متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

افزایش بیماری‌های تنفسی و گوارشی با شروع مدارس

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

76663
افزایش بیماری‌های تنفسی و گوارشی با شروع مدارس

دکتر شاهین قاسمی گفت: با شروع سال تحصیلی و آغاز به کار مدارس و بحث ازدحام دانش‌آموزان در فضای سر بسته، میزان بیماری‌های عفونی که از طریق تنفسی سرایت پیدا می‌کنند، طبیعتا بالا خواهد رفت.

دکتر شاهین قاسمی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره شیوع بیماری‌های عفونی و ویروسی با شروع مدارس و آغاز فصل پاییز اظهار کرد: با شروع سال تحصیلی و آغاز به کار مدارس و بحث ازدحام دانش‌آموزان در فضای سر بسته، میزان بیماری‌های عفونی که از طریق تنفسی سرایت پیدا می‌کنند، طبیعتا بالا خواهد رفت. بنابراین مهم‌ترین مطلب آموزش به دانش‌آموزان است.

وی درباره نقش مهم خانواده‌ها ادامه داد: خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند که اگر فرزندشان را که دچار علائم تنفسی و سرماخوردگی شامل عطسه، سرفه، تب، آبریزش بینی و ... است به مدرسه نفرستند. آن‌ها در موقع عطسه و سرفه توجه ندارند که باید حتما جلوی دهان خود را بگیرند یا از هم فاصله بگیرند و نکات بهداشتی را به درستی رعایت کنند. اگر در یک کلاس سی نفره یک نفر بیمار شود همه افراد حاضر در آن کلاس هم واگیر خواهند شد. 

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره افزایش بیماری‌های گوارشی با شروع مدارس بیان کرد: باید بر روی بوفه مدارس نظارت بیشتری انجام شود تا اصول بهداشتی و نگهداری مواد غذایی به درستی انجام پذیرد، وگرنه اگر ماده غذایی بیش از حد گرما ببیند یا در فضای بیرون بماند احتمال آلوده شدن آن‌ها وجود دارد که در این صورت ابتلا به بیماری‌های گوارشی را بالا می‌برد. منظور از بیماری گوارشی اسهال و استفراغ است. وقتی یکی از دانش‌آموزان به بیماری گوارشی مبتلا شود ممکن است باقی همکلاسی‌های خود را هم به آن مبتلا کند. عفونت تنفسی از طریق دهان و عفونت‌های گوارشی از طریق دست منتقل می‌شوند.

قاسمی درباره لزوم تزریق واکسن آنفولانزا عنوان کرد: در این دوره زمانی وقت تزریق واکسن آنفولانزا است. اگر فردی بیماری زمینه‌ای و خونی دارد باید واکسیناسیون را انجام دهد. تزریق این واکسن برای افراد دیگر هم هیچ ضرری ندارد بلکه مفید هم خواهد بود، چون هر سال در ماه‌های دی و بهمن اپیدمی آنفولانزا شروع می‌شود. تزریق اینت واکسن برای افراد بالای ۶ ماه توصیه می‌شود. من به همه اطرافیانم زدن واکسن آنفولانزا را توصیه می‌کنم چون هیچگونه ضرری ندارد.

وی درباره ویروس کویید ۱۹ خاطرنشان کرد: ویروس کرونا هم هنوز وجود دارد، ریشه کن نشده و علائم آن شبیه به سرماخوردگی است. تاکید می‌کنم که اگر خانواده‌ها علائم سرماخوردگی را در فرزندان خود مشاهده می‌کنند آن‌ها را به مدرسه نفرستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تقویت سیستم ایمنی بدن توضیح داد: ما چیزی به اسم تقویت سیستم ایمنی نداریم. سیستم ایمنی در بدن هر فردی از نظر ایمونوگلوبولین‌ها استاندارد است و بالا نمی‌رود. ایمونو گلوبولین‌ها نوعی پروتئین‌ هستند که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند و در تشخیص و مبارزه با عوامل خارجی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، آلرژن‌ها و سلول‌های غیرطبیعی نقش دارند. برخی از افراد هستند که به دلیل بیماری‌های خاص همچون سرطان خون یا بیماری‌های روماتیسمی و مصرف کورتون سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره نقش تغذیه اظهار کرد: تغذیه مهم است. مصرف غذاهایی که حاوی مواد پروتئینی هستند مفید خواهد بود. میزان استاندارد پروتئین ۱۰۰ گرم در روز است که باید به بدن برسد. میوه‌ها دارای انواع ویتامین‌های مختلفی هستند که با مصرف آن‌ها مواد موردنیاز به طور طبیعی وارد بدن می‌شود. این مواد غذایی کمبودشان در بدن مشکل ساز است. فردی که دچار سوءتغذیه می‌شود، چه ویتامینی و چه پروتئینی، مستعد بیماری می‌شوند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه