گزارش ایران آنلاین از نمایش احوال و آثار دیده نشده خوشنویسی

از کتیبه های مقبره صفی علیشاه رونمایی شد

جامعه

78775
از کتیبه های مقبره صفی علیشاه رونمایی شد

برای نخستین بار در تاریخ خوشنویسی معاصر کشورمان آثاری بی بدیل از کتیبه هایی بسیار نفیس و بی مثال از خطوط نستعلیق کشف شد. برای مشاهده این آثار به موزه خوشنویسی رفتیم تا پژوهشگران و خوشنویسان درباره این آثار گرانبها توضیحات بیشتری ارائه دهند.

 گروه اجتماعی ایران آنلاین - مهسا قوی قلب: برای نخستین بار در تاریخ خوشنویسی معاصر کشورمان آثاری بی بدیل از کتیبه هایی بسیار نفیس و بی مثال از خطوط نستعلیق کشف شد. برای مشاهده این آثار به موزه خوشنویسی رفتیم تا پژوهشگران و خوشنویسان درباره این آثار گرانبها توضیحات بیشتری ارائه دهند.

امیرعباس نصیری، مدیرهنری و پژوهشگر با اشاره به این که آثار کتیبه ها  توسط استاد عبدالله فرادی جمع آوری شده بود، به «ایران» می گوید: این آثار  در سال 1396 توسط خانواده او به سازمان زیباسازی اهدا شد.

به گفته این پژوهشگر برای اولین بار با نگاهی به آثار کتیبه ها و اشعار موجود و مقایسه آنها با نمونه های موجود در مقبره صفی علیشاه متوجه شدیم که همان کتیبه های صفی علیشاه روبرویمان قرار دارد. این اتفاق در کتیبه خوشنویسی نستعلیق معاصر بسیار نادر است و می توان گفت شاهد کشف  کم نظیر و خجسته ای در این حوزه هستیم. نمونه  مشابه این آثار، کتیبه های آستان سیداسماعیل در مقبره امامزاده سیداسماعیل به خط میرزا اسدالله شیرازی در دوره محمدشاه قاجار است و بعد از آن معروفترین چنین نمونه هایی در مسجد سپهسالار به خط میرزا غلامرضا اصفهانی، خوشنویس مشهور دوره ناصری است.

در اواخر قرن اما کتیبه هنری نداشتیم و این کتیبه ها می تواند بهترین کتیبه های خوشنویسی قرن از دوره احمدشاه و پهلوی اول باشد.

این ها را نصیری می گوید و در ادامه توضیحات خود می افزاید: آثار عمادالکتاب در نوع خود بی نظیر است، چون از معدود کتیبه هایی است که در فاصله یک متری نصب شده، عمده کتیبه ها در بالا و پیشانی عمارت ها و اماکن نصب می شود، این در حالی است که کتیبه های موجود در آستانه کاشی های مقبره صفی علیشاه نصب شده و در نوع خود نمونه مشابهی ندارد. کتیبه های قاب شده اصل خوشنویسی شده عمادالکتاب است و توسط خود استاد و یا استاد کاشیکار، سوزن زنی شده و به صورت گرته بر روی کاشی ها منتقل شده ، پس از آن کاشی ها داخل کوره رفته و  در مقبره نصب شده اند.  اصل این خطوط هم که بعدها عمادالکتاب به دلیل اهمیت بالای کتیبه ها  تک تک آن ها را امضا زده ، در حال حاضر بر دیوار موزه خوشنویسی موجود است.

یافت نمونه های بی مشابه سیاه قلم
حسین احمدبیگی ها ، خوشنویس، حکاک، محقق و پژوهشگر نیز با بیان این که از مرحوم عمادالکتاب سیفی کتیبه های کمی دیده شده بود، توضیح می دهد:  کتیبه هایی که امروز می بینیم، موصوف به صفی علیشاه هستند و به سفارش ظهیرالدوله نگارش شده اند؛ به جرات می توانم، بگویم که 90 درصد خوشنویس ها هنوز این کتیبه ها را ندیده اند. این کتیبه ها سوزن خورده و روی کاشی اجرا شده اند. با نگاهی به کاشی ها متوجه می شویم که از نظر اجرا خطوط از آنچه روی کاغذ می بینیم اجرای ضعیف تری دارند. از سویی تصاویر کاشی ها هم از نظر سیاه قلم بی نظیر انجام شده اند و هیچ جای دنیا هم چنین آثار مصور زیبایی نمی بینید. شاید نمونه های رنگی موجود باشند اما سیاه قلم، آن هم با چنین اجرایی نمونه مشابه ندارند.

گفتنی است ، آثار کتیبه های صفی علیشاه  با عنوان رخ دوست از امروز  به مدت دو ماه یعنی تا پایان آذرماه در موزه خوشنویسی ایران به نمایش عموم گذاشته شده اند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه