رئیس اداره آموزش و پژوهش مرکز وکلا قوه قضائیه خبرداد:

برگزاری اولین همایش «حقوق و هوش مصنوعی» در کشور

جامعه

78619
برگزاری اولین همایش «حقوق و هوش مصنوعی» در کشور

رئیس اداره آموزش و پژوهش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در مورد ضرورت های مجهز شدن مرکز به هوش مصنوعی در حوزه های مختلف تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، مسعود یوسفی در توضیح چشم‌انداز مرکز در حوزه هوش مصنوعی اظهار داشت: شاهدیم که مقام معظم رهبری و ریاست محترم قوه قضائیه به جد مسئله هوش مصنوعی را مورد پیگیری قرار داده اند و از آنجا که ما بخش آموزش و پژوهش هستیم و بخش پژوهش بخش پیشران یک مجموعه در مسیر آتیه به حساب می آید، لذا باید با سواد وعلم کافی و گارد مناسب نسبت به موضوع هوش مصنوعی پیش بریم. یعنی علممان را در حوزه استفاده و درحوزه ایجاد علم، توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه صرفاً مرجعی برای صدور پروانه و مجوز نیست، افزود: ما به نحوی تنظیم‌گر مقررات و آیین‌های حوزه وکلات و کارشناسی رسمی هستیم؛ لذا بحث هوش مصنوعی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورها برای چشم‌انداز اخیر خود انتخاب کرده‌ایم.

رئیس اداره آموزش و پژوهش مرکز ادامه داد: ورود به حوزه هوش مصنوعی در دستور کار مرکز قرار گرفته است و شروعش به صورت یک همایش ملی خواهد بود که ما اولین همایش تخصصی «حقوق و هوش مصنوعی» را در آذرماه خواهیم داشت که با توجه به تایید و تصویب و ابلاغ ریاست محترم مرکز در ۵ محور اصلی و همراه با دو مجموعه کارگاهی این همایش را پیگیری خواهیم کرد.

۵ محور اصلی همایش هوش مصنوعی

وی محورهای اصلی و تخصصی این همایش را برشمرد و گفت: ۵ محور اصلی این همایش شامل:«هوش مصنوعی در قضاوت»، «هوش مصنوعی در وکالت»، «هوش مصنوعی درکارشناسی رسمی»، «هوش مصنوعی در کشف و تعقیب» و «هوش مصنوعی در اداره امور حقوقی و قضایی» می باشد که بخش های مختلفی را برحسب مورد دارد و هرکدام از اینها چند مرحله خواهد داشت. به عنوان مثال، ما وقتی وارد هوش مصنوعی در کارشناسی رسمی می شود در دو لول نگاه می کنیم یکی ارجاع هوشمند و اجرای هوشمند، یا نظریه هوشمند. یعنی ما هم از طرف ستادی به هوش مصنوعی نگاه می کنیم و هم از طرف کارشناس و فردی که قرار را اجرا می کند به موضوع نگاه خواهیم کرد.

یوسفی درمورد کارگاه های تخصصی این همایش بیان داشت: ما درکنار همایش اصلی مجموعه کارگاه های جانبی آموزش هوش مصنوعی های تخصصی را خواهیم داشت و اولین مسابقه «قلم هوشمند» را برگزار می کنیم که این مسابقه باز در دو محور برگزار می شود: ۱- صدور نظریه کارشناسی با استفاده هوش مصنوعی برای کارشناسان رسمی؛ ۲- قرار داد نویسی با هوش مصنوعی برای وکلا. وی با بیان اینکه پروپوزال همایش خدمت ریاست محترم قوه تقدیم شده گفت: همچنین ما در ضمن این موضوع کتاب «درآمدی بر حقوق هوش مصنوعی» را داشتیم که هفته گذشته آماده شد و به عنوان اولین کتابی است که توسط اداره آموزش و پژوهش مرکز تهیه شده و سفارشی نیست.

رئیس اداره آموزش و پژوهش مرکز افزود: این کتاب به عنوان کتاب مقدماتی برای برگزاری این همایش است. یعنی همایشی که ما برگزار می کنیم با یک پکیج ۳۰۰ صفحه ای آماده شده و تمامی سخنرانی ها ، سرفصل ها ، کارگاه ها ، نرم افزارهای استفاده شده، نرم افزارهای مجاز در مسابقات و… همه جزئیات کامل آن براساس این کتاب آماده شده است.

وی بیان کرد: ما درصددیم تا بتوانیم در بحث آمادگی و آموزش زبان طبیعی هوش مصنوعی NLP و الباقی نکاتی که با آن مرتبط است یک مجموعه خوبی را راه اندازی کنیم و به دنبال این هستیم که ضمن این همایش بتوانیم «ستاد ملی هوش مصنوعی» را درمرکز افتتاح و رونمایی کنیم.

یوسفی درمورد وظایف و عملکرد این ستاد گفت: این ستاد وظیفه اش تنظیم گری، سیاست گذاری و ریل گذاری در حوزه هوش مصنوعی با دیدگاه حقوقی هست. وی ادامه داد: دو نکته اساسی دراین ستاد مورد توجه است: یک حقوق در هوش مصنوعی و دوم، هوش مصنوعی در کنار حقوق. یعنی زمانی که ما از هوش مصنوعی حقوقی حرف می زنیم در نقش هوش مصنوعی در حوزه قرارداد،تحلیل و تفسیر، صدوررای کشف تعقیب و ارجاعات هوشمند و … مد نظر است. از طرف دیگر وقتی از حقوق هوش مصنوعی حرف می زنیم یعنی جاهایی که ما به مسئولیت پذیری در استفاده از هوش مصنوعی وجرائم در حوزه هوش مصنوعی می پردازیم.

وی درمورد این مسئولیت ها در حوزه هوش مصنوعی بیان داشت: زمانی که فردی با هوش مصنوعی کار می کند بنابر آن زبان های تعریف شده خیلی از اوقات ما بحث مسئولیت ناشی از گرفتن دیتا را داریم ، مسئولیت ناشی از استفاده از دیتا را داریم ، مسئولیت ناشی از روانشناسی سیستم را داریم که در حوزه هوش مصنوعی حقوقی قابل بررسی است.

رئیس اداره آموزش و پژوهش با تاکید بر اهمیت و جایگاه ستاد ملی هوش مصنوعی در مرکز گفت: هدف و وظیفه ما صرفاً صدور مجوز و پروانه نیست بلکه ما تنظیم گر و رگولاتر در حوزه وکالت و کارشناسی هستیم و وظیفه سیاست گذاری برعهده ما نهاده شده و برهمین اساس تاکید جدی برمسئله هوش مصنوعی داریم و براین باوریم که در این مسیر به دستاوردهای موثری دست خواهیم یافت. در زمینه هوش مصنوعی باید پیشرفت کنیم.

وی با بیان اینکه ما هنوز در این مقوله عقب هستیم و هنوز هوش مصنوعی را به عنوان یکی از شاخص های سواد در جهان درنظر نگرفتیم، افزود: تعریف ما از سواد همچنان مربوط به آیین نامه های کارآموزی ۵۰ سال پیش است در صورتی که افراد باید بلد باشند از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند هم به جهت اینکه ضریب خطا کاهش پیدا کند و هم سرعت عملکرد بالا برود .

یوسفی درمورد دستاوردها و پیشرفت علم حقوق در عرصه جهانی در حوزه هوش مصنوعی ابراز داشت: سال گذشته یکی از سال های بسیار مهم درحوزه حقوق وهوش مصنوعی بودیم که برای اولین بار شاهد برگزاری داداگاه با قضاوت هوش مصنوعی بودیم که نوع خودش بسیار قابل تامل بود.

وکیل پایه یک مرکز در ادامه به افزایش و گسترش جرائم در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: ما از ابتدای سال جدید میلادی به شدت شاهد گسترش دیپ فیک ها یا تصاویر جعلی بودیم که از طریق هوش منصنوعی تولید می شود و اصولا، هیچ شخصی جز هوش مصنوعی پردازنده این صفحات قادر تشخیص آن نیست. لذا اسفند ماه سال گذشته اتحادیه اروپا یک جلسه ویژه برگزار کرد و در آن اقدام به تقنین در این حوزه نمود و یک دستورالعمل ۴۰ ماده در حوزه پیشگیری جرائم و ایجاد مسئولیت برای پدیدآورندگان هوش مصنوعی مشخص نمود.

یوسفی درادامه گسترش حوزه نفوذ هوش مصنوعی درجهان ادامه داد: ما درحوزه امور اجتماعی و بحث های کشف جرائم و حوزه سیاسی در زمینه انتخابات های مختلف با استفاده از ایجاد الگوریتم های جدید مطابق نظرات و سلایق مردم ایجاد شده و دیتاهایی که از خصلت افراد به دست آورده اند زمینه مدیریت انتخابات را فراهم کرده است.

رئیس اداره آموزش و پژوهش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در پایان افزود: موضوع هوش مصنوعی از آنجا که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و ریاست قوه قضائیه قرار دارد و با توجه به نیازهایی که امروز در حوزه های مختلف به آن وجود دارد باید مورد توجه و برنامه عملی ما قرار بگیرد و نباید عقب بمانیم و نگاهمان باید به گونه ای باشد که خود را همپای علم روز در این حیطه پیش ببریم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها