وضعیت بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در دانشگاه علامه طباطبایی بررسی شد
ایدههای نخبگان برای جزایر سه گانه
جامعه
84108
همایش ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه گانه و تقویت وفاق با همسایگان روز گذشته در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، در این همایش به اهمیت جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی با نگاه اساتید دانشگاهی و راهکار دانشگاهها برای حل این مسأله پرداخته شد. در ابتدا هادی خانیکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: یکی از ارکان مهمی که میتواند مسائل را حل کند محور «گفتوگو» بوده اما اکنون این گفتوگو تضعیف شده است. تقویت دیالوگ و گفتوگو ضرورتی برای بیان اهمیت جزایر سه گانه است زیرا وفاق در قلمروی گفتوگو شکل میگیرد. به رغم اینکه بیش از ۵۰ سال است این موضوع تبدیل به یک موضوع بحرانی شده، باید فرصتی برای بازخوانی موضوع و رد تئوری تنهایی ایران فراهم شود.
«همگرایی منطقهای راهی به سوی توسعه وفاق است»، این عنوان نظریه محمدرضا حافظ نیا استاد جغرافیای دانشگاه تربیت مدرس است. وی در اینباره توضیح داد: این سه جزیره یکی از چالشهای ژئوپلیتیکی کشور است که باید به آن توجه کرد. خلیجفارس منطقهای مرکب از هشت کشور بوده که ایران یکی از این هشت کشور است و مزیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی بالایی نسبت به آن هفت کشور دیگر دارد. از این رو امیدواریم اهمیت دادن به مسائل جغرافیایی و ژئوپلیتیکی در مسئولان افزایش پیدا کند. حال چه کاری میتوان کرد که در منطقه خلیج فارس بحرانزدایی صورت بگیرد؟ ابتدا باید اهتمام جدی سران و رهبران سیاسی منطقه برای گفتوگو و اعتمادسازی متقابل، بویژه بین سه قدرت منطقهای یعنی ایران، عربستان و عراق صورت بگیرد.
وی ادامه داد: همچنین توسعه پلهای تاکتیکی ارتباط دوجانبه روی شکاف استراتژیک شمال و جنوب بین ایران و عربستان انجام شود.
مبحث ملزومات سیاسی و دیپلماتیک همگرایی و منطقهای از سوی حمید احمدی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران مطرح شد. احمدی در اینباره بیان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط منطقه، موجودیت خود جزایر در خطر است. با توجه به حساس بودن این موقعیت باید هرچه زودتر اسباب توسعه جزایر را فراهم کنیم. یکی از ملزومات، درگیر شدن در بحث دیپلماسی است. ما برای پیشروی کردن در بحث توسعه به سه گونه اسباب و لوازم نیاز داریم؛ اول اینکه، تعامل در سطح منطقهای و جهانی صورت بگیرد. دوم، وجود یک دولت قدرتمند و تمرکزگرا و در نهایت سومین لازمه، نگاه فراگیر به توسعه است.
در ادامه محمد بهشتی عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه بیان کرد: تا ۵۰۰ سال پیش ایران در میانه جهان بود به گونهای که از شرقیترین تا غربیترین نقاط جهان ردپای ایرانیان وجود داشته است. به تعبیر دیگر ایران 1800 سال در میانه جهان نقش پررنگی داشته است.
طبق گفته رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تمام طرحها و راهکارهایی که در این همایش بیان شده به مسئولین کشور خواهد رسید. شجاع احمدوند رئیس دانشگاه علامه در ادامه بیان کرد: هدف ما این است چکیدهای از سخنان و ایدههای اندیشمندان که در این همایش مطرح شد، استخراج کنیم و به دست مسئولین برسانیم. به عنوان نهاد دانشگاهی تأکید ما این است که باید بر گفتوگو تمرکز کنیم.
وی با اشاره به اهمیت نقش نهاد دانشگاه در توسعه جزایر سهگانه و وفاق با همسایگان گفت: هر چقدر از عمر نهاد دانشگاه میگذرد ضرورت ایفای مسئولیت آن پررنگتر میشود. دانشگاه باید تبدیل به یک نهاد حل المسائل برای کمک به حکمرانی شود. دانشگاه میتواند مشکلات جامعه را در قالب علوم انسانی و اجتماعی حل کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دانشگاه میتواند یک تصویر روشن از الزامات توسعه جزایر سهگانه ایران به جهانیان نشان دهد و میتواند برای این تصویرسازی از بنیانهای فرهنگی و فکری استفاده کند. برای ساخت چنین تصویری لازم است دولت، نهادهای عمومی و خصوصی چند گام به جلو بردارند تا حساسیت ملی و سرمایهگذاران را نسبت به این جزایر برانگیخته کنند.
وی یادآور شد: با توجه به اهمیت جزایر سهگانه میکوشیم نگاه علمی و کارشناسی خود را با دولت به اشتراک بگذاریم اما از بخشهای تاریخی و اسنادی و حقوقی عبور کردیم زیرا مستندات تاریخی و حقوقی به باور عمومی مردم بر این جزایر، بسیار پررنگ است. این جزایر دارای میراث غنی است که میتواند بستری برای گردشگری هم باشد.
احمدوند در پایان گفت: ایجاد مراکز علمی و تحقیقاتی برای جزایر سهگانه یکی از موارد مهمی است که میتواند به ارتقای اقتصادی و کاهش مشکلات زیست محیطی بپردازند. همچنین آبهای این منطقه مناسب پرورش آبزیان است که برای توسعه میتوان از همین ظرفیت نیز به خوبی استفاده کرد. خلیج فارس نه تنها منبع انرژی بلکه منبع خود باوری و هویت ایران است.
غزل رضاییثانی
خبرنگار
انتهای پیام/