«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

دستاوردهای سفر پزشکیان به عراق / سفری مهم به همسایه غربی

سیاست

76026
دستاوردهای سفر پزشکیان به عراق / سفری مهم به همسایه غربی

رییس‌جمهور در اولین سفر خارجی خود روز جمعه به کشور عراق رفت، این سفر در رسانه‌های مختلف منطقه بازتاب گسترده‌ای داشت و تحلیلگران آن را بیش‌از هرچیز نشان‌دهنده عمق مناسبات راهبردی تهران – بغداد دانستند.

گروه سیاسی ایران آنلاین: «مسعود پزشکیان»، رییس‌جمهور در اولین سفر خارجی خود روز جمعه به کشور عراق رفت و در دیداری سه روزه از شهرهای مختلف این کشور بازدید کرد.

این سفر رئیس جمهور با دستورکارهای اقتصادی و سیاسی بسیاری همراه بود، تا جایی که مسعود پزشکیان عصر روز جمعه پس از پایان سفر سه روزه خود به عراق و در بدو ورود به تهران در پاویون فرودگاه مهرآباد، عنوان کرد: هدف سفر به کشور دوست و برادر عراق، ایجاد وحدت، انسجام و رسیدن به زبان و نگاه مشترک در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بود و در دیدار با مقامات و جریان‌های سیاسی و احزاب عراق مطالب خود را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: ۱۴ یادداشت تفاهم نامه امضا شد ولی برای رسیدن نگاه مشترک، تیم ما و عراق باید برنامه‌های راهبردی  دراز مدت بنویسند تا در دیدار بعدی آن برنامه های راهبردی را امضا کنیم تا مردم دو کشور راحت رفت و آمد داشته باشند. در جریان اربعین نشان داده شد این تفاهم چقدر می تواند تاتیرگذار باشد.

پزشکیان افزود: جلسه‌ای با فعالان اقتصادی در عراق داشتیم و قرار شد وزیر اقتصاد تمام مسائل مطرح شده را در ایران حل کند و طرف عراقی هم آن مسائل را دنبال  کند.

سفر رئیس جمهور به عراق در رسانه‌های مختلف منطقه بازتاب گسترده‌ای داشت و تحلیلگران این سفر را بیش‌از هرچیز نشان‌دهنده عمق مناسبات راهبردی تهران – بغداد دانستند.

سفر به عراق در ماه‌های نخست شکل‌گیری دولت چهاردهم بسیار حساب‌شده بود

در همین رابطه، احمد حکیمی‌پور در گفت‌وگویی با اشاره به دستاوردهای سفر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق، اظهار کرد: انجام این سفر در ماه‌های نخست شکل‌گیری دولت چهاردهم بسیار معقول و حساب‌شده بود و بازتاب بسیار مثبتی نیز در رسانه‌ها و افکار عمومی برجای گذاشت. همچنین با توجه به تاکید دکتر پزشکیان بر تعامل با کشورهای منطقه، برگزیدن عراق به‌عنوان نخستین مقصد این سفرها که دارای ابعاد گسترده‌ای از تعاملات فرهنگی و سیاسی با ایران است، انتخاب خوبی بود.

وی افزود: سفر سه‌روزه‌ رئیس‌جمهوری به عراق هم از جهت حضور در بصره و اقلیم کردستان عراق، هم از منظر بی‌سابقه بودن سطح تعاملات در آن و هم از بُعد فرهنگی و مردمی، دستاوردهای قابل‌توجهی برای کشور داشت که از جمله آن‌ها و علاوه‌ بر مذاکرات سیاسی انجام‌شده، می‌توان به امضای ۱۴ سند همکاری اشاره کرد که امیدواریم برای فعالان اقتصادی نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: تاکید دکتر پزشکیان بر ارتقای تعاملات و همکاری‌ها با عراق و اصلاح روابط و گسترش آن، یکی از مهم‌ترین رهیافت‌های این سفر بود که با توجه به گزارش‌های منتشر شده درباره نتایج این سفر و اظهارات مقامات مختلف هردو کشور، می‌توان شاهد آغاز فصل تازه‌ای از روابط دو طرف با یکدیگر بود.

عراق در بین کشورهای همسایه دارای جایگاه ویژه‌ای است

سفر به کشور عراق از لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت زیادی است، تا جایی که جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین در این باره اظهار کرد: اولویت درستی که در دولت‌های گوناگون بنا گذاشته شده ارتباط با کشورهای همسایه است که در دولت چهاردهم نیز شاهد پیگیری آن هستیم.

وی با بیان اینکه عراق در بین کشورهای همسایه دارای جایگاه ویژه‌ای است، عنوان کرد: علاوه بر این، ما در سفرهای زیارتی به عراق و آنها هم با ما وابسته هستند و می‌توانیم به تجمع باشکوه اربعین به عنوان یک نقطه قابل اتکا در وحدت جهانی اسلام اشاره کنیم و بحث گردشگری زیارتی یکی از ظرفیت‌های بین دو کشور است که می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به خط ریلی میان ایران عراق گفت: این خط می‌تواند ما را از یک طرف به خط ریلی ترکیه و اروپا و از طرف دیگر به کشورهای عرب وصل کند.

قادری همچنین با اشاره به صادرات و واردات کالا از کشور عراق گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت واردات کالا از کشور عراق بهره ببریم و از این طریق دانش فنی کشورهای غربی را مورد استفاده قرار دهیم چرا که عراق تحریم نیست و می‌توانیم به بهانه واردات تجهیزات و ماشین آلات مشکلات خود را حل کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: عراق از جمله کشورهایی است که ما هر چه به آن نزدیک‌تر شویم، آنها نیز از آمریکا و کشورهای غربی دورتر خواهند شد و این موضوع با نگاه‌های اعتقادی ما کاملا سازگاری دارد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست