‌شود، این خم شدن در طول روزها تکرار می‌شود و به تدریج منجر به خمیده شدن پشت آن‌ها شده و شانه‌ها به حالت گرد در می‌آید. کوله باید حتما بندهای تحتانی داشته باشد که به دور شکم و پایین ناف دانش‌آموز بسته شود تا کوله پشتی ثابت نگه داشته شود و از خمیده شدن دانش‌آموز جلوگیری به عمل آید.

سخنگویی اظهار کرد: برخی از کوله پشتی‌ها به صورت تک بندی هستند. این کوله‌ها می‌توانند در طولانی مدت موجب انحراف ستون فقرات شوند و این انحراف هم به مرور افزایش پیدا می‌کند. برخی از کوله‌ها با توجه به وضعیت ظاهری که دارند ممکن است برای دانش‌آموزان جذابیت داشته باشد و آن‌ها را جذب کند اما مدل و زیبایی نباید فدای استاندارد بودن کوله پشتی شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کوله‌ها هم به صورت چمدانی هستند و چرخ دارند و دانش آموز به کمک دسته می‌تواند آن را روی زمین بکشاند. این کشیدن کوله هم می‌تواند منجر به انحراف در ستون فقرات شود. از طرفی فشار غیرطبیعی به ستون فقرات دانش‌آموزانی که جثه کوچکی دارند و مسافت زیادی هم طی می‌کنند وارد خواهد کرد که در طولانی مدت عوارض بسیاری به دنبال دارد. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه