هدف پنهان لندن و واشنگتن در فضاسازی علیه ایران

سیاست

76110
هدف پنهان لندن و واشنگتن در فضاسازی علیه ایران

انگلیس و امریکا سیاست درپیش گرفته برای فضاسازی جدید علیه ایران را با طرح گزاره‌های جدید ادامه دادند. روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از منابع خود به دیدار «کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر بریتانیا و «جو بایدن» رئیس‌جمهوری امریکا در واشنگتن اشاره کرده و ابراز نگرانی آنها درباره همکاری نظامی ایران و روسیه را مورد توجه قرار داده است. به ادعای مقام‌های انگلیسی و امریکایی، تهران و مسکو در حال تشدید همکاری‌های نظامی در زمانی هستند که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم کافی برای تکمیل هدف دیرینه خود برای ساخت بمب هسته‌ای است.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، چند روز پیش از این بود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا در موضعی ادعایی با متهم کردن تهران و مسکو به مشارکت در فعالیت‌هایی که به ادعای او ثبات منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، ادعا کرد که «روسیه به نوبه خود فناوری‌هایی را به اشتراک می‌گذارد که ایران به دنبال آن است - این یک خیابان دوطرفه است- از جمله در مورد مسائل هسته‌ای و همچنین برخی اطلاعات فضایی و ایجاد ناامنی در سراسر جهان.» منابع انگلیسی اشاره کرده اند که نگرانی‌هایی درباره تجارت ایران برای کسب فناوری هسته‌ای به عنوان بخشی از اتحاد عمیق‌تر تهران و مسکو مطرح شده است.
خط ادعایی ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش برای تبدیل ایران به نقطه هدف پرونده امنیتی جدید در منطقه در حالی گشوده شده است که مقام‌های غربی در هفته‌های اخیر با هدف کمک به اوکراین و ایجاد گشایش برای پیروزی این کشور بر روسیه موضوع استفاده از موشک‌های دوربرد به این کشور را در دستور کار قرار داده‌اند.
چنان که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است که وزیر امور خارجه امریکا در سفر اخیر خود به اوکراین به مقامات کی‌یف خواهد گفت که اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد «اتکمز» را برای حمله به خاک روسیه خواهند داشت. این در حالی بود که «بلینکن» در نشست خبری اخیر خود در لندن اشاره کرده که دولت بایدن مایل است اجازه استفاده از موشک‌های اتکمز را به روسیه بدهد.
در همین حال پایگاه خبری-تحلیلی «وار زون» در گزارشی به تلاش انگلیس در این زمینه اشاره کرده و نوشته این کشور در تلاش بوده است که اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد از جمله «استورم شدو» را نه ‌تنها برای دفاع اوکراین در داخل، بلکه برای حمله به اهدافی در روسیه داشته باشد. این موشک‌ها با کمک برخی سامانه‌های موشکی امریکایی شلیک می‌شوند. «وار زون» در نهایت میان این اخبار با ادعاهایی که درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه مطرح شده، پیوند ایجاد کرده و نوشت است که ممکن است ادعای تحویل موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه، دولت بایدن را به مجاز ساختن استفاده از این موشک‌ها علیه روسیه ترغیب کند.
با وجود اینکه این ادعا از سوی مقامات ایرانی رد شده و صحت آن از سوی مقامات روسیه تأیید نشده، دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفته است که تهدید استفاده روسیه از این موشک‌های بالستیک دلیل دیگری برای آن است که اوکراین باید برای استفاده از تسلیحات دوربرد اهدایی برای استفاده علیه خاک روسیه مجاز باشد.
در واکنش به این تحولات، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپا با تکیه بر ادعاهای واهی پاسخ داد. این کمیسیون تأکید کرده که مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص نبردهای جاری در اوکراین هیچگونه تغییری نیافته و معتقد است تحرکات و اقدامات کشورهای عضو ناتو علت اصلی وجود چنین بحرانی شده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست